Gå til innhold

Stille PSU på over 500W


Anbefalte innlegg

Som emnet sier er jeg ute etter en stille PSU på over 500 watt. Det er kanskje ikke så lett å få "i pose og sekk", men det nærmeste jeg har kommet noen allrighte og stabile strømforsyninger er disse:

 

Hiper Type-R 580W

 

MIST 600W, ATX 2.2

 

Prisen er forsåvidt uvesentlig, det som teller er at PSUen må være stille og kraftig. Begge ovennevnte er kraftige og går for å være stille, men er det andre alternativer som det er verdt å titte på? Eventuelt hvilken skal jeg velge av Mist og Hiper?

 

 

edit: Jeg har et Cooler Master kabinett som ikke har "viftehull" på toppen til PSUen - kan dette påvirke støynivået på noe vis - noe jeg bør ta hensyn til?

Endret av el_cash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hiper Type-R har jeg merket en god del har problemer med bråk fra, er visst enten eller med de strømforsyningene.

Min bråker bare når det er litt belastning. Man kan vel egentlig si at for dem som faktisk trenger en så kraftig strømforsyning, bråker den ganske mye. Bråker den ikke har man enten vært heldig, eller så har man kjøpt en unødvendig dyr strømforsyning. Sansynligvis det siste.

Lenke til kommentar

Er fortsatt litt usikker på hvilken PSU jeg skal velge, men foreløpig holder jeg nok en liten knapp på Hiper. Fortron med 700W blir nok litt "overkill".

 

Per i dag har jeg et gammelt athlon xp-hovedkort - kan jeg bruke Hiper-psuen til dette kortet inntil jeg har handlet inn ny maskinvare?

Lenke til kommentar

Uansett så vil eg tro at en 700W er en god investering når man tenker på at DC CPUer vil være det som kommer i fremtiden, i tillegg kommer vell CPU'er med 4 kjerner neste år(? litt usikker når), og man må ikkje glemme at SLI eller CF vil kreve endel fra PSU'en også.

Om man ikkje har SLI eller CF nå, kan man ikkje utelukke at man kommer til å utnytte det på et senere tidspunkt.

En PC med CF/SLI og en DC, pluss innmaten i resten av PCen vil kreve en del.

Bruk denne linken til å regne ut hva din PSU bør være. HVis du overklokker må du også skrive dette inn i tillegg må du ta på 100% slik at du ser hva du trenger når du f.eks spiller eller har andre krevende oppgaver som skal bli gjort. Si ifra til hvilket tall du kom frem til på 100%

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
det nærmeste jeg har kommet noen allrighte og stabile strømforsyninger er disse:

 

Hiper Type-R 580W

 

MIST 600W, ATX 2.2

 

Prisen er forsåvidt uvesentlig, det som teller er at PSUen må være stille og kraftig.

5596610[/snapback]

I "nye MIST psuer kommer snart..."-tråden er det flere som nevner at støynivået på den nye Mist-en er langt høyere enn på forgjengeren (Mist 500W). Dermed kan det se ut til at denne kanskje ikke er det beste valget med tanke på støy.

 

Når det gjelder Hiper Type-R 580W, så bråker den dessverre en del. Den jeg kjøpte gjorde i allefall det, på tross av at selgeren på Komplett sa den var meget stillegående, så den fikk de i retur. ;) Det må sies at PCen min nok drar en del strøm da, men hva skal man med en kraftig PSU hvis man har en PC som ikke drar en del strøm fra den?

 

Kan legge til at min nåværende strømforsyning, Enermax Noisetaker 600W, også støyer litt. Men jeg har lest en del bra om Enermax Liberty 620W og Seasonic S12 i allefall, sistnevnte er kanskje den beste av dem med tanke på støynivå vil jeg tippe.

Lenke til kommentar
Hiper Type-R 580W

 

MIST 600W, ATX 2.2

 

Kan være greit å se på litt mere enn den totale effekten på dem også, selv er jeg ihvertfall mest opptatt av hva de leverer på 12V railene. Selv om det er bare 20W som skiller disse to totalt så er de vidt forskjellige på 12V!

Hiper har 20A+18A

MIST 600W har 20A+20A+20A+20A (!)

 

Regner med Hiper'en holder til de aller, aller fleste systemer, men selv synes jeg det er greit å ha den ekstra kraften i tilfelle behovet skulle oppstå.

Jeg var skuffet over støynivået på MIST'en, men dette må sees i sammenheng med at jeg forventet den var knapt hørbar. Plasseringen av viftene i min maskin, og plasseringen av selve maskinen i forhold til meg, er nok også momenter som forverrer det lydnivået jeg opplever fra den.

Desverre har jeg ikke hørt støynivået på MIST 500W, så jeg kan ikke sammenligne støynivået på den og 600W utgaven.

Og bare så det er sagt så har jeg ingen planer om å gå for noen annen strømforsyning.

Lenke til kommentar
MIST 600W har 20A+20A+20A+20A (!)

5616085[/snapback]

Det stemmer at den kan levere 20A på hver av de totalt fire 12V-railene, men man kan ikke dermed belaste alle fire med 20A hver samtidig. Den leverer maks 52,5A (530W) på 12V-railene i følge nettsidene til Microplex, og i følge en epost jeg fikk fra Microplex da jeg spurte om dette, vil man ha 12-13A igjen dersom man belaster to av 12V-linjene med 20A på hver.

 

Jeg skjønner forøvrig ikke helt hvordan de har regnet seg frem til dette. For å finne wattstyrken er det vel bare å gange sammen 12V * 52,5A = wattstyrken? Ganger man sammen dette havner man i allefall på 630W, og da snakker vi fortsatt bare om 12V-railen. Men strømforsyningen er altså oppgitt til å levere "kun" 600W TOTALT sett, så jeg får ikke dette til å stemme helt... :shrug:

 

Noen som har noen innspill på dette?

Lenke til kommentar
600W er den effekt som PSUen kan levere totalt på alle kanalene.

Belastes 12V hardt, får man mindre ut av 5V og 3.3V.

Slik er det altså :p

5616362[/snapback]

Ja, men 52,5A på 12V-railene gir uansett 630W, dvs mer enn de 600W strømforsyningen er oppgitt til. Hvordan forklarer du den? ;)

Lenke til kommentar

Leverer Hiper'en 38A (20A+18A) totalt på begge 12V railene? Så ikke noe om dette på sidene til Hiper...

 

Ganger man sammen dette havner man i allefall på 630W, og da snakker vi fortsatt bare om 12V-railen. Men strømforsyningen er altså oppgitt til å levere "kun" 600W TOTALT sett, så jeg får ikke dette til å stemme helt... 

 

Dette er et glimrende poeng!

Ser ut som om det er en regnefeil et eller annet sted her! Så litt på siden av strømforsyningen min, og der er det noe annet som jeg ikke forstår helt; 3,3V og 5V har oppgitt total effekt på 140W, og 12V har oppgitt total effekt på 530W, altså en samlet effekt på 670W, og ikke 579W som det står der...

post-75663-1140116335_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...