Gå til innhold

Veldig treg oppstart *løst*


Eirik2

Anbefalte innlegg

Hei!

Har søkt på "treg oppstart" men fant ikke noe relevant.

Håper jeg ikke poster noe som er tatt opp 98724598 ganger før!!

 

Har en Dell Latitude D600 med WinXP Pro.

 

Har hatt en lei tendens til å velge "Hibernate" når jeg skulle "slå av" PC´en, slik at oppstart skulle gå fort. Dette har kanskje ikke vært helt heldig.

 

Problemet nå er ihvertfall at oppstarten etter vanlig Shutoff går latterlig tregt.

Vi snakker 4-5 minutter fra jeg trykker på knappen til jeg får login-vindu.

Står at det jobbes med startup-scripts.

 

Regner med at det er noe kødd med oppstartfilene som gjør at den tenker unødig lenge.

Er det noen som har noen tanker om hvor jeg skal starte for å løse dette?

Litt hjelp hadde vært supert!!

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tukols - Du er kanskje inne på noe. Den har vært koblet til jobbdomene. Både via kabel og via trådløst med sertifikat. Kan imidlertid logge på med samme brukernavn hjemme også, men har fått beskjed om at jeg må logge på jobbdomenet med kabel med jevne mellomrom slik at jeg ikke "faller av" for godt.

 

Stinmaker - Hadde forøvrig også trøbbel med trådløsdrivere. Windows sin funket ikke. Installerte Dell sin trådløsdriver, og da gikk det bra. Nå fungerer det faktisk med begge. :)

 

Venter med formatering i det lengste. IT-gutta på jobben bruker litt tid.... :)

 

Takk for svar, folkens!!

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Her er litt om det. Godt nok på win2000, men det fungerer vel på samme måte med xp.

 

For example, if you have a startup script for "The Local Computer", and the script connects to domain resources and you move the machine to a workgroup, you do not see the dialog box that is requesting logon credentials for the resource. The computer will stay in this condition until you reach the timeout value for group policy scripts, and you receive the following message:

 

Please Wait

Running Startup Scripts

 

Her er hele artiklen:

 

http://support.microsoft.com/?kbid=256320

 

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Jeg kjørte oppstart med TCP koblet til på jobb nå. Deretter en restart med WL avskrudd. Da gikk det fort som F. Ser dermed ut til at den søker etter domene.

Prøvde igjen med kabel ute, og da går det dessverre tregt igjen(men ikke så ille som før). Skal kikke på linken du la til og se hva jeg får til.

Takk for detektivarbeidet!!

 

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Du skulle nok ta en snakk med IT- gutta før du forandrer på "time out" eller innstillingene her. Du risikerer at de Group Policy scripts de legger ut ikke blir kjørt på. Det er ikke sikkert du blir populær så............

 

Er det lang tid siden du har kjørt en diskdefragentering, så er det ihvertfall noe som kan utføre mirakler på en langsom computer. Er faktisk noe av det første jeg gjør, selv på en helt nyinstallert.

 

Ja og som det ble foreslått før: Sjekk hvad du har liggende av programmer som starter opp samtidig med computeren.

 

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Ja, jeg skal snakke med dem før jeg fikler. Vet at det er ganske strengt på innstillinger.

Har nå fått en ganske sikker idé om problemet.

Om jeg kjører oppstart/omstart med WLAN-kortet aktivert, så tar det en evighet. Hvis jeg deaktiverer det før omstart går det på et øyeblikk. Tror jeg kan legge skylden på at den søker etter noe som den ikke finner.

Men litt døvt å måtte deaktivere WLAN-kortet hver gang før jeg slår av, naturlig nok.

 

EDIT: WLAN, ikke nettverkskort

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Ja, den vil søke etter domenet. Når den ikke finner det, vil den starte opp når "time out" tiden er gått.

Ett forslag er å sette opp 2 forskjellige hardware-profiler på computeren.

En hardware profil med nettkortet tilkobla, og en uten. Så kan du velge hvilken av profilene du vil bruke i oppstarten.

 

Hilsen tukols

 

Også edit: Med og uten wlan aktivert.

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...