Gå til innhold

Kjøp av Ultraportabel

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenkte å kjøpe meg en bærebar ultraportabel som er kraftigere enn f.eks. Dell sin X1. Den må altså helst ha nye centrino platformen og duo prosessor, uanstt må den i hvertfall ha en svært god prosessor. Prisen kan ligge rundt 20 000,-

Jeg har sett mest på denne i det siste og lurer på om jeg ikke skal gå for den:

ASUS W5F

På den andre siden har jeg kommet over en sony bærebar som i tillegg til å være ultraportabel, har et grafikkort man kan spille med!

Sony VAIO® SZ160P/C

Så er spørsmålet hvilken bør jeg gå for, andre ultraportable dere kan anbefale?

Når tror dere Sony selger den ultraportable og hvilke kjeder selger den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når tror dere Sony selger den ultraportable og hvilke kjeder selger den?

5596141[/snapback]

I følge Sony sine sider selges ikke Vaio maskinene i Norge. Jeg ble også fristet av en Vaio gjennom en test på Pcpro, men leste at de ikke kunne kjøpes i noen butikk i Norge for ca. to uker siden.

RTP :)

Lenke til kommentar

Rart at ingen importere de til Norge. Men er vel mulig å bestille fra utlandet, vet ikke hvordan dette fungerer. Men når det gjelder garanti osv. blir det sikkert mye mas.

Men er det andre ultraportable som har de kriteriene jeg skrev tidligere? Andre jeg kan se på og vurdere?

Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått har problemet vært at den norske Sony-importørene ikke får importere Vaio, selv om de vil dette. I lengre tid har det gått rykter om at dette er i ferd med å endre seg, slik at det skal være mulig å kjøpe Vaioer i Norge andre steder enn på Gardermoen (der får du kjøpt dem). Men i dag må de bestilles fra nettet med svensk eller engelsk tastatur.

Lenke til kommentar

Asus w5 er en utrolig fin lien maskin, og jeg har selv veldig god erfaring med lillebroren S5. Denne har ikke bredskjerm, og er en enklere maskin hva tillegsfunskjoner angår (webcam, integrert trådløsmus osv.) Allikevel er S5 en svært så robust liten sak på 1.2kg som har det meste en trenger av en ultraportabel maskin.

Nå ser jeg Asus har kommet med en ny maskin kalt u5a, denne er hvit har bluetooth og ser ut til å være en S5 med mer funksjonalitet enn s5. 3k dyrere er den, men den så veldig fin ut ;)

Asus s5

Asus U5A

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Det jeg til nå har funnet ut er at det ikke er mange ultraportable som har så gode spesifikasjoner som Asus W5F og samtidig ultraportabel. Har sett flere andre bærebare som f.eks. Dell X1 men denne er langt tregere.

Er det andre ultraportable som kan konkurrere med Asus W5F på spesifikasjoner i forhold til størrelse?

Lenke til kommentar

Takk for svar, de pc'ene virket interessante men har noen problemer med de to i forrhold til Asus sin:

- Ekstern DVD

- Ikke TV utgang

- Ikke like pent design

Og de er ikke spesielt mye mindre enn Asus sin.

Er det andre interesante ultraportable med lignende spesifikasjone?

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Denne websiden gir meget interessante opplysninger om forskjellige tastaturer. Det ER små forskjeller mellom svensk og norsk tastatur. Kan irriterende små...?

Ellers håper jeg virkelig at noen kan starte med å importere VAIO-er, med norsk tastuatur og det hele. TX2 som kommer om en måneds tid i England ser helt super ut. Uten vifte, veier 1,2 kg og er veldig liten. Topp skjerm og 80 GB HDD.

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se vil Core Duo gi jevnt over høyere ytelse. Med andre ord yter den ikke bare bedre når man gjør flere oppgaver samtidig. Har sett at Core Duo har hatt noen barndomsproblemer; f.eks. at maskinene plutselig begynner å bruke mye strøm hvis det kobles til en ekstern enhet. Dette gjelder selv om denne enheten har egen strømforsyning.

Om det er verdt å betale mer for en Core Duo-maskin kommer helt an på hva du skal bruke den til. Pentium M har mer enn nok kraft til det meste. Har du behov for høy 3D ytelse til f.eks. spill, så er en ultraportabel med integrert skjermkortløsning uansett ikke førstevalget.

Lenke til kommentar

Har hatt min asus W5A/F i ei uke nå (står W5G på taggen under maskinen). Brukte lang tid og mye krefter på å bestemme meg for hvilken ultraportabel jeg skulle velge. Har tidligere positive erfaringer med Dell Lattitude.

Er veldig godt fornøyd med valget av w5f. Mine erfaringer så langt:

Positivt:

To medfølgende batterier. (1 ekstra altså)

Medfølgende bæreveske OG portfolio-veske.

Medfølgende trådløs mus, med INTERN mottaker. Ikke noe som stikker ut.

Intern dvd-brenner

Innebygget webcam

Lekkert utseende (hvit med blå leds)

Stillegående ved normalt bruk.

Bra kontrast i skjermen.

Negativt

Vanskelig bluetooth-oppsett (ikke uvanlig...)

Litt dårlige farger på video-out (vanskelig å få fine farger)

Litt mykt lokk.

Tastaturet gir litt etter for hardt trykk.

Kunne gjerne vært større skjerm.

Dårlig responstid i webkameraet.

Ellers:

Intern dvd-brenner er ikke bare positivt. Dersom den trekker batteri i idle tilstand kunne jeg godt tenke meg å fjernet den / hatt mulighet til å slå den av med bryter. Batterikapasitet er viktig, og her er ikke w5a så veldig sterk.

Lenke til kommentar

Har du W5A eller W5F? Du skriver først W5A/F deretter at det står W5G på den. Så legger du til at du er svært fornøyd med din W5F, før du til slutt mener at batterikapasiteten på W5A ikke er så veldig sterk. Jeg blir forvirra jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...