sthlm Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg lurer på om noen har tips til hvordan man kan bruke blitsen (jeg har en sb-600) til portrettfotografering, helst hvor blitsen er eneste lyskilde. F.eks. portrettfotografering av en eller flere personer ute en mørk kveld. Liker gjerne å eksperimentere litt, men lurte på om noen hadde noen gode tips med plassering av trådløst styrt blits. Vært moro å fått til en tråd på dette emnet Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Ute blir det straks litt mer utfording - innendørs kan du jo bounce lyset via taket eller en hvit vegg for å få et litt mer behagelig og mykt lys. En reflektor (diger isoporplate f.eks.) på motsatt side av der lyset fra blitzen treffer motivet kan også gjøre mye hvis du bare har en lyskilde. Er selv svak for å bruke isopor som hvite reflektorer - de er lette, store, stive (og står dermed av seg selv hvis du lener dem mot noe) og ikke minst billige. Du får digre isoporplater til noen tiere på ditt lokale byggmarked. Endret 13. februar 2006 av Doogle Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Takker for tipset! Isopor blir en del billigere enn å kjøpe en stor sirkulær reflektor på fotobutikken da ja Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) og ett lite tips her: http://www.fredmiranda.com/A18/ edit: så ikke at det var utefotografering som var spesifisert, men der er en link til en hjemmelaget softbox ihvertfall. Endret 13. februar 2006 av stoners Lenke til kommentar
Tjodleik Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 En billig, hvit paraply fungerer også utmerket! Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Har 3 trådløse blitser som jeg fortsatt eksperimenterer med. Det blir endel prøving og feiling, men det er utrolig kjekt å kunne stille inn alle blitsene fra master-blitsen. Har så langt fått ganske bra resultater. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Her er en softboks jeg lagde. Ferdig i går, så begrenset erfaring, men foreløpig ser det veldig bra ut. Bør fungere bra til portrett ute også.........tar et par timer og koster rundt 20,- :!: Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Takker alle for tips! Softbox og diffuser er vel og bra, men hva med vinkling av lys. Blir det tøffere effekter med sidelys enn lys rett på? Fungerer dettte til portretter, eller bør man helst bruke standard rett-på-lys? Kameraet mitt er på service, har vært der i tilsammen 10 uker nå fordelt på to perioder. Hadde det hjemme i 4 dager hvor jeg fikk testet sb-600 som jeg fikk til jul. Har derfor ingen mulighet til å eksperimentere så mye akkurat nå, derfor tar jeg gjerne i mot tips på ting jeg kan prøve på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå