Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT tilbud på ADSL2+ 499,- FOR 20/1.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hærlig airguard. Stabilt? Hvordan er oppfarten? Hvor langt er du fra sentralen? Har Thomson trådløs ruter jeg og. Blir koblet opp på fredag.

5813913[/snapback]

sorry sent svar, jeg har ikke trådløst men det skal ikke spille noen rolle de er identiske utenom det.

Jeg er relativt nære sentralen (450m mener jeg å huske)

Hastigheten er stabil og fin. (første dagen var knotete med en masse tull, men trengte ikke gjøre noe selv. Etter dag 2 roet alt seg og siden har det vært fjell stabilt på ca 17000/1000) Mulig dette er normale innkjøringsproblemer av en eller annen grunn ikke vet jeg.

oppfart på litt over 1000kb

Endret av airguard
Lenke til kommentar
Da har Speedtouch 516i ruteren kommet og Zyxelen gjemt bort. Men er det noen som vet hvor (via Telnet eller web inteface) man kan sjekke oppetid på routeren på sammen måte som man gjør under Zyxel (meny 24.8)?

5826562[/snapback]

står veldig fint på http://10.0.0.1 under Broadband Connection

eller sikker noe som bredbåndstilknyting på norsk meny utgaven.. :)

Uptime: 34 days, 8:15:23

på min 516i :D

Lenke til kommentar
Kan noen, la7dfa kanskje, si litt om port forwarding eller bridging er "best", dvs. hva er mulig? Selv har jeg et oppsett med en switch i mellom zyxel og intern ruter hvor ip-telefon er tilkoblet. Med et slikt oppsett skulle jeg tro forwarding er tingen, men det ser ut til å fungere dårlig... Noen som har erfaring med et lignende oppsett?

5824316[/snapback]

Jeg vil påstå at bridge er alltid det beste alternativet om man selv har en god router.

Årsaken til dette er enkelt og greit at modem/router som vanligvis følger med en bredbånds-forbindelse ofte er av billigste sort, og er følgelig ganske dårlige funksjonelt. De har gjerne få ethernet-uttak (noen bare ett), og brukergrensesnitt for oppsett av forwarding etc. er alltid dårlig.

Foreslår at du kobler slik:

Zyxel -> Router -> Switch

Sett Zyxelen i bridge modus, da får routeren din den eksterne ip-addressen, og du kan styre dhcp, forwarde porter, aktivere upnp osv via webgrensesnittet til routeren din.

5825665[/snapback]

Er definitivt enig i at bridge modus er best hvis du skal ha to routere etter hverandre.

Da slipper du problemet med å passe på to sett med brannmurer og portforwarding.

ZyXEL modemet er dessverre så dårlig at det ikke fungerer godt i bridge modus heller....! Her hos meg krasjer eller reduserer det hastigheten mye ved stor bittorrentbelastning. Det skal komme en firmwareoppgradering som kanskje vil fikse disse problemene.

For min egen del er løsningen å bruke min 'gamle' Linksys router som er dønn stabil og å legge til et adsl2+ modem som forhåpentligvis vil fungere greit (er underveis i posten). NGT får jobbe med sin løsning, jeg bruker heller noen hundrelapper på et modem enn å forholde meg til kundeservice (du er nå nummer 100 i køen) og support som vet mindre enn oss på dette forumet... :roll:

Lenke til kommentar
Kan noen, la7dfa kanskje, si litt om port forwarding eller bridging er "best", dvs. hva er mulig? Selv har jeg et oppsett med en switch i mellom zyxel og intern ruter hvor ip-telefon er tilkoblet. Med et slikt oppsett skulle jeg tro forwarding er tingen, men det ser ut til å fungere dårlig... Noen som har erfaring med et lignende oppsett?

5824316[/snapback]

Jeg vil påstå at bridge er alltid det beste alternativet om man selv har en god router.

Årsaken til dette er enkelt og greit at modem/router som vanligvis følger med en bredbånds-forbindelse ofte er av billigste sort, og er følgelig ganske dårlige funksjonelt. De har gjerne få ethernet-uttak (noen bare ett), og brukergrensesnitt for oppsett av forwarding etc. er alltid dårlig.

Foreslår at du kobler slik:

Zyxel -> Router -> Switch

Sett Zyxelen i bridge modus, da får routeren din den eksterne ip-addressen, og du kan styre dhcp, forwarde porter, aktivere upnp osv via webgrensesnittet til routeren din.

5825665[/snapback]

Er definitivt enig i at bridge modus er best hvis du skal ha to routere etter hverandre.

Da slipper du problemet med å passe på to sett med brannmurer og portforwarding.

ZyXEL modemet er dessverre så dårlig at det ikke fungerer godt i bridge modus heller....! Her hos meg krasjer eller reduserer det hastigheten mye ved stor bittorrentbelastning. Det skal komme en firmwareoppgradering som kanskje vil fikse disse problemene.

For min egen del er løsningen å bruke min 'gamle' Linksys router som er dønn stabil og å legge til et adsl2+ modem som forhåpentligvis vil fungere greit (er underveis i posten). NGT får jobbe med sin løsning, jeg bruker heller noen hundrelapper på et modem enn å forholde meg til kundeservice (du er nå nummer 100 i køen) og support som vet mindre enn oss på dette forumet... :roll:

5827259[/snapback]

Det blir spennende å høre hvordan det modemt du har bestillt vil fungere.

Jeg må restarte Zyxel modemet flere ganger om dagen her, spesielt etter en lengre samtale med IP-telefonen (Telio). Da ramler hastigheten helt ned til

179 kbps. Jeg kjører også Bridge mode mot en WRT-54GS.

Lenke til kommentar
Det blir spennende å høre hvordan det modemt du har bestillt vil fungere.

Jeg må restarte Zyxel modemet flere ganger om dagen her, spesielt etter en lengre samtale med IP-telefonen (Telio). Da ramler hastigheten helt ned til

179 kbps. Jeg kjører også Bridge mode mot en WRT-54GS.

5827431[/snapback]

Har akkurat det samme som deg. Enten stopper det meste opp, eller så faller jeg ut. Går gjerne opptil 6-7 timer innimellom dog.

Endret av ronnyenk
Lenke til kommentar

Endelig fått testet linjen med zyxel.

Kun en laptop koblet til rett i ruteren.

hw.no speedometer:

Nedlastingshastigheten din er 14286 kbits/sekund.

Opplastingshastigheten din er 844 kbits/sekund.

Zyxel sier:

Upstream Speed: 1054 kbps

Downstream Speed: 22534 kbp+

Lenke til kommentar
Endelig fått testet linjen med zyxel.

Kun en laptop koblet til rett i ruteren.

hw.no speedometer:

Nedlastingshastigheten din er 14286 kbits/sekund.

Opplastingshastigheten din er 844 kbits/sekund.

Zyxel sier:

Upstream Speed:  1054 kbps

Downstream Speed:  22534 kbp+

5827677[/snapback]

Hvor langt er du i fra sentralen din ?

Lenke til kommentar

400 meter omtrent. Og "Varierer mellom flere tråddiametre".

Ruteren tok fullstendig kvelden med hele nettverket koblet på her, så nå har jeg satt qroute til 0.

Nedlastingshastigheten din er 9302 kbits/sekund.

Opplastingshastigheten din er 827 kbits/sekund.

Får håpe det hjelper litt på stabiliteten og at enten det kommer en fix snart, eller at ngt får ut fingen å sender meg en speedtouch istedenfor :)

Lenke til kommentar
Da har Speedtouch 516i ruteren kommet og Zyxelen gjemt bort. Men er det noen som vet hvor (via Telnet eller web inteface) man kan sjekke oppetid på routeren på sammen måte som man gjør under Zyxel (meny 24.8)?

5826562[/snapback]

står veldig fint på http://10.0.0.1 under Broadband Connection

eller sikker noe som bredbåndstilknyting på norsk meny utgaven.. :)

Uptime: 34 days, 8:15:23

på min 516i :D

5826848[/snapback]

Ahh...takk :thumbup: Første en blir blind på er øyet ;)

Virker stabilt som et uvær det her... Kjørt full load på ftp og Torrent, og ikke vært nede siden jeg fikk ruteren....5 1/2 time nå.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Sitter å leker med global connections i azureus nå, mens jeg ser på cpu load i zyxelen.

Hver gang jeg øker connections så fyker cpu loaden oppover :)

Begynte på rundt 25-30% load med 30 connections.

Har 150 connections nå og load er 80-90%.

Lenke til kommentar

Har fått Netopia 516i

Har ADSL fra før og bruker Cisco 677i.

Må jeg vente på en bekreftelsesmail fra ngt før jeg eventuel kan koble ut den ganle ruteren og bruke nytt eller er det ett fett, også bare vente til de skifter ut linje?

Lenke til kommentar
BUHUUUUUUUU 5329 meter, da er jeg stuck med 480/128 linja

5827507[/snapback]

jeg bor 3-400 meter lenger vekk fra sentralen enn du gjør og jeg fikk nylig mulighet for 1500/300 linje fra telenor, effektivt ca 1420/280 i følge hardware speedometeret. og så kunne plusteslig en kamerat få den 400/100 linja, og han kunne ikke få i det hele tatt før.

er jo en mulighet for at jeg har fått flytta linja til en annen sentral, men jeg tviler.

jeg tror de har økt linjeavstandsgrensa. de har også sagt offentlig at de skal øke den i mai (tror det var mai)

sjekk med telenor om de har økt linjeavstanden hos deg også. jeg snakka nemlig med tele2 rett etter oppgraderinga i håp om å kanskje få den litt biligere tele2 linja nå som jeg fikk over 400/100 linje. men neida, tele2 kunne ikke levere til meg fordi de hadde max 400 linja til meg enda :hmm:

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Yesss !

Da var mailen fra Nextgentel her :

Du har bestilt ADSL 2+ MegaFree som er et ADSL2+ produkt - vår raskeste og nyeste teknologi.

Abonnementet ditt endres til ADSL 2+ MegaFree i løpet av 10.04.2006

Så da blir det spennende å se hva jeg får ut i enden av de 1478 meter..

Synd det er midt i rigginga på TG da.. hm blir nok ikke mye ski denne påsken heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...