Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig dynamo, noe jeg kan gjøre?

frakk2000

Anbefalte innlegg

Hørt rykter om at jeg kan skifte no børster?

Batteriet gir over 12v når bilen ikke sviver, men når jeg fyrer den opp, så faller volten under 12. Har testet med Dynamo/batteritester, og den slår ikke ut på dynamo i det hele tatt.

Jeg får kjørt bilen, men hvis jeg ikke gir masse turtall, så begynner den å lyse svakt på batteri indikatoren.

Helt nytt batteri fra Biltema, det skal fungere bra. (Visstnok).

Må jeg bytte hele dynamoen? Er det noe mer jeg kan måle? (Med multimeter)? Og hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Man kan få skiftet børster ja, men regner med at det koster endel. Så å kjøpe ny dynamo er vel bedre, får vertfall ny da. Har vel målt lade spenninga når man gir gass å ikke? Regne med at det ikke er kortslutning i det elektriske anlegget i bilen.

Lenke til kommentar

Ojsann, da må jeg leite litt, men det er til en Nissan Maxima 1989 mod, 3 Liter. (J30 tror jeg modellen heter).

Hva _selve_ dynamoen heter, aner jeg ikke.

Har et firma i kjelleren hvor jeg jobber som fikser dynamoer, tror kanskje jeg skal ta en prat med de, kanskje de har noen, evnt en grei pris på å fikse det.

Lenke til kommentar

De fleste japanske dynamoene har innebygget regulator/børster og da må dynamoen splittes.

Det er en jobb du ikke trenger å begynne med hvis du ikke har utstyr og erfaring ;)

Gjorde det en gang på hyttetur med masse improvisering, sikkerhetsnål og litt neglelakk :)

Men da hadde jeg en ganske velutsyrt verktøykasse og en del erfaring ;)

Lenke til kommentar
De fleste japanske dynamoene har innebygget regulator/børster og da må dynamoen splittes.

Det er en jobb du ikke trenger å begynne med hvis du ikke har utstyr og erfaring ;)

Gjorde det en gang på hyttetur med masse improvisering, sikkerhetsnål og litt neglelakk :)

Men da hadde jeg en ganske velutsyrt verktøykasse og en del erfaring ;)

5600901[/snapback]

Ja jeg tror nok Stig-Arne tenkte på de gode gamle Bosch dynamoene.Det var jo bare to skruer så var det gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...