echoromeo Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Vurderer dette, og slik eg ser det kan eg få meir enn dobbelt opp for pengane sidan eg med adapteret kan bruke objektivet både på min D70 og mitt Pentax Spotmatic, og i tillegg kan bruke dei andre M-42-objektiva mine på D70en. Lurar difor på om nokon har peiling på objektivet, adapteret eller butikken? Lenke til kommentar
Braaten Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 ser en selger dette objektivet på qxl.no for 800,- Det er riktignok uten nikon adapteren, men den burde det jo gå ann å skaffe Lenke til kommentar
dr.steen Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hadde dette før det ble stjålet fra meg, og det var et ganske så skarpt objektiv!, ihvertfall i forhold til hva man normalt gir for det! Anbefales. Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg bestilte 8mm fisheye derfra...Eneste negative var at det tok 8 uker (TO mnd.) før jeg fikk den i posten...Billig da. Objektivet er bra nok det Lenke til kommentar
echoromeo Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Kjøpte objektivet, og det tok ikkje overraskande over ein månad før det kom, men problemet er at fokusen ikkje går til uendelig! testa det på pentaxen og kom til at det er adapteret som er noko gale med.. skuffande med tanke på at eg skulle bruke det mest til landskap o.l.. Det som overraska meg mest var at når eg bytta ifrå D70 til D200 vart bakgrunnen ein anelse skarpare på f/8, men uheldigvis ikkje nok.. adapteret funkar flott til det meste der eg skal ha uklar bakgrunn:) Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Kjøpte objektivet, og det tok ikkje overraskande over ein månad før det kom, men problemet er at fokusen ikkje går til uendelig! testa det på pentaxen og kom til at det er adapteret som er noko gale med.. skuffande med tanke på at eg skulle bruke det mest til landskap o.l..Det som overraska meg mest var at når eg bytta ifrå D70 til D200 vart bakgrunnen ein anelse skarpare på f/8, men uheldigvis ikkje nok.. adapteret funkar flott til det meste der eg skal ha uklar bakgrunn:) 9080896[/snapback] det at du ikke får uendelig fokus kan ha to årsaker: 1: feil tykkelse på m42 adapter 2: zenitar objektivet er feiljustert vedr. 1 enkelte m42 adaptere er for tykke,slik at objektivet som festes på blir stående for langt unna bildesensoren på kamera. en løsning er å slipe adapteret tynnere med fint sandpapir. vedr. 2 ligger det en gjør det selv løsning på forumet til dyxum : http://dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=6375 Lenke til kommentar
modin Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 det at du ikke får uendelig fokus kan ha to årsaker:1: feil tykkelse på m42 adapter 2: zenitar objektivet er feiljustert vedr. 1 enkelte m42 adaptere er for tykke,slik at objektivet som festes på blir stående for langt unna bildesensoren på kamera. en løsning er å slipe adapteret tynnere med fint sandpapir. vedr. 2 ligger det en gjør det selv løsning på forumet til dyxum : http://dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=6375 9081200[/snapback] Faktisk er det ikke så enkelt på Nikon, problem er at Nikon i utgangspunktet har Nikon lenger (eller like lang?) sensor fatning avstand enn m42. Derfor er det ikke mulig å lage en adapter uten opptikk som fokuserer helt til uendelig. Men fordi det dreier seg om svært lite, for mye sensor objektiv avstand er det ikke mye det er snakk om, men på en fisheye som har enormt liten vandring i fokusnekke gjør det selvsagt litt større utslag. Heldigvis tar man det litt igjen med fisheyens dybdeskarphet. Lenke til kommentar
echoromeo Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Eg skreiv at eg hadde testa det på pentaxen og kom til at det er adapteret som er noko gale med.. Adapteret har ei linse i seg så eg veit at det i eigentleg skal gå å fokusere til uendeleg.. Korleis skal eg slipe adapteret tynnare? blir ikkje det slark mellom adapteret og kameraet av det? -eller er det mellom adapteret og objektivet eg skal slipe? Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Eg skreiv at eg hadde testa det på pentaxen og kom til at det er adapteret som er noko gale med..Adapteret har ei linse i seg så eg veit at det i eigentleg skal gå å fokusere til uendeleg.. Korleis skal eg slipe adapteret tynnare? blir ikkje det slark mellom adapteret og kameraet av det? -eller er det mellom adapteret og objektivet eg skal slipe? 9081414[/snapback] Jeg var ikke klar over at man måtte bruke m42 adapter med optikk til Nikonkameraer, derfor mitt misvisende svar ovenfor. metoden med å slipe adapteret var ment om adaptere uten optikk. beklager feilinformasjon MvH LoserBoss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå