Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT tilbud på ADSL2+ 499,- FOR 20/1.2

Anbefalte innlegg

Har fått thompson speedtouch routeren og skal få adsl2 den 12.

Jeg får ikke til å logge meg inn på via telnet. Er det satt opp på likt som før slik at man må skrive p og så x(-1) xxxx ?

Har gått inn via nettleseren min, men der kunne jeg ikke åpne porter osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADSL2+ skal ligge på 24900 et eller annet i download minus overhead og støy.

Programmer som tptest og dinside gir en ok indikasjon på hastigheten men ingen av disse gir en nøyaktig måling.

Det har betydning for når på døgnet du tester da trafikken generelt kan gjøre at du får mindre fart. Som en sa tidligere så er ikke linjeavstanden alfa omege men den har en liten betydning.

Husk at tråddiameter og annen kvalitet har stor betydning.

Om du bor 1000 m fra sentral med 0,4 mm kobber så tilsvarer dette ca 2000m med 0,6 kobber.

Husk at dere som har en superlinje kan vel ikke forvente at hele internett skal kunne følge med. Alle nettsider og nedlastingsplasser gir ikke full utnyttelse av den linja. Mange sider har begrenset hastighet til hver enkelt bruker.

Selv om dere har super lionje så er det sikker ikke at serveren har det enda. Til surfing så mener jeg at 2 mb holder i massevis og til nedlasting av oppdatering m.m. så klarer de fleste ikke å utnytte mer en 4-5 mb. Dere som sitter på 20 mb vil sjeldent klare å utnytte linja max. jeg sitter på 3,5 mb og klarer en sjelden gang (under 1 %) av tiden å utnytte den ved normalt bruk. Skal se de som klarer i de fleste tilfellene å laste ned filmer og musikk o.l. med full fart.

personlig så har jeg ikke bruk for 20 mb da jeg aldri klarer å utnytte den en brøkdel med mitt bruk. Men til nedlasting og surfing så er alt over 10 mb pr dagsdato nesten ubrukelig. For noen få år siden (3-4år) så var det så vidt man klarte å utnytte en 1 mb linje.

ANG kundeservisen så gjentar jeg en post fra en annen tråd

Et tips tråd ang ngt kundeservice.

-kan problemet ditt løses via kundesidene dine?? Gjør det

WWW.kundesider.no der får du svar på enkle faktura spørsmål samt mulighet for å bestille tjenester og oppgraderinger m.m.

- faktura og leveranse er åpen mellom 8-16 og ingen spes tid på dagen det er mindre kø. Normal kø er ca 10-25 min.

-teknisk, 1 linje og nextphone er åpen mellom 8-21 samt lørdag mellom 10-17 vip er åpen 8-22 på hverdager Dobbel skift mellom 1300-1600 best å ringe ca 1400. Lbørdag er det lite kø untatt på teknisk

- nextphone har vanligvis 1-7 min kø

-1 linje (ringe uten å trykke innvalg) har vanligvis kø på ca 2- 15 min

de kan hjelpe med alt men kun enkle ting. Blir ofte satt over til teknisk.

- teknisk har vanligvis kø på 20-45 min. Desidert minst kl 14.

- få kundeservice til å inge tilbake. tviler på det men det er lov å spørre.

-kan dere hente router selv så gjør det. Innbiller meg at dem har en router avd i oslo også.

- sørg for at dere er i nærheten av router hvis dere har spørsmål ang nettproblemer. De kan som oftest ikke hjelpe dere uten at dere er i nærheten av den.

-mail. Hmm ikke regn med svar de første dagene. sorry men de jobber vel med det med "tar det når vi har tid prinsippet"

- ikke alle ting er ngt sin feil. ofte har telenor og relacom en stor finger med i spillet.

- les også vilkår før dere klager.

Mange klager på ting som står klart og tydelig der ang rettigheter og regler for nettet.

-Jobb hos ngt kan en få ved å ringe adecco i bergen

Lenke til kommentar

Litt av poenget mitt er om det du måler er den faktiske hastigheten du får. Med så høye hastigheter så kan noen måleresultater være feil.

Du som hadde 550m fra sentral burde jo fått 16-20 mb linje og alt under bør du klage på. men syns det er litt snodig at alle som går fra 5 mb til 20 mb skal regne med at hele internett og all nedlasting og surfing dermed skal gå 4 x raskere enn før.

Endret av Joggi
Lenke til kommentar

VIKTIG MELDING TIL ZYXEL BRUKERE!!

Det er en ny firmware til zyxel boksene. ulempen er at man må ringe NGT teknisk får å få det gjort, den kommer ikke til å bli sluppet for nedlasting!

Har fikset min nå etter at jeg satt 68minutter og 59 sekunder i telefonen!

Håper for h... at dette virker nå! Ellers blir det ny levrandør!

god påske!

:w00t:

Endret av Seinfeldt
Lenke til kommentar

Nei det er absolutt ikke det jeg sier , jeg sjekket på rotueren sin informasjon . Der står det 10 mbit ned og 0,5 mbit opp. Det burde jo vært satt litt høyere slik at den kunne motta litt mer synes jeg.

Jeg har hatt data nå i 5 år og er fullstendig klar over dette du forklarer med server , nedlasting av personer o.l da det også kommer ann på trafikken og deres linjer.

Virket bare som at jeg skulle ha fått 12 mbit siden når jeg hadde 6500 linje så fikk jeg 5200 noe som er ca 20 prosent av 6500 kbps. Mens 20 prosent av 20.000 kbps er 16000. Går kanskje ikke ann å regne slik :p .

Men jeg er overall helt "ok" fornøyd med linjen. det var en fordobbling og det setter jeg pris på.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde følgende (ikke ment å være noen form for vitenskapelig testing):

Jeg har nå 2 splittere, en som det står Speedtouch på og en som det står YCL på. Prøvde begge to under like forhold, og Speedt. gjorde at modemet(516i) rapporterte litt høyere hastighet inn. (Helt marginalt)

Som sagt ikke noen vitenskapelig test, men det underbygger det som er sagt tidligere i denne tråden om linja's tillstand osv. Det var også færre feil raportert, men det har vel en sammenheng.

Er det likegyldig vilken splitter man bruker, eller krever ADSL2+ en spesiell type? Noen som hvet?

Driver nå å lager korte nye kabler for å se om det også kan ha en innvirkning. (Ja jeg har lite å gjøre idag) :p

Edit:

Gjorde ikke noe forskjell, annet enn at det ser penere utog ble ganske ryddig faktiskt :cool:

Endret av Ace_pilot_no
Lenke til kommentar

Det er en ny firmware til zyxel boksene. ulempen er at man må ringe NGT teknisk får å få det gjort, den kommer ikke til å bli sluppet for nedlasting!

god påske!

5888650[/snapback]

Kan du ikke legge den ut? :)

Kan skjønne at du ikke vil, ettersom du har sittet i over en time selv for å få tak i den.

Endret av ronnyenk
Lenke til kommentar

Prater med dem nå. Skal se om jeg får de til å legge den ut.

Edit:

Så dårlig ut det gitt. Virker som firmwaren var ganske fresh, for kundebehandleren jeg snakket med hadde ikke fått vite om den enda, men fikk vite det av en kollega mens vi snakket.

Det tar ca ti minutter. Dog anbefalte han meg å beholde routeren de hadde sendt nå (516i) i tilfelle noe skulle skje med Zyxelen og heller sende tilbake 516 hvis alt gikk bra.

Tips: Ikke hent routeren på postkontoret, men vent til du opplever problemer med Zyxelen. Pakka skal ligge der i 14 dager og sendes så i retur. Dermed trenger man ikke betale frakt.

Endret av atticus
Lenke til kommentar

god påske!

5888650[/snapback]

Fint ! kom gjerne tilbake med en rapport om etpar dager vedr. stabilitet og hastighet. :)

Lenke til kommentar

VIKTIG!

