Gå til innhold

Tips til "foto"-PC

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker meg en ny PC som jeg skal bruke til Photoshop-redigering av bilder og til å redigere videofilmer fra videokameraet vårt. Jeg bryr meg ikke om noen andre egenskaper for denne PC’en.

Jeg lurer på hvilket hovedkort, prosessor, RAM og evt skjermkort som dere vil anbefalle. (budsjett ca 3-4000)

Jeg tenker på å kjøpe et par SATA-disker til å lagre bilder på også (Samsung SpinPoint?).

Jeg har skjerm, tastatur, høytalere osv.

Takknemlig for alle svar.

S :blush:

Endret av adder1972
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye penger har du å bruke på dette?

De to hovedfaktorene for en hjemme fotopc er CPU og RAM.

CPU: Så rask som du har råd til.

RAM: Så mye som HK klarer å støtte om du har råd til å fylle helt opp.

I profesjonelle sammenheng er også hastigheten på en harddisk viktig. I hjemme bruk annser jeg ikke det som kritisk da du ikke har en kunde som betaler deg for tiden du bruker.

Husk også backup!! Jeg anbefaler Harddisk eller taip.

På skjermkort har så å si alle nådd en "teoretisk" topp i hvor god en 2D ytelsen kan bli. Det er veldig invividuelt fra produsent til produskent hvor god 2D dak de har på korte. Så her ville jeg bare gått for ett kort du syntes ikke kosta for mye. Men kjøp en av de i siste generasjon så du har siste Direct X støtte osv.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Noen synspunkter på om 64bits CPU er noe vits i denne sammenheng?

Det kommer mere ann på softwaren du skal kjøre for videoredigering og bilde editering. Hvis de ikke støtter 64bit så tjener du ikke så mye på det.

Men på den andre siden så har du ikke noe å tape på å kjøpe 64 bits CPU heller. Kjører selv dual core 64bits (AMD 64 x2 4400+) og spesiellt under videoredigering i Adobe Premiere så merker jeg at den "henger maskinen" i mye mindre grad under prossesering enn min andre maskin som er en (vanlig AMD 64 3200+).

Har prøvd windows 64 også, men ble alt for ustabilt for mitt bruk så jeg bruker windows xp pro nå og får da ikke fullt utnyttet 64 bit. Men senere .... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...