Gå til innhold

VGA vs DVI

nylende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller stilt meg dette spm:

"hvorfor skal jeg ikke gå over til DVI, med tanke på at DVI er arvtaker til VGA og at du før eller siden må over på det."

Kjøp en kabel og sov trygt med viten om at du har det nyeste som du kan få for den type teknologi. Jeg tror ikke akkurat det er prisen på en kabel som er så skremmende.

AKIRA

Lenke til kommentar
Jeg har en NEC 17" LCD Multisync 1770NX med DVI. Jeg har også grafikkort med DVI. Jeg har imidlertid ikke DVI kabel.

Bør jeg skaffe meg det? Hva er forskjellen? Hvordan vil jeg merke forskjell?

På forhånd takk!

5596727[/snapback]

hvis du har skjermkort med bare DVI utganger ville jeg kjøpt DVI kabel ja. Det er alltid ett visst kvalitetstap på å konvertere signalet. LCD skjermer er jo også laget for DVI, hvorfor mishandle den på den måten? :tease:

En DVI kabel koster jo ikke så mye uansett.

Lenke til kommentar

Det som skjer når ein kjører vga-kabel til ein LCD-skjerm er:

Digitalt -->konvertering --> analog --> konvertering -->digital.

Dermed er ein avhengig av at både skjermkortet og skjermen har gode konvertere for at blide skal bli bra.

Og her har ein god del skjermer feila:

Fantastisk bilde på digital , rævva på analog.

Lenke til kommentar
jeg  mener at for  at  du skal merke noen serlig forskjel bildemesig så må den  analoge  kabelen  vere over  en  viss lengde.

5605966[/snapback]

No er det faktisk DVI-kabelen som har kortast rekkevidde maks 10 meter så ein vil nok sjå forskjellen andre veien om ein kjører lange kabelstrekk. VGA vil vere bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har til dels problemer med 1600x1200 på allerede 6m, og presser det nok ganske hardt.

Egentlig forstår jeg ikke problemet - selvsagt er DVI å foretrekke for LCD skjermer, noe annet er jo bare dumt :) Det er ikke like ekstremt som SVideo VS RGB SCART, men ikke langt unna. Det har absolutt ingenting å si om VGA eller DVI kabelen er på 2m eller 6m, VGA kabelen taper uansett hvor gullkantet den er. Men som Jankee sier, til en projektor på 10-15m bør en kanskje vurdere å kjøre analogt (eller eventuelt en HDMI kabel) pga. begrensninger på kabeloverføringen. Kjører selv 10m analogt, da 1280x720 ble for mye.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Vitsen med DVI er nettopp at ein slepp den dobble konverteringa mellom analog og digitalt signal.

Om det hadde vore analog-digital konvertere i 1000-2000kr klassen i begge ender så hadde nok det ikkje vore noko forskjell mellom digital og analog signal.

Men når det ikkje sitter slike ting verken i skjermkortet eller i LCD-skjermen så seier det seg sjølv at DVI har ein del fordeler foran VGA.

Selfølgeleg gjelder dette ikkje ved CRTer då dei krever analogt signal inn.

Lenke til kommentar

En fordel med DVI-kabel er at du slipper å bruke Auto-adjust-knappen. :p

Selv har jeg to PC-er koblet til min skjerm, en med VGA og en med DVI. Det er hoppende umulig å se forskjell samme hvor mye jeg prøver. Har forresten en skikkelig god, tykk og ordentlig skjermet VGA-kabel. Kort er den også.

SKjermen er en Samsung SM 930BF

Lenke til kommentar

Motsatt erfaring her: Har også 2 skjermer hvor den ene er analog. 20" 1600x1200 LaCie photon20visionII. Der er forskjellen tydelig når man benytter begge, og enda mer tydelig når man roterer skjermene (portrett). Skalering på oppløsninger er også en anelse bedre ved DVI. Analogt får man en bitteliten anelse antialiasing av alle piksler, mens digitalt får man piksel presisjon.

Er veldig glad for at den nye maskinen min har 2stk DVI utganger :)

Lenke til kommentar
Jeg har en NEC 17" LCD Multisync 1770NX med DVI. Jeg har også grafikkort med DVI. Jeg har imidlertid ikke DVI kabel.

Bør jeg skaffe meg det? Hva er forskjellen? Hvordan vil jeg merke forskjell?

På forhånd takk!

5596727[/snapback]

På en 17" tviler jeg vel at du vil se særlig forskjell på å bruke dvi kontra analog. Men, vi kjøpe 20" skjermer til alle ansatte - og da fant vi fort ut at mange av maskinene våre ikke klarte å levere 1600x1200 på analog med et bilde som ikke hadde store skygger. Vi kjøpe noen nye PC'er med skjermkort på hovedkortet, kostet på de 500,- ektra i billigst mulig DVI kort - og vips så ble bildet dønn stabilt og klart.

Kjøp ikke maskin uten DVI. Det som er skremmende er at mange laptop'er kommer uten - og her koster det mye å bytte maskin for å løse problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...