De som er tidligere Firstmile-kunder trenger ikke ringe inn enda. Siden oppsettet til Firstmile-kundene er litt annerledes kan det være hende at Zyxel-routeren ikke vil fungere med den nye firmwaren.

Jeg skal få en tilbakemelding på mandag om det er "lønnsomt" å få oppgradert firmwaren eller om det anbefales å brukes Speedtouch. Sier ifra asap jeg vet noe!

Endret av atticus
Lenke til kommentar
Om telenor ikke gjør noe med linjene snart så er De snart bare et firma som kan levere mobil tjenester på lik linje med Netcom og andre aktører.

5887397[/snapback]

Nå er jo Tn igang med og legge ut fiber til alle nye hus, det skal legges hybridkabel til alle nybygg i 2006.

TN er selvsagt ikke veldig opptatt av og investere store penger i ett døende kobbernett.

5887953[/snapback]

Høres interessant ut(helt nytt for meg), jeg får 50Mbit fiber fra kraftlaget etter påske, noe jeg selvfølgelig ser fram til. Tipper det tar en stund før Telenor kan tilby meg det samme

For Telenor sin side er det nok i byer at dette kansje blir mest aktuellt, og på landsbygda blir det nok ikke så lønnsomt.

Men man må jo innvestere for og overleve i bransjen.

Lenke til kommentar
Høres interessant ut(helt nytt for meg), jeg får 50Mbit fiber fra kraftlaget etter påske, noe jeg selvfølgelig ser fram til. Tipper det tar en stund før Telenor kan tilby meg det samme

For Telenor sin side er det nok i byer at dette kansje blir mest aktuellt, og på landsbygda blir det nok ikke så lønnsomt.

Men man må jo innvestere for og overleve i bransjen.

5889270[/snapback]

Problemet til TN er jo at dette ikke er annet enn og forberede seg, vil tro at det fort kan ta en del år før noe av dette tas i bruk.

Lenke til kommentar
Ingen her som får 1,5 - 3 Mbit og under ved tester på hw.no osv ?

I går natt fikk jeg faktisk opp i 14000.. Men nå er det like gæli igjen :-/ Oppgitt... (Men dataraten i routern er som vanlig rett..)

5890355[/snapback]

Og data raten i routeren er ? Linje lengde er ?

Noe støy på linjen ?

Lenke til kommentar

I går natt fikk jeg faktisk opp i 14000.. Men nå er det like gæli igjen :-/ Oppgitt... (Men dataraten i routern er som vanlig rett..)

5890355[/snapback]

Alle tester, med unntakt av TPTEST, gir med en hastighet på rundt 5-8Mbit. Med ved nedlastning av større filer får jeg rett hastighet (13,5 - 14Mbit).

Lenke til kommentar
Nei det er absolutt ikke det jeg sier , jeg sjekket på rotueren sin informasjon . Der står det 10 mbit ned og 0,5 mbit opp. Det burde jo vært satt litt høyere slik at den kunne motta litt mer synes jeg.

Jeg har hatt data nå i 5 år og er fullstendig klar over dette du forklarer med server , nedlasting av personer o.l da det også kommer ann på trafikken  og deres linjer.

Virket bare som at jeg skulle ha fått 12 mbit siden når jeg hadde 6500 linje så fikk jeg 5200 noe som er ca 20 prosent av 6500 kbps. Mens 20 prosent av 20.000 kbps er 16000. Går kanskje ikke ann å regne slik :p .

Men jeg er overall helt "ok" fornøyd med linjen. det var en fordobbling og det setter jeg pris på.

5888659[/snapback]

Det som skjer er at dslam eller pop i sentral eller hva det no heter står på 24900 et eller annet.

