Gå til innhold

Jeg lager avis.

MagnusW

Anbefalte innlegg

Jeg har prosjekt på skole nå og vi holder på å lage avis.

For å få den til å bli mest mulig lik en ordentlig avis trenger jeg hjelp til å finne reklame, tegneserier, værvarsel, tv-guide osv. Helst litt lokal reklame osv. (dvs. fra asker, bærum eller oslo).

Hvis noen har kommentarer til hva jeg kan ha i avisen, så spytt ut! Tar i mot alle råd med :D .

MagnusW :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle tekster som leserinnlegg, reportasjer og artikler er allerede bestemt. DEt jeg var på utkikk etter var sånne ting som reklame, horoskop og tegneserier som du nevner.

Om noen kan hjelpe meg med å finne sider jeg kan ta reklame fra hadde det vært fint, for jeg finner bare internett reklame, dvs bevegelig.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare slenge inn at siden det er i utdannigsøyemed kan du glatt ignorere alt som heter copyright på bilder. Dette forutsetter selvfølgelig at det er en innlevering, og ikke noe du skal bruke i det offentlige rom i ettertid. Da snakker vi fort gråsoner det er greit å holde seg unna.

Med andre od kan du med god samvittighet rappe favorittseriene dine og slenge de inn. Reklame er også greit, men horoskoper bør du være litt forsiktig med.

Lenke til kommentar

I word: "Sett inn", "Sidetall"

I artikler husk vinkel i overskrift, ingress, byline, brødtekst etc...

Spalter i artikler ser også ganske bra ut.

Få ting som folk syntes er gøy å lese om. Som viser interesse... Har du en 2 siders artikkel om en bil er det ikke mange som leser den. Ting som skjer på skolen er også veldig mye likt.

Reklame skaffet vi med å gå rundt / ringe rundt til butikker som de vet elevene bruker, f.eks kiwi butikk rett her borte. Funker bra for å dekke trykkprisene :D

Eh, dunno om det er sånn hjelp du er ute etter, men anyways her er noe av et sammendrag jeg skrev som lekse...

Med forbehold om leif og feil :p

Innholdet i en avis:

Hovedoppslaget – den nyheten avisen har valgt å framheve.

Nyheter – meldinger om viktige hendelser.

Reportasjer – Personlig utformede beretninger, man har selv vært på stede der det skjedde.

Referater – Fra møter og debatter.

Notiser – Korte nyhetsmeldinger.

Leder – Avisens egen kommentar til aktuelle saker.

Kommentar – Journalistens refleksjoner om aktuelle saker.

Hva er feature?

Hovedartikkel eller lengre framstilling. I radiosammenheng brukes det ofte om et lengre, sammensatt program om et enkelt tema, der flere elementer – intervjuer/samtale, musikk og andre lydinnslag – går sammen. En feature vil nesten alltid være illustrert og får en framtredende plass i avisen. Dersom den ikke fyller hele tiden, vil den i hvert fall være det største og mest iøynefallende innslaget.

Planlegging

Det er viktig å stole på seg selv og planlegge arbeidet godt.

Research og planlegging er viktig. Det er viktig å sette seg inn i budskapet og vurdere målgruppen. Hva er budskapet? Hvem er budskapet beregnet på? Finn på forhånd eventuelle problemer du måtte støte på.

Skriv opp tankekart. Står du fast med ideene, prøv å videreutvikle ideene du har allerede.

Lag skisser over hvordan arbeidet skal settes sammen.

:roll: Er vel ikke helt relevant det jeg har skrevet her, men men

Endret av Icluz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...