Pricks Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Er så konklusjonen at vi må utvise forsiktighet med å ytre meningene våre hvis noen er i stand til å drepe oss for det vi mener? At vi skal bøye oss for rå makt? Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Er så konklusjonen at vi må utvise forsiktighet med å ytre meningene våre hvis noen er i stand til å drepe oss for det vi mener? At vi skal bøye oss for rå makt? 5605012[/snapback] Du beskrev nettopp verdenshistorien de siste 2000 årene (at det ikke burde være slik dog, og at demokrati er veien til å få slutt på det, er jeg 100% enig.) Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Er så konklusjonen at vi må utvise forsiktighet med å ytre meningene våre hvis noen er i stand til å drepe oss for det vi mener? At vi skal bøye oss for rå makt?5605012[/snapback] Hva vil du egentlig frem til? Jeg syns ikke det var riktig av Magazinet å lage en stor sak ut av tegningene, trykke dem i storformat og på det tidspunktet det ble gjort. Faksimilen jeg så i Bergens Tidende dekket nyheten godt nok, til rett tid, og hadde jeg ønsket å se nærmere på bildene ville det vært en smal sak. Det gjorde jeg også. Noen var morsomme, noen var det ikke, heller smakløse. Og det er min mening. Hvis du tar den som et forsvar for ambassadebrenning og drapstrusler har du misforstått. Hvis det er noen som skal tas i forsvar er det dem som ba om å få uttrykke sin mening om tegningene i Jyllands-Posten og som, etter hva jeg har fått med meg, fikk beskjed om å holde kjeft fordi det var yttringsfrihet i Danmark (noe satt på spissen). Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Ser ut til å være i orden nå: Islamist godtar unnskyldningen Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Ifølge Nettavisen ( http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article560298.ece ) fremsatte imidlertid Qaradawi krav om nye norske lover på pressekonferansen. "- Den norske regjeringen må komme med en ny lov som forbyr at personer eller medier skal kunne angripe religioner, uansett om det er islam, kristendom eller jødedom. Et forbud er den eneste måten han kan akseptere beklagelsen fra norsk side, sa kontorsjefen til Qaradawi, Akram Kassab, til Nettavisen. " Dette var etter at han godtok unnskyldningen fra Magazinet. Noen som mener det er greit at en fundamental Islamist/ekstremist skal få diktere hvilke lover/regler vi skal innsette i Norge, et demokratisk land hvor majoriteten av befolkningen ikke er muslimer/tilhengere av Islam? Endret 15. februar 2006 av Mr.Locke Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 ... enda en ting; ved å beklage så innrømmer vi at det var galt og det forteller med andre ord at vår yttringsfrihet ikke er så fri likavel. 5596208[/snapback] Vi har fremdeles en blasfemiparagraf. Grunnloven går fremdeles foran ytringsfriheten 5596254[/snapback] Hvis jeg ikke tar feil så er du ganske solid plantet på venstresiden i norsk politikk. Da må jeg nesten spørre: Hvorfor er folk på venstresiden tilsynelatende så store tilhengere av blasfemiparagrafen nå helt plutselig? Venstresiden har jo tradisjonelt ønsket å fjerne denne, og de har vært negative til religion. Hvorfor denne snuoperasjonen? I tillegg har også venstresiden en tradisjon for å kritisere maktmennesker, og Muhammed er i aller høyeste grad et maktmenneske. Hvorfor skal dette maktmennesket og maktinstitusjonen islam ha spesialbeskyttelse? Når gikk venstresiden bort fra å kritisere maktmennesker? Jeg vil også si til pavlion at det skulle vært flere som han. Den type muslimer skulle vært mye mer synlig i media, for det ville nok motvirket mye av den negative effekten denne saken får for muslimer. 5602352[/snapback] Jeg vil ha meg frabedt å bli plantet noe sted som helst. Er fullstendig uinteressert å bli plassert i noen av dine forenklede båser. Kan du i hvert fall forsøke å ta stilling til spørsmålet i stedet for å diskutere min person? Lenke til kommentar