Det som skjer mellom dslam og router blir satt til en tålelig linje iforhold til hva linje kan fysisk gi. Dette måles ved støy på linja. Router vil da gi den hastigheten den mener den klarer å gi. hvor mye kan variere fra router til router avhengog an hvor sensitiv den er. Hvis router ikke klarer å gi deg mer enn 10 mb så setter den det. Støyprofilene til ngt vil ikke anbefale under 8-10 db da det blir ustabilt med lavere.

bedre med 10 mb stabilt enn 20 mb ustabil som f linje

Lenke til kommentar

5890355[/snapback]

Alle tester, med unntakt av TPTEST, gir med en hastighet på rundt 5-8Mbit. Med ved nedlastning av større filer får jeg rett hastighet (13,5 - 14Mbit).

5890512[/snapback]

et godt eksempel på dere som har solide linjer og prøver å teste dette på testsider.

Med så gode linjer som dere har så blir det vanskelig å teste dette på en skikkelig måte.

Husker for 2-3 år siden da de første testene kom på it-avisen. De testene ville ikke anbefale å teste med linjer over 3-4 mb eller noe. kanskje de ikke liker 12-15 mb linjer eller bedre noe særlig idag.

uansett så er det en stror forbedring med å få 15-20mb linje til 500 no enn det var for 2 år siden.

Så gode linjer er enda på barnestadiet så jeg tror folk må regne med noen barnesykdommer.

Lenke til kommentar

hmm.. lyger ngt?

Bestilte adsl 2+ for noen uker siden.. fikk for ca 2 uker siden adsl modem (netopia) fra ngt.. fram til adsl2+ var klart så skulle eg få free linjen (6.5 mbit).. på mine kundesider stod det at eg hadde free abb.. fikk ikke mer enn ca 3.5 mbit og sendte en mail+ringte om dette.. neste dag fikk eg dette svaret:

Vi har gjort noen endringer på din ADSL-forbindelse og den er nå operativ med en

hastighet på 5088 / 864 kbps. Dette er grunnet at linjen frem til din bolig "IKKE

klarer å levere høyere hastighet."

Så fikk eg en mail om at eg ville få en ny router/modem og at når denne var kobla til så ville eg ha min nye hastighet.. denne kom i posten forrige uke.. og når eg logga meg inn på mine kundesider så stod det ikke lenger at eg hadde free abb. det står ingenting..

men hastigheten var no økt.. no hadde eg ca 6 mbit.. (6.5 no).. ringte support og spurte om dette var min adsl2+ hastighet.. fikk beskjed om at eg fremdeles har adsl free abb (6.5 mbit) og at de jobber med å oppgradere serveren og at foreløpig stod det ikke adsl2+ kort i min sentral.. Merkelig at han sa at alt var klart når eg bestilte då.. mulig han mente at alt var klart for å lage til adsl 2+.. han sa også at eg skulle forvente 10-15 mbit linje når alt var klart..

Det merkelige er som at det ikke lenger står "free" abb.. og at eg no har 6.5 mbit? De klarte jo ikke å levere bedre enn 5000 kbps.. pga linjen.. det var jo ikke pga modemet.. no har jo eg fått nytt modem og høyere hastighet.. .

Lenke til kommentar

5890355[/snapback]

Og data raten i routeren er ? Linje lengde er ?

Noe støy på linjen ?

5890409[/snapback]

Dataraten er ca 1200/18500 , men jeg har visst endel FEC errors .. Se nedenfor..

Linjelengde 803 meter / 0,6 og over tråd står det :-/

Oppetid: 0 dager, 16:41:26

Modulasjon: G.992.5 Annex B

Båndbredde (Opp/Ned) [kbps/kbps]: 1.230 / 18.515

Data Overført (Sendt/Mottatt) [MB/MB]: 19,50 / 144,41

Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 12,5 / 19,0

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 4,5 / 8,5

SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 11,5 / 10,0

Leverandør ID (Lokal/Fjern): TMMB /

Tap av Framing (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av Signal (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av effekt (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av Link (Fjern): 0

Feil sekunder (Lokal/Fjern): 4.093 / 0

FEC Feil (Opp/Ned): 7.222 / 135.650

CRC Feil (Opp/Ned): 125 / 4.883

HEC Feil (Opp/Ned): 196 / 4.116

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...