Gå til innhold

En av to støtter Vistas 3D-look


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Putt en som aldri har rørt en datamaskin forran en og se hvor lang tid han/hun bruker på å skirve noe i word. Eller hvor lang tid det tar før de skjønner at noe kan skrives i et program. Det tok min far over et ÅR å skjønne forskjell på windows og word. For han var det det samme. Det forteller meg at brukergrensesnittet ikke er i NÆRHETEN av å være god nok. Se på en bil...et ratt er et ratt, og det tar et nanosekund før du skjønner hva det gjør. DET er bra brukergrensesnitt.

 

Vista innfører nye visuelle cues (som tilfeldigvis trenger hardware støtte) som skal hjelpe en bruker å forstå hvordan en maskin funker.

AKIRA

 

[OT]

Nå har vel de fleste blivende sjåfører i dag vært passasjerer svært lenge før de blir sjåfører, så den sammenligningen er jo litt tvilsom. Sett en urinnvånner som aldri har sittet i en bil inn i bilen og se hvordan han klarer seg, tror ikke han klarer å starte den en gang.

[/OT]

 

Når det påstås at visuelle cues hjelper brukeren å forstå hvordan maskinen fungerer er jeg stort sett tvilsom til hele påstanden. Min erfaring med nye brukere er at jo flere eye candies som er på skjermen jo mer distrahert blir de. Jo flere valg de får jo mer hjelpesløse blir de. Faktisk våger jeg den påstaden at en del gode gamle dos programmer med få valg, og tydelig fokus var mye enklere for brukeren. Nå er det flere vinduer, flere applikasjoner på en gang, animasjoner av katter og bikkjer som spretter opp, og mye annet fjas. Alt dette distraherer den enkle brukeren og tar fokus bort fra det som betyr noe; selve arbeidsflyten.

 

Jeg bruker windows i dag selv, men bytter gjerne til Linux når det DRM infiserte Vista lanseres. Det er kun en ting som holder meg i windows og det er dataspillene. Hadde linux fått porta en del av toppspillene så hadde jeg sagt takk til hele windows og kjørt linux.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri brukt et akselerert skrivebord, så det blir artig å se om jeg får noen nytte av det. Selv er jeg mer en som liker respons før utseende, så jeg håper alt har fin flyt.

 

Innerst inne vil jeg gå over til Linux, men har store problemer med å løsrive meg og sliter med hardwarekompatiblitet. Liker åpen kildekode og gratis programvare.

 

Jeg bruker windows i dag selv, men bytter gjerne til Linux når det DRM infiserte Vista lanseres. Det er kun en ting som holder meg i windows og det er dataspillene. Hadde linux fått porta en del av toppspillene så hadde jeg sagt takk til hele windows og kjørt linux.

5597410[/snapback]

Ja, her er noe som kan bli et stort problem, DRM og dets forhold til Linux. Vi får bare vente til Vista lanseringa så vi kan se hvor mye det er preget av DRM og hvordan DRM fungerer i praksis. Spill som blir lansert i begynnelsen vil nok kunne støtte Windows XP og ikke være DRM belastet, men spill som bare støtter Vista vil muligens være preget av DRM, noe som kan bli et problem for Linux brukere som kjører spill i Cedega.

 

Faren er tilstede for at Linux kan bli et business OS og miste underholdningsmuligheten for masse DRM belastet media.

 

Beklager det som ble off topic :innocent:

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
M$ gjør dette for at folk skal kjøpe ny maskinvare.

Kva tjener Microsoft på at folk kjøper ny hardware (sett bort frå dei få produkta dei sel som mus og tastatur)? Det er vel heller at MS tilpasser seg det at folk får stadig betre hardware. Vista er ikkje laga for 10 år gamle maskiner, men for dagens og framtidas maskiner.

Lenke til kommentar

Føler liksom ikke at vi trenger et helt nytt windows, XP (med SP2 vel og merke ) funker jo helt greit det. Burde heller fokusert på optimalisering og bedre sikkerhet og heller kalt det XP v1.5 eller noe.

 

Drømme-OS-et hadde nok iallefall vært grensesnittet til mac OSX, stabiliteten til linux og spillstøtten (DirectX) til windows..Da hadde man hatt litt av et operativsystem da [L]..

Lenke til kommentar
Føler liksom ikke at vi trenger et helt nytt windows, XP (med SP2 vel og merke ) funker jo helt greit det. Burde heller fokusert på optimalisering og bedre sikkerhet og heller kalt det XP v1.5 eller noe.

 

Drømme-OS-et hadde nok iallefall vært grensesnittet til mac OSX, stabiliteten til linux og spillstøtten (DirectX) til windows..Da hadde man hatt litt av et operativsystem da [L]..

5598567[/snapback]

 

Det er ganske mange ting som kunne vært bedre i XP ja, sikkerhet er vel kanskje det aller største, nå ser det desverre ikke ut som Vista har tenkt til å fikse opp så alt for mye av det jeg kunne ønske men...

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror den skal holde ganske så bra ja.

Kanskje en fordel med dobbelt opp med RAM, men det holder vel en stund :)

5598384[/snapback]

 

2 gb ram? Jeg synes ikke disse høye ramantakelse virker realisitisk, la oss si en fresh XP i dag tar max 250 MB ram, og det er nok en ganske stor overdrivelse, at Vista skal ta noe mer en dobbelt så mye synes jeg virker rart, og da jhar man 512 ledig, mange klarer seg fint med 512 på XP.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vil ikke min Radeon 9800 Pro klare ''Aero Glass'' da? Men 9800 Pro skal vel støtte DirectX 9.0 den da...

 

Må nok oppgradere uansett...

5596603[/snapback]

 

Den har hardware støtte for kun DirectX 8.1, DX9 kom vel ikke før med X800 tror jeg. Eller var den allerede der med 9800?

5598514[/snapback]

 

den var der allerede med 95\97 serien..

begynner å bli noen år siden nå gitt.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
M$ gjør dette for at folk skal kjøpe ny maskinvare.

Kva tjener Microsoft på at folk kjøper ny hardware (sett bort frå dei få produkta dei sel som mus og tastatur)? Det er vel heller at MS tilpasser seg det at folk får stadig betre hardware. Vista er ikkje laga for 10 år gamle maskiner, men for dagens og framtidas maskiner.

5597740[/snapback]

M$ har en del avtaler. For hver versjon av Windows som har kommet, så har den blitt unødvendig mer ressurskrevende. Sammenligner du for eksempel Windows 98 med XP på en pc som er noen år, så vil du tydelig merke at XP er mye mer krevende. Prøver du så Linux på samme pc så vil du merke at det er langt mindre krevende.
Lenke til kommentar
512mb på xp? javel...den var ny

kjører du firewall, antivirus, antispyware som er en nødvendighet vist du bruker windows xp, så har du en SIRUP maskin uten like...dette er jaffal min mening

5598648[/snapback]

 

Kjører du antispyware 24/7? Firewall er innbygd i windows, om AV ikke klarer seg på resten da, så har du i mine øyne et slapt program. (dessuten er det heller ingen nødvendighet i mine øyne)

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror den skal holde ganske så bra ja.

Kanskje en fordel med dobbelt opp med RAM, men det holder vel en stund :)

5598384[/snapback]

 

2 gb ram? Jeg synes ikke disse høye ramantakelse virker realisitisk, la oss si en fresh XP i dag tar max 250 MB ram, og det er nok en ganske stor overdrivelse, at Vista skal ta noe mer en dobbelt så mye synes jeg virker rart, og da jhar man 512 ledig, mange klarer seg fint med 512 på XP.

 

AtW

5598605[/snapback]

Forutsatt bruk av pagefile ja. Uten den så er man pent nødt til å ha 1GB.

Lenke til kommentar

Det er spillet som bestemmer hvilke prosesser som skal brukes. Trenger den internetttilkobling, så lastes nettverksdrivere (alle drivere skal ligge i kernelen).

 

Jeg kjørte XP på en maskin med 192 mb ram uten problemer, og det var med standard theme (blå). Den startet på litt over ett minutt.

 

Det at en av to grafikkort støtter Vistas 3D-look er vel ingen overraskelse når de har tatt med interne grafikkort i beregningen.

 

Nye krav fra forbrukeren > Nytt OS > Nye maskinkrav.

Lenke til kommentar
Godt poeng, hvis alle prosesser kobles ut fungerer f.eks ikke nettverket heller... Du blir koblet av mirc... Hvis du var på vpn når du startet spillet blir du koblet fra... etc... mao.. som ATW sier, da slutter pc'n din å fungere.. ;)

5597312[/snapback]

 

Du skjønte vel at de mest nødvendige prossesser blir værende, men alle de unødvendige stoppes.

Lenke til kommentar
Tror den skal holde ganske så bra ja.

Kanskje en fordel med dobbelt opp med RAM, men det holder vel en stund :)

5598384[/snapback]

 

2 gb ram? Jeg synes ikke disse høye ramantakelse virker realisitisk, la oss si en fresh XP i dag tar max 250 MB ram, og det er nok en ganske stor overdrivelse, at Vista skal ta noe mer en dobbelt så mye synes jeg virker rart, og da jhar man 512 ledig, mange klarer seg fint med 512 på XP.

 

AtW

5598605[/snapback]

Forutsatt bruk av pagefile ja. Uten den så er man pent nødt til å ha 1GB.

5598775[/snapback]

 

Å kjøre uten pagefile er jo litt "luksus" da, langt ifra nødvendig for en grei opplevevelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...