Bliiip Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Venstresiden er ikke en del av denne diskusjonen, forøvrig er det du kommer med her kun antagelser og generaliseringer. Neste slikt innlegg fra deg fører til advarsel ~Moderator Endret 15. februar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Personlig forsvarer jeg ikke religiøse maktinstutisjoner, men ser allikevel ikke problemet med blasfemiparagrafen. Vil ikke si at jeg brenner for den, men kan ikke se at den har vært misbrukt og lurer på hvorfor den bør fjernes. Ser ikke poenget med å trykke bilder av muhammed, bare for å teste om muslimene blir forbanna, slik at man evt kan få støtte til sitt eget syn på dem, som uvitende idioter (snakker her om den kristenfundamentalistiske avisa Magazinet). Har ikke noe imot at det skal være forbudt. Synes også det er veldig utaktisk av magazinet, ettersom det underbygger fordommer mange har om at religiøse er tullinger, både muslimer og kristne. Egentlig burde de alliere seg med de fundamentalistiske muslimene, siden de har mer til felles enn med oss andre dødelige. Og dem det går utover til syvende og sist er moderate kristne og muslimer. Endret 15. februar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Jeg går så langt som å mene at Bibelen og Koranen allerede har misbrukt ytringsfriheten til å fornærme og krenke kvinner, homofile og alle andre folkegrupper i millionopplag via trykte bøker i flere hundre år, lenge før "mediene" ble i det hele tatt oppfunnet, da må de sannelig tåle å få litt pepper tilbake fra dagens medier. Religion begynte krenkelsene først, mot resten av verden, og derfor må resten av verden ha sin fulle rett til å krenke religion tilbake så mye de bare vil. Jeg er imot organisert religion, ettersom religion prøver å systematisere tro, og tro er noe man skal ha 100% fri vilje til å styre selv, det er menneskets siste frisone (hjernen og tankene). Tro og religion er to motstridende ting som ikke passer sammen. Religion = diktering og kontroll av tro og tanker. Tro = frihet til å tro nøyaktig hva man selv vil. Endret 15. februar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Hva blir det neste? Svar: Krav om lovendring. Ingen enighet om tegningene Det er ikke riktig. Vi har midlertidig godtatt beklagelsen. Den norske regjeringen må komme med en ny lov som gir forbyr at personer eller medier skal kunne angripe religioner, uansett om det er islam, kristendom, jødedom eller andre religioner. Al-Qaradawi er veldig klar på at ingen må angripe religion eller profetene, og at alle medier må respektere dette, sier Akram Kassab til TV 2 Nettavisen onsdag. Jeg har dessverre ikke noen forventninger om at det skal komme et religiøst forbud mot hærverk og trussler, men det ville absolutt vært på sin plass at den som krever av andre krever av seg selv. Trist at representanter fra Norge i det hele tatt snakker med ham. Endret 15. februar 2006 av Feynman Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Venstre og høyre og opp og ned er ingen del av denne diskusjonen, og jeg har derfor fjernet alt rundt dette. Hold dere ON TOPIC i en diskusjon - og antagelser om at bruker XXX har en politisk sans som er slik og sånn bare fordi han mener ditt og datt er en generalisering som kan og vil føre til advarsler om de slenges ut i dette forumet uten grunnlag og uten at det har særlig med diskusjonen å gjøre. Lenke til kommentar
Toxon Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Om Stoltenberg eller noen fra regjeringen beklager seg så arangerer jeg et fakkeltog i protest. 5596262[/snapback] http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/sp...icle1225028.ece Lenke til kommentar
Superior Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=302302 Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Det var dråpen, Jens eier ikke baller! Hadde jeg vært bosatt i Oslo ville jeg med glede blitt med i fakkeltoget. Det er flaut å bo i norge når statsministeren gjør slikt Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/15/457955.html Får virkelig håpe det bare er en oversettelsesfeil. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hva i alle dager mener du med at jens ikke eier baller når han ringer direkte til pakistans statsminister for å fortelle at angrep på telenor ikke er akseptabelt? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 For et nederlag...dette er virkelig en katastrofe hvis det stemmer. Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Mente den delen der det ble sagt at han også beklaget muhammed tegningene under telefonsamtalen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Dette blir påstått fra pakistansk side, mens norsk SMK nekter dette. Jeg vet hvem jeg stoler mest på . Feilkilden her er nok oversetteren. Endret 15. februar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Feilen her er nok Stoltenbergs behov for å være vag og spak og komme med nesten-unnskyldinger av typen "beklager at vi såret dere". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå