fxwz Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Når jeg låner bort penger til klassekamerater, kan jeg da kreve renter, hvis begge parter er enige? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Selvfølgelig. Hva skulle hindre deg i det? Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Vel, hadde akkurat en enorm diskusjon i klassen hvor jeg fikk alle elevene og begge økonomi-lærerne mot meg. Måtte visst ha lov til å kreve renter? Endret 13. februar 2006 av Smallville Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Når jeg låner bort penger til klassekamerater, kan jeg da kreve renter, hvis begge parter er enige? 5596158[/snapback] Ja, men du vil nok fremstå som en kjip dust. Låne bort større beløp bør man unngå. Det er en fin måte å bli uvenner på. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Du har vel ingen rett til å ta renter? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Gjør det skriftelig sier nå jeg. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Som Smallville antyder: Når jeg låner bort penger til klassekamerater, kan jeg da kreve renter, hvis begge parter er enige? 5596158[/snapback] Ser ikke at det da skulle være et eneste problem. Men å kreve det helt uten videre, kan du ikke gjøre! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Gjør det skriftelig sier nå jeg. 5596204[/snapback] Muntlig er like juridisk bindende som skriftlig, men det kan jo oppstå problemer dersom låner ikke er enig når han skal betale tilbake... Uansett må da dette være lovlig? Synes det er rart at dette var oppe til diskusjon, dersom saken ikke har flere elementer enn du presenterer. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Du kan selvsagt avtale renter. Det beste er å ta det skriftlig med tanke på eventuelle bevis. Det finnes dog krav om at rentene ikke skal være urimelige, eller noe sånt. Dvs at f.eks. dagsrente på 100% muligens er i drøyeste laget. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Dersom du låner bort penger har du i praksis rett til å kreve akkurat hva du vil. Dog må selfølgelig låntageren gå med på det før lånet finner sted. Dersom låntager ikke går med på dine krav og føler at de er urimelige står han jo helt fritt til ikke å benytte seg av din utlånstjeneste. Mer vanskelig enn det er det da ikke!? Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Hun som lånte penger av meg her forleden, og skulle tilbakebetale idag ble så hissig når hun fik høre at jeg skulle ha renter. Jeg spurte jo henne selvfølgelig før hun fikk penger av meg, om hun godtok disse rentekravene. Og det var greit for henne der og da, men nå i dag nekter hun for å ha sagt det. Og dette hørte en tilfeldig lærer, og slik fikk alle vite det. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Vel, de fleste sier jo at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Problemet da er jo selvsagt hvis det er null vitner og en part motsetter seg dette. Til neste gang, ville jeg ha sørget for å få ett eventuelt lån nedskrevet, hvor både du og låner signerer. Da er det uomtvistelig. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hun som lånte penger av meg her forleden, og skulle tilbakebetale idag ble så hissig når hun fik høre at jeg skulle ha renter. Jeg spurte jo henne selvfølgelig før hun fikk penger av meg, om hun godtok disse rentekravene. Og det var greit for henne der og da, men nå i dag nekter hun for å ha sagt det. Og dette hørte en tilfeldig lærer, og slik fikk alle vite det. 5596347[/snapback] Med mindre du har det skriftlig, eller har vitner er det lite du kan gjøre juridisk sett. Vil råde deg til å snakke med henne alene på en skikkelig måte og bli enige. Noen ganger er rykte viktigere enn prinsipper Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hun som lånte penger av meg her forleden, og skulle tilbakebetale idag ble så hissig når hun fik høre at jeg skulle ha renter. Jeg spurte jo henne selvfølgelig før hun fikk penger av meg, om hun godtok disse rentekravene. Og det var greit for henne der og da, men nå i dag nekter hun for å ha sagt det. Og dette hørte en tilfeldig lærer, og slik fikk alle vite det. 5596347[/snapback] Mao. gikk låntageren inn i en avtale med uærlige hensikter. Dersom historien er slik du sier er det du som har rett i denne saken. Hadde du hatt et skriftlig dokument hadde det kanskje vært lettere å bevise låntagerens løgn, som forslått tidligere. Nå må det jo også sies at det er vel ikke veldig vanlig å kreve renter ved slik "vennelåning" og kanskje oppfattet låntageren/klassekameraten det hele som en spøk. Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Da skal jeg sørge for å ha det skriftlig til neste gang. Men er det ikke en lov som sier at mindreårige ikke har lov til å drive med utlån av penger med rente? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hva med å si hva du skal ha tilbake når de spør om å låne? Godtar de ikke det, kan de bare ha det så godt. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg lånte bort 50 kr en gang i 10. klasse på betingelsen om at jeg skulle ha 100% renter, dvs. 100 kr tilbake. Men neida, jeg fikk bare 50, for det var jo slik en urettferdig avtale. Prinsippløse mennesker. Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Nå skal det no nevnes at personer under 18 år ikke kan binde seg juridiskt til en slik låneavtale uten godkjenning av foresatte. Så selv om du inngår en låne avtale med en klassekamerat under 18 år, er ikke det juridiske på plass for at han MÅ betale tilbake Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Nå skal det no nevnes at personer under 18 år ikke kan binde seg juridiskt til en slik låneavtale uten godkjenning av foresatte.Så selv om du inngår en låne avtale med en klassekamerat under 18 år, er ikke det juridiske på plass for at han MÅ betale tilbake 5601994[/snapback] Tja.. er det ikke slik at så lenge det er snakk om personens egne penger, så kan han bruke dem mer eller mindre som han vil (også til å betale renter med)? Er ikke jurist.. men det er kanskje du? Lenke til kommentar
farke Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Du har vel ingen rett til å ta renter? 5596195[/snapback] Du har vel ingen rett til å ta opp lån? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå