Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Asus WL500g - jeg kommer ikke på nett *LØST* :-)

Anbefalte innlegg

Hei

Like før helgen fikk jeg endelig min Asus WL500g som jeg prøvde å sette opp, uten at jeg lyktes.

Når jeg kobler den, opp lyser lampene for Power, AIR, WAN og LAN1 som de skal. Har da koblet en nettverkskabel fra LAN-porten på mitt modem (Zyxel Prestige 650-R33) og inn på WAN porten på aksesspunktet (Asus WL500g). Modemet er selvsagt koblet til nettet. Har så koblet en kabel fra LAN1 porten på asusen og inn til min stasjonære PC. Jeg har etterpå konfigurert Asusen gjennom "Quick setup" og prøvd å endre på det meste.

Problemet er at jeg likevel ikke kommer inn på nett. I "Status Log" på asusen står det at jeg er "Disconnectetd".

Har derfor følgende sprøsmål:

1. Tilkoblingene som er nevnt over er vel korrekte? Jeg har prøvd å koble nettverkskabelen fra modemet inn på en LAN-port på asusen, og da kommer jeg på nett, men får ikke konfigurert den. Kommer også selvsagt på nett når jeg bare bruker modemet, dvs. at asusen er koblet fra oppkoblingen.

2. Det første jeg må gjøre er vel å sette Asusen som "Access Point"? "Home Gateway" er ikke riktig nei?

3. Så kjører jeg "Quick setup" og legger inn mine opplysninger. Jeg har bredbånd fra Monet, bruker vel PPPoE tilkobling? Legger inn mitt brukernavn og passord som jeg har fått fra Monet. Dere som har Monet, vet dere om man må taste inn kontonavn eller e-postadressen under "User Name"? Etter dette skal da altså egentlig nett funke?

4. Ellers har jeg satt at datamaskinen er satt til å motta IP-adresser og DNS-servere automatsik. Har lest her på forumet at jeg muligens må endre IP-adressen på Asusen (192.168.1.1 standard), da Monet bruker samme adresse som gateway. Hvor gjør jeg dette? Må man legge inn de fleste adressene inne i oppsettet av asusen, f.eks skrive inn Gateway, DNS-servere osv.? Skal ikke dette bli lagt inn automatsisk?

Vet at dette er mange spørsmål. Jeg har prøvd det meste, men svaret på problemet er kanskje bare en liten endring en plass. Håper dere har forståelse for at jeg har liten erfaring på dette feltet, og at dere kan hjelpe. :)

Edit: Har oppdatert firmware uten noen videre løsning på problemet.

Endret av MadsJohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du går på internett til vanlig... har du et "oppringingsprogram"?

viss ikke og du bare plugger i kabelen til pcen og det virker.. skal du stille inn Asusen til å ta i mot ip fra DHCP på WAN

EDIT. kan ikke se noen plass at det er PPPoE tilkobling http://www.monet.no/03pub.php/12186-1. jeg rekner med at zyxelen er opp satt som modem med router. så du slipper å bruke asusen som router.. det beste er å slå av DHCP serveren på Asusen og så koble zyxelen i en av LAN portene på asusen og så vil du få tildelt IPadresser i fra zyxelen.

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
når du går på internett til vanlig... har du et "oppringingsprogram"?

viss ikke og du bare plugger i kabelen til pcen og det virker.. skal du stille inn Asusen til å ta i mot ip fra DHCP på WAN

EDIT. kan ikke se noen plass at det er PPPoE tilkobling http://www.monet.no/03pub.php/12186-1. jeg rekner med at zyxelen er opp satt som modem med router. så du slipper å bruke asusen som router.. det beste er å slå av DHCP serveren på Asusen og så koble zyxelen i en av LAN portene på asusen og så vil du få tildelt IPadresser i fra zyxelen.

5603003[/snapback]

Jeg jeg har prøvd dette, og da funket nettet fint. Skal jeg da bare se bort fra WAN-porten og bruke en LAN-port isteden, det fungerer likebra på samme måte altså? Oppsett av trådløst nett fungerer vel på denne måten også? Så Asusen står skal stilles som "Access point" ja?

Lenke til kommentar
jupp det skal faktisk fungere bedre siden du da slipper å opne porter til tjenester 2 ganger

5605750[/snapback]

Okey, får prøve dette når jeg kommer hjem på perm.

Dere vet ikke hva Monet betegner som brukernavn?

Er det epostadressen ([email protected]) eller navn på kontoen?

Har spurt Monet om dette, men har ikke fått noe svar ennå.

Lenke til kommentar
Kan du ta og kopiere de siste radene fra loggen inn hit, så er det lettere å debugge :) (da tenker jeg på noen av de siste radene fra loggen)

http://192.168.1.1/Main_LogStatus_Content.asp

5610571[/snapback]

Skulle gjerne gjort det, men jeg er ikke hjemme før om to uker. Noen må tjene konge og fedreland vet dere ;).

Kan legge ut mer info/log når jeg kommer hjem.

WL500G kjører wan-porten som en femte lan-port i ap modus, og det skal således ikke ha noen betydning hvilken av portene som benyttes i denne modusen.

Okey, så da kan jeg liksågreit bruke WAN-porten.

Så hos dere funker nettet etter at dere har kjørt Quick Setup? Dere må ikke foreta flere endringer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan du ta og kopiere de siste radene fra loggen inn hit, så er det lettere å debugge :) (da tenker jeg på noen av de siste radene fra loggen)

http://192.168.1.1/Main_LogStatus_Content.asp

5610571[/snapback]

Dammit, får fortsatt ikke opp det trådløse nettet. Har koblet nettverkskabelen fra modemet til LAN1 på Asusen, og nettet fungerer på den stasjonære maskinen (koblet til Asusen på LAN2). Asusen er satt i Access Point mode, og har kjørt Quick Setup.

Får opp denne feilmeldingen i IE noen ganger når jeg skal inn på Asusen:

Internet Connection Status

Type: PPTP

Status: Disconnected

Reason: Cable is not attached

Legger til litt fra loggen, håper noen kan hjelpe.

Status & Log - 11g Interface

Mode : AP Only

Channel : 1

Stations List

---------------------------------------

Status & Log - System Log

Feb 25 11:56:48 kernel: lp driver: get device ID

Feb 25 11:56:48 kernel: neg fail

Feb 25 11:56:48 kernel: neg fail

Feb 25 11:56:53 ntp client: Synchronizing time with time.nist.gov ...

Endret av MadsJohan
Lenke til kommentar

Da var jeg på nett, utrolig nok! :!: . Jeg fant et nytt modem av samme typen og brukte det istedet og vips, jeg var jammen på nett gitt!

Jeg koblet kabel fra modemet og inn på LAN1 på Asusen som dere sa og kjørte quick setup, og det var det. Trengte ingen flere innstillinger.

Vil takke alle dere som har kommet med innspill.

Etter mangfoldige timer med strev og irritasjon smiler endelig lykken :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...