Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til naturfagoppgave

Anbefalte innlegg

Har fått en oppgave i naturfag som jeg plages veldig med..

Oppgaven: Ta utgangspunktet i dagens bruk av fosilt brensel og forklar hvilke fordeler og ulemper denne ressurs gir ved uthenting av energi.

Ta så utgangspunktet i en del av fornybare energikilder. Forklar hvordan disse virker, hva de kan brukes til og hvorfor vi bør satse på disse.

har 2 uker på meg,

såe jeg lurer på: Noen som vet om noen brae nettsider som jeg kan finne ut dette.. har googlet en del men suger til å google :blush:

eller: noen som kan forklare meg litt om fosilt brensel og fordeler å ulemper?

mvh: Complexity

edit: ett spm tegn

Endret av complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fosilt brensel dekker store deler av verdens energiforbruk til tross for at gass øke sin andel av verdens energiforsyning vise utslippa av CO2 en sterk økning. Fossile energikilder spille en betydelig rolle i lang tid fremover.

5597261[/snapback]

Jeg synes du burde prøve å skrive mest mulig riktig. Det heter "fossilt" med to s'er. Og de setningene der virker veldig knotete. :) Skrivefeil ødelegger dessverre mye av totalinntrykket når man leser en ellers god tekst. :ermm:

Siden du har to uker forventes det sikkert noen sider med innhold.

Jeg ville kanskje bygget opp rapporten noe alla dette:

- Innledning

(forklaring av oppgaven, definisjoner av fossilt brennstoff og fornybar energi med et par korte eksempler på hver type).

- Hoveddel

(Del 1: fakta om forbruket av fossilt brennstoff på verdensbasis, fordelene med å bruke fossilt brensel (f.eks: billig å utvinne, lett å lagre/transportere, lett å omdanne til energi). Kanskje litt om hva som skjer når man brenner f.eks. gass (den kjemiske reaksjonen), dette kan du knytte opp mot ulempene ved å trekke inn CO2, NOx osv som kommer fra forbrenningen, og hvilke konsekvenser utslipp av disse gassene har på miljøet (teorier: drivhuseffekt og global oppvarming, mer ekstreme værforhold osv).

Del 2: fakta om fornybar energi, hvor mye av verdens energibehov som dekkes av fornybar energi etc. Velg ut noen former for fornybar energi og konsentrer deg om dem (max 2-3 stk, f.eks. vannkraft, vindkraft og solenergi). Mer detaljert om hvorfor den kalles fornybar (eks: vannkraft: naturlig kretsløp hvor solen fordamper vann->økt kinetisk energi i vannet->regner ned i høyden->gravitasjonen trekker på vannet som renner nedover->kraftverk i elven henter ut bevegelsesenergien->vannet kommer ned i havet og fordamper på nytt). Fordelene med fornybar energi (at den er fornybar.... og ikke forurenser på samme måte som fossilt brensel). Ta også med noen av ulempene (f.eks.: foreløpig dyrt, forurenser visuelt (store vindmøller, oppdemmete elver etc), varierende produksjon (vind/sol er væravhengig)..).

Edit: "og hvorfor vi bør satse på disse" var visst i oppgaven. Litt rart at oppgaven gir deg en konklusjon, men det de mener er vel at man slipper utslippene som følger med fossilt brensel, samt at det fossile brenselet vil ta slutt, og da er det greit å ha noe annet å støtte seg på.

- Avslutning/konklusjon

En kort oppsummering av hoveddelen (veldig kort repetisjon av fordeler/ulemper med hver type energiproduksjon). Kort "fremtidsutsikt" der du f,.eks. antar at det vil være stadig mer fokus på fornybar energi, bl.a. pga økt miljøbevissthet, mindre tilgang på fossilt brensel (stigende priser->økt satsing på å lage fornybar energi billig), etc.

Eller noe sånt.. :p

En ting til: Gode figurer/bilder er alltid kjekt å ha med. :thumbup:

Akkurat hvor du skal finne fakta og statistikk har jeg ikke svar på sånn på stående fot. :cool:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...