Gå til innhold

Ny PC. Er dette bra?


Anbefalte innlegg

Hei

Tenker å kjøpe en ny pc og har kommet kommet til disse komponentene.

 

Kasse:

Lian-Li PC6070A Scandinavian Edition Aluminium Silver Miditower ljuddämpat ATX without PSU/utan nätagg - Kroner 1582

 

Strømforsyning:

Silverstone ST46F 120mm 460W ATX Nätaggregat

- kroner 693

 

Hovedkort:

Asus P5N32-SLI Deluxe nForce4 SLI Intel Edition 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

- kroner 1863

 

Prossessor:

Intel Pentium D Dual Core 930 3.0GHz 2x2Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775

- kroner 2949

 

Minne:

4xKingston KVR667D2N5/1G 1024Mb/1Gb DDR2 PC5300 240pin 667MHz

- kroner 1104x4

 

Harddisk:

Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA

- kroner 915

 

cd/dvd/brenner:

NEC ND-3550 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE

- kroner 390

 

Skjermkort:

Asus Extreme GeForce N6600 TOP SILENCER 256Mb DDR TV-out DVI RETAIL PCI Express

- Kroner 1186

 

 

Totalt koster dette 13882 (ink moms)

 

 

Lurer på om komponentene passer sammen?

Lurer på om strømforsyningen er stor nok og om det finnes mer stillegående løsninger?

Lurer generelt på om komponentene er gode?

 

Kommer til å putte inn et par harddisker og et lydkort jeg har fra før.

 

Har sett på løsninger med både AMD og Intel. Har falt til Intel fordi jeg syntes spesifikasjonene ser mye bedre ut - klokkehastigheten på prossessoren er notert høyere, og RAM-brikkene som passer til Intel har høyere hastighet. Men, har ikke kjempepeil på disse tingene, så om noen kan peke meg til et AMD-system som er Bedre så blir jeg kjempeglad. Tenker å bruke maskinen til en del tunge oppgaver, f eks noe 3d rendring. Desverre kan jeg ikke legge særlig mer penger i maskinen. Alle innspill mottas med stor takk.

 

Edit:

Ser at Intel ikke har 64-bit, men AMD har. Er dette noe som veier opp for andre spesifikasjoner der AMD ser ut til å komme dårligere ut?

Endret av organE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle tru at straumforskyninga er sterk nok, men er du sikkert på at du har nok hardiskplass? 36 GB er ikkje mykje nå for tida, kva med å kjøpe ein stor billig harddisk og evt oppgradere til ein 74 GB raptor (dersom du er sikker på at du treng Raptor)?

 

Eg hadde og kome til å kjøpt ei roleg PCU vifte eller PCU kjøling utan vifter, dersom det er viktig at det ikkje er noko støy.

 

Du må og vere klar over at Raptor ikkje er kjent for å vere ein roleg harddisk.

Lenke til kommentar

par ting jeg merket meg.

synes du burde velge ett 66oogt 128 kort i stedet for det du har der

og pentium : pris v/s ytelse i dag er og kjøpe katta i sekken :!:

og jeg la også meke til hddn du valgte. greit nok den er veldi rask men hovedsakelig ment til OS og kanskje ett par spill

har du tenkt og ha noe mere på pcn annbefaler jeg

Western Digital Caviar SE 200GB SATA2 8MB 7200RPM :dribble:

her er da plass og rimelig go fart til en billig penge

:cool:

 

ang minnet og cpu du har der er jeg ikke sikker..

Endret av usæl-gesæl
Lenke til kommentar

Om Intel vs AMD.

Har forsøkt å sammenligne spesifikasjonene mellom Athlon 64 X2 4200+ og Intel Pentium D 930 og synes da Intel kommer godt ut.

 

Intel har kjappere frekvens.

D930: 3000 MHz

64 X2 4200+: 2200 MHz

 

AMD har kjappere FSB.

D930: 800 MHz

64 X2 4200+: 1000 MHz

 

Intel har en god del høyere L2 cache.

D930: 4096 kB

64 X2 4200+: 1024 kB

 

 

Prisen på de to er omtrent den samme

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=39915

https://prisguiden.no/product.php?product_id=30119

 

Videre er det minne til Intel som kjører på 667MHz. Til AMD har jeg kun funnet 500 MHz. Men AMD kjører 64 bit og ikke Intel.

 

For meg er det selvsagt umulig å se hva som er best. Fint om fler kommer med synspunkter på dette. Noen som vet om noen tester?

 

 

Har forøvrig posta bestilling på maskinen fra databutikken.no (med endret harddisk og kjøler til CPU). Men kan vel trekke denne dersom valget av Pentium er fullstendig galt.

Endret av organE
Lenke til kommentar

jaja.

det var ment som et tips ang ytelse og pris

da det gjelder f.eks spill så drar jo amd arkitekturen hardt i fra med ytelse

og det at amd her mindre cache er av samma grunn arkitekturen amd trenger ikke så mye pga hvordan den fungerer ved minneintensive operasjoner

da det er sagt vil jeg påpeke at jeg ikke prøver få dette til noe amd vs intel tråd dem har vi hatt nok av.

lykke til me pcn din

 

 

ps tror kanskje og smekke til me dobbelkjerner uansett blir dyrt i dag pga det er nytt og populært

det betyr ikke nødvendigvis at du får så mye valutta for penga (uansett merke)

 

 

ang de to du liket til der... den ene av dem yter 1/3 mer en den andre i nesten alle bruksområder...håper nesten noen kommer og viser til en test og beviser meg feil :)

Endret av usæl-gesæl
Lenke til kommentar

Les igjennom Retningslinjene for denne kategorien.

Disse er også tydelig nemt i toppen av denne kategorien, samt at de ligger som eneste annonsering/sticky i denne kategorien!

 

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke godt nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

AMD er dårligere på spesifikasjoner enn Intel, men bedre på ytelse. Nytter ikke å se på specs. Alle tester viser at AMD yter bedre i forhold til de specs de har. Se på AMD sin navngivning. Athlon 64 3200+ er faktisk ca. like bra som Intel 3.2ghz.

 

Vurder også et annet skjermkort, f. eks. 6800gs.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...