Zerblat Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ser at de selger både 300mW og 400mW-kort i PCMCIA og miniPCI flere steder nå til alle som vil kjøpe. Synes det virker litt uforsvarlig å la noen putte så heftige greier i en laptop, må jo grille fyren som bruker det. Noen som vet om dette i det hele tatt er trygt? Og hva er maks tillatt sendestyrke inkludert antenner i Norge i dBi? Takker for svar. Lenke til kommentar
Badegakk Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Dette er ingen fare. mobiltelefoner har en makseffekt på 4W, og den går du sånnsynligvis med i lommen, eller holder inntil hodet når du ringer, så 400mW er egentlig ingen ting. Når det gjelder maks tillatt sendestyrke kommer dette an på frekvens. på de åpne frekvensområdene tror jeg maks tillatt sendestyrke er på rundt 1W, men kjenner til tilfeller det post og teletilsynet har kommet og skrudd ned for sterke sendere, da de forstyrret t-bane systemene i Oslo. Edit: Rettelse, sjekk side 5 i dette dokumentet fra Post og teletilsynet Endret 13. februar 2006 av Badegakk Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Taker for link. Men fortsatt litt skeptisk iogmed at de advarer mot bruk av slike kort i laptoper og kun FCC-godkjent for utendørs bruk (?). Dog, om mobiltelefoner sender såpass mye effekt virker det jo logisk at det ikke kan være så altfor skadelig. Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Mener å huska at min router var innstilt på 28mW da jeg fikk den fordi det er max som er tillatt i norge... Når du har 300mW sendestyrke så er det vel kanskje meningen å ha ekstern antenne? Da blir hvertfall ikke strålingen på kroppen så stor. Jeg ville aldri sitti med en lappis med 300mW i fanget for å si det sånn. Bedre å være på den sikre siden ;-) Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 28mW er ikke max styrke. 28mw gir 44,37mw med std 2dbi antenne. Skal man holde seg under grensen vil max mw verdi bli 63 på en std antenne. Denne grensen er forsåvitt farlig siden man kan risikere å må kjøpe en "palle" med aksesspunkter får å få stabilt nett dersom man har litt størelse på huset. Kjør på, nettverkskort med litt power har aldri skadet noen bortsett fra en svenske som satt med laptopen i fanget noen timer og fikk en liten brannskade på pungen:) Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Har sett routere som sender med 500 W til salgs på nettet. Ble sterkt anbefalt å plassere antenner ett stykke unna der man befant seg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå