Tor Haakon Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Har planer om å kjøpe ett digital kamera til kjæresten i bursdags gave. Vet ikke så mye om kameraer, og trenger derfor hjelp til å finne ett godt kamera til en fornuftig pris. Hadde i utgangspunktet sett for meg ett kamera i prisklassen 3-4 tusen. (går ut ifra at jeg må opp i den prisen for å få ett bra kamera) Og da med 5 Mega pix. Muligens litt større. Kamera skal brukes til vanlig daglig bruk og i selskaper. Kameraet bør være lett å håndtere, gi gode bilder (kan bli snakk om å forstørre noen bilder), batteri tiden bør være god (men det er ikke så nøye om det finnes ekstra batteri), opptikken må være bra. Greit om vidvinkelen er sånn nogen lunde bra også. Skjermen bør være stor (fra 2" og oppover) og være rimelig skarp slik at den kan brukes som søker. Har sett på tester her på Akam, og funnet noen. Bl.a Nixon som jeg har forstått leverer gode kameraer. Tar gjerne imot linker til test sider om dere har. Takker så meget for all hjelpen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Det heter foresten Nikon med k Nikon Coolpix P2 kan så absolutt anbefales. Den er verdt en titt. Du finner mer info om du søker etter den her på forumet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Du skrive ingenting om den fysiske størrelsen på kamera. Ps: Hvor har du den x'en fra. Er det noe du gjør for å kødde med folkene i Nikon-leiren? Det minner litt om Datsundt-mobbingen fra '70-tallet, men kanskje Nikon er blitt så ukjent blant vanlige folk nå. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Ren skrive feil Beklager så meget. Har hørt om NiKon ja. Størrelsen er ikke så nøye med. Men selvsagt er det fint om det er lite å nett. Skal sjekke Coolpix P2, Afseth. Takk for råd! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ok. Fuji 5600 fikk jo veldig god test i Colorfotos siste nummer. Det gikk av med seieren i tøff konkurranse med andre superzoomer i prisklassen under 400 euro. Digger utseende på det kameraet i tillegg, og det gjør kjerringen også. Ellers ligger vel F10 i den prisklassen nå. Det tar jo veldig gode bilder, kanskje best av alle kompaktene jeg har undersøkt den senere tid. Til og med et billig dSLR-kit sliter med å slå det i rein bildekvalitet. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Har sett på både Coolpix P2 og Coolpix 7900. Først nevnte vant TV2 testen (vet ikke om den testen er til å stole på. Har vært litt ymse opp igjennom tidene...) Sist nevnte vant testen til Din side. Sist nevnt her også flere pixler. Pris forskjellen er bare 500, så det har ikke noe å si. Men hvilket leverer best bilde (uavhengig av hvor mange pixler de har)? Og hvilket egner seg best til å fremkalle bildet i A4 størrelse? Skal se på Fuji 5600 også nå, PMnormal. Tusen takk for tipset! Edit: Var det S5600 du mente på? Så litt stort ut. Kan si så pass om størrelsen at det er en fordel at kameraet får plass i lommen. Endret 13. februar 2006 av Tor Haakon Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 TV 2-testen var også utført av Din Side. Det vil si at P2 tok over som testvinner. Men som du sier, Din Side har hatt litt ymse resultater opp gjennom tidene. 7900 er tregere og har mindre skjerm, men optisk søker og syv megapixler. Kan også fås i svart utførelse (stilig). P2 har ikke optisk søker. men stor skjerm, rask i oppstart, autofokus og utløser, har wifi-mulighet men "bare" fem megapixler. Jeg ville valgt P2, da jeg mener det er et bedre kamera på tross av megapixlene. To megapixler (forskjellen mellom fem og syv) er såpass liten at det ikke har noen innvirkning på bildekvalitet med mindre du lager A3 forstørrelser. Faktisk vil jeg tro 7900 genererer mer støy pga. flere pixler og eldre elektronikk. Da er hastighet mye viktigere. Vil du allikevel ha flere megapixler, har du P1 da, som har åtte megapixler. Det kan også fås i svart utførelse. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 P1 vil vel også ha mere støy enn P2 da teknologien er den sammme? I hvertfall slik jeg har forstått det. Hva er så spesielt med optisk søker? Ser det er omtalt i de fleste tester. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 P1 med åtte megapixler vil nok gi noe mer støy enn P2 ja... så mye av det du vinner med tre megapixler ekstra vil forsvinne. Optisk søker er nyttig i noen tilfeller: -Der lyset er for sterkt til at LCD skjermen er klar (stort sett bare et problem i sterkt sollys). -For å spare batteri -For å holde kameraet stødig -"Gammel vane" Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Har sett litt på andre Nikon kameraer. Bl.a Nikon L1 (L101, svart) og L2. Bildebrikken er på 1/2,5". Er det stor forskjell på 1/1,8" og 1/2,5" ? Har forstått det slik på forumet her at 1/1,8 er noe av det beste en kan finne i ett kompakt kamera. Om bildebrikken er på 1/1,8. Og kamerat har 8 MPX kamera. Vil det bli like mye støy på dette kamerat om du går ned til 5 MPX i innstillningene, sammenlignet med ett annet kamera med samme brikke og optikk men med max 5 MPX?? Lenke til kommentar
kawak Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Støtter anbefalingen av F10, uslålig bildekval! Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Støtter anbefalingen av F10, uslålig bildekval! 5711003[/snapback] Skal vi slåss? Vant et Canon Ixus iZoom ved fjorårets fotokonkuranse. Ser utrolig bra ut, tar greie bilder og er veldig lite og hendig. Kan tenke meg at det er at typisk "kjærestekamera". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå