Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke koblet til nettverket

Anbefalte innlegg

Her har jeg ett litt merkelig problem, som har skapt meg mye hodebry de siste dagene. Jeg har trålet google for løsninger, men har til nå ikke funnet noen som har løst problemet.

Jeg er koblet på et husnettverk med 9 pcer på. Jeg og to andre er koblet via en switch til routeren. De to andre har helt fint fungerende nett.

Tray-ikonet til nettverkskoblingen viste "Limited or no connectivity", men nå viser den ikke den engang og står bare fast på "Aquiring network adress.", speed viser også 10mbps, noe som er feil, da det skal være 100mbps.

Dette problemet oppstod plutselig en morgen når jeg våknet, pcen har fungert helt fint kvelden før, og den har stått på gjennom natten. Jeg har hatt noen problemer med nettverkskortet mitt før, at det gjorde systemet ustabilt etc., så jeg mistenkte at det var det, eller hovedkortet. Nå har jeg derimot fått et nytt hovedkort, jeg har formatert og lagt inn Windows XP SP2 på nytt, og problemet er fortsatt der.

Har prøvd å slå av og på både switch og router, noe som har reparert lignende feil før (når alle på switchen har mista nettet).

Jeg skal nå teste kabelen, om noe kunne ha skjedd med den i løpet av natten (hvordan det skulle gått for seg aner jeg ikke men). Noen lyse hoder her som har noen ideer?

Ting jeg har prøvd:

Nye komponenter (eneste som er igjen i maskina av "orginaldeler" fra da problemet først oppstod er PSU, DVD-RW, Floppy og 2 HDDs).

Formatert og lagt inn windows på nytt.

Prøvd SP2 fix greie som skulle fikse "Limited or no connectivity" greia, og den hjalp ikke.

Prøvd WinsockXPFix.exe og den funka ikke.

Prøvd cmd -> ipconfig -release (står at det allerede er released) så ipconfig -renew ("The RPC server is unavailable" får jeg nå etter jeg nyinstallen av windows, før fikk jeg operation has timed out om jeg husker rett).

Specs:

Asus A8VT-MX hovedkort

AMD 64 3200+ CPU

Corsair 1024 DDR Ram

Bruker innebygd nettverkskort på hovedkort (Via Rhine II Fast Ethernet eller noe sånt)

Bruker for tiden innebygd skjermkort på hovedkort for troubleshooting-purposes. Bruker ellers et ATI Radeon 9700, men jeg har fått en annen merkelig feil i det siste, at skjermen plutselig slår seg av og blir blank i windows, og jeg må reboote for å få skjermbilde igjen. Å slå av/på skjermen virker ikke.

Husker ikke hvilket merke switch/router var, og har ikke tilgang til rommene de er på akkurat nå.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer info: Når jeg starter Windows XP så henger maskina veldig lenge etter det kommer opp "welcome" og den begynner innloggingsprosessen. Sitter og stirrer på bakgrunnen min (uten noen ikoner/startmenylinja nedi der) i ca. 2-3 minutter uten en lyd fra harddiskene, så plutselig jobber de i 1 sekund og så kommer alt frem som det skal.

Når jeg starter opp Windows XP uten nettverkskabelen i så kommer jeg rett inn uten å måtte vente så lenge.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å sette opp en fast IPadresse, utenfor DHCP scopet, for å se om det fungerer?

Evt kan du prøve å bytte port i switchen, for å eliminere det problemet.

Det kan også være en ide å avinstallere driverene til nettverkskortet, og reinstallere.

Lenke til kommentar

Har prøvd å sette opp statisk ip ja. Da sender den ca. 50 bytes eller noe, og mottar fortsatt 0 bytes.

Har ikke prøvd å bytta port i switchen, skal det senere i kveld når jeg får adgang til rommet den er i.

Har reinstallert nettverkskortdrivere ganske mange ganger.

Lenke til kommentar
Har prøvd å sette opp statisk ip ja. Da sender den ca. 50 bytes eller noe, og mottar fortsatt 0 bytes.

5600112[/snapback]

Går kabelen rett fra nettverkskort, og inn i switchen?

Problemet du beskriver her, er typisk for mangel på kontakt i det ene trådparet i kabelen. Dersom det er patchet fra veggpanel, eller om du bruker en veggkontakt i mellom, er dette vanlige feilkilder for trådbrudd.

Lenke til kommentar

Den går rett fra nettverkskortet inn i switchen ja, og ja, har nå fått testa maskina på en annen kabel, og da fungerte det, så det må være kabelen som er problemet.

Sånn du beskriver det; er det å sette på nye tp-plugger på kabelen som er løsninga da, eller må jeg kjøpe en helt ny kabel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...