Gå til innhold

Ustabil XP

Anbefalte innlegg

Hei. Håper noen kan gi meg et tips om hva som er galt. Har kjørt XP noen dager, men den er ustabil. Etter å ha innstallert noen oppgdateringer(bl.a. anbefalte kritiske oppdateringer,fikk jeg ikke startet igjen. Jeg bruker kun godkjente drivere. Plutselig forandret utseende seg på knapper og vinduer, og jeg får ikke opp igjen det opprinnelige som er XP. Den kommer av og til opp med XP- modified. Da jeg skulle innstallere et spill som nesten ikke krever verken hd.plass eller ram, fikk jeg beskjed om at det ikke var nok harddiskplass eller minne. Jeg har 2Gb ledig pluss 256 ram. Skjønner ingen ting.Jeg har en AMD Athlon 700MZ, 256MB RAM, XP Proffessionel engelsk, Hercules 3D Prophet 4500 64mb. Har et nytt hovedkort ASUS K7v-t, med slot A. Bios er fra mai 2000, bør jeg flashe den, det finnes en nyere. Har prøvd å oppgradere north bridge chipset uten å få det til, men vet ikke om det vil hjelpe, Takknemlig for svar. Solveig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å flashe bios`en kan hjelpe så lenge du tar deg tid til å lese instruksjonene for BIOS flashing veldig nøye(går det galt, må du ha ny bios chip!!)

Alltid når jeg innstalerer Windows 2000/XP trykker jeg inn F5 når maskinen spør meg om SCSI/RAID drivere i begynnelsen, og forsikrer meg om at det er standard PC som er valgt!! Sparer mye kødd uten ACPI!

Har du sjekket for Virus, kjørt sjekk på harddisk, defragmentert, sjekket at CD-Platen ikke er ripete/skitten?

S-O

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg lurer på hva slags kødd du sikter til mht. scsi/raid. Kan ikke huske at jeg har blitt spurt om det under installasjon. Uansett så har jeg et scsi-kort, men har ikke innstallert driverne da de ikke er signert. CDbrenneren som hører til er ikke i orden, så jeg blåser i det foreløpig. Men kan kortet skape problemer? I så fall hvordan? Jeg lurer også på om jeg skulle hatt mer ram, har hørt at for å kjøre problemfritt så bør du ha 512 MB. Noen erfaring?

Lenke til kommentar

Umm.. ACPI er avanserte strømsparingsfunksjoner og automatisert hardware oppsett!

Min erfaring(og mange andres) er at maskinen går tregere + er ofte mere ustabil, og Windows 2000/XP er så "snill" at den konfigurer IRQ addresser for deg, uten at du kan gjøre noe med det!!!

At flere kort deler IRQ bør unngås hvis mulig!

Har du noen Recovery points du kan gå tilbake til?!

Har selv 256MB, ting går til tider litt tregt(med mange programmer oppe samtidig), men så lenge du har over minstekravet skulle du være ok!

Faktum er at dess flere/større minne brikker du har dess større sjanse for at maskinen blir ustabil.

Her er en link til et velrenomert minnetestings program http://www.teresaudio.com/memtest86/

S-O

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-07 14:37, faumachine skrev:

Til POP

Jeg har også MSI Turbo. Da jeg skulle oppdatere bios fikk jeg det ikke til. Gjorde som de sier på sidene til MSI... Har du ide om hva jeg bør gjøre... Hva gjorde de?

Faumachine

De 4 siste biosoppdatene har de til og med lagt med autoexec.bat som automatisk setter parametre for oppdateringsfila og kjører hele greia uten at du løfter en finger.

Lag den enkleste oppstartsdisken du kan, altså formatter en diskett med /s. Kun systemfilene skal være med. Deretter unzipper du _alle_ filene i ms6330322.exe (tror jeg den siste heter) til disketten. Trykk Yes for å erstatte filer om den spør om det (det skal den, for å legge inn den autoexec.bat fila jeg nevnte). Sett disketten i, restart maskina. Den vil etter hvert da starte biosoppdatering automatisk, du rører ingenting. Når bios er flashet restarter den igjen. Ta ut disketten og la den boote opp normalt.

Dermed skulle du være på plass. Når den booter opp skal du se i biosvinduet, ved POST, at det står AWARD BIOS 6330 ver3.2, dato og klokkeslett fra nettopp.

Prøv gjerne med å gå inn i bios og velg 'Load Optimized Defaults'. Kan gi deg noen ekstra poeng på 3DMark. MSI er i hvert fall flinke på biosoppdateringer.

-P-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...