Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge Sub-kasse, reflex


Nissen

Anbefalte innlegg

Jeg har, for ikke lenge siden, fått tak i en Hertz HXS-380 D subwoofer og skulle ha bygd meg en kasse til dette elementet.

 

Jeg har lyst til å lage en reflex kasse, og manualen som følgte med elementet sier (går ut fra alternativ nr. 2 i databladet):

Vb = 43 lit, Fb = 32 Hz

Reflex Tube Ø = 85mm, L = 230mm.

 

Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å mekke en brukbar kasse til bilen min ut fra disse opplysningene, og jeg lurte derfor på om noen kunne hjelpe meg med det.

 

Bilen min har (i bagasjerommet):

en høyde på 46,5cm

en bredde på 91cm

en lengde på 114cm

en vinkel mot baksetene som er på 66 grader (noe som fører til at bredden på sitt lengste er opp mot 113cm)

 

"Total Driver Displacement" til elementet er på 3 liter.

 

Noen som kunne være så snille å ta seg tid til å designe en Reflekskasse som holder seg innenfor disse betingelsene? (Bygginga fikser jeg selvsakt selv) :)

 

Dersom det trengs flere mål e.l. må dere bare si fra...

 

Elementets datablad

 

 

Mvh Nissen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har, for ikke lenge siden, fått tak i en Hertz HXS-380 D subwoofer og skulle ha bygd meg en kasse til dette elementet.

 

Jeg har lyst til å lage en reflex kasse, og manualen som følgte med elementet sier (går ut fra alternativ nr. 2 i databladet):

Vb = 43 lit, Fb = 32 Hz

Reflex Tube Ø = 85mm, L = 230mm.

 

Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å mekke en brukbar kasse til bilen min ut fra disse opplysningene, og jeg lurte derfor på om noen kunne hjelpe meg med det.

 

Bilen min har (i bagasjerommet):

en høyde på 46,5cm

en bredde på 91cm

en lengde på 114cm

en vinkel mot baksetene som er på 66 grader (noe som fører til at bredden på sitt lengste er opp mot 113cm)

 

"Total Driver Displacement" til elementet er på 3 liter.

 

Noen som kunne være så snille å ta seg tid til å designe en Reflekskasse som holder seg innenfor disse betingelsene? (Bygginga fikser jeg selvsakt selv) :)

 

Dersom det trengs flere mål e.l. må dere bare si fra...

 

Elementets datablad

 

 

Mvh Nissen

5597233[/snapback]

 

Ser ut som bassreflekskasse nr to er "tunet" lavere i frekvens men du blir sannsynligvis å få tregere bass med den kassen enn eksempel nr en. Hvis du vil få max desibel ut av subben så går du for "double reflex" kassen, men er usikker på om det blir å høres bra ut med annen musikk en tekno og dance.

 

Jeg ville gått for "sealed" kassen nr. to eller bassreflekskasse nr en, men det kommer jo alt an på hvilken musikk man hører på...

 

Er ikke vanskelig og regne ut kassevolum, bare å gange bredde dybde og lengde i desimeter så får du liter... Ellers så kan du sjekke innom http://www.the12volt.com/caraudio/boxes.asp for å lære mer om bygging av subkasser... :thumbup:

 

EDIT: Noen subkasse byggere mener at det ikke er så bra å bygge helt firkantige subkasser, de mener at man faktisk tjener noen DB på å bygge rektangulære kasser...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...