Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp f. eks. .dass server?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-17 18:37, skrev dasskongen:

Hvordan setter jeg opp en *.dass server?

Slik som norid har gjort med .no?

MVH

Dass Kongen

-------------------------------------------

Pass på dasset ditt!
:grin:

Det er ikke noe problem å gjøre det internt i ditt nettverk, men det kommer bare til å fungere med alle som bruker din dns server. Ellers er opprettelse av toppleveldomains noe som heldigvis :smile: ikke er tilgjengelig for privatpersoner.

Lenke til kommentar

For det første: alle TLD's som skal registreres må gå igjennom IEEE, internic eller en av de organisasjonene som har med sånt å gjøre.

2: 3 eller 4 bokstaver skal være på engelsk slik at alle i hele verden kan skjønne hva "innholdet" i topp-domene skal være, f.eks. .com for kommersielt, .org for organisasjon, .edu for skoler osv.

3: to bokstaver er kun for land, hvor regjeringen i det landet har gått inn for opprettelsen av topp-domenet; slik som det skjedde når stortinget gikk inn for opprettelsen av norid.

4: DNS-server'ne som har ansvaret for domene må sitte på *skikkelig* internett-forbindelser og seff. faste IP-adresser. (her er server'ne for .no:

no.

nameserver = nn.uninett.no.

no.

nameserver = ifi.uio.no.

no.

nameserver = nac.no.

no.

nameserver = not.norid.no.

no.

nameserver = njet.norid.no.

no.

nameserver = slave1.sth.netnod.se.

uninett.no har gigabit internett-forbindelse; jeg regner med at uio også har det; de har i hvertfall 155Mbit

norid har rimelig sikkert gigabit

You get the point? det er ikke noe man bare kan sette opp på sin 1Mbit telenor ADSL forbindelse.....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-18 09:42, skrev laaknor:

For det første: alle TLD's som skal registreres må gå igjennom IEEE, internic eller en av de organisasjonene som har med sånt å gjøre.

IEEE lager nettverksstandarder, domener har de afaik ingenting med å gjøre. Jeg tror det er IANA som kjører mye av showet med domener.

Quote:

2: 3 eller 4 bokstaver skal være på engelsk slik at alle i hele verden kan skjønne hva "innholdet" i topp-domene skal være, f.eks. .com for kommersielt, .org for organisasjon, .edu for skoler osv.

Nja, det er jo _endel_ mennesker i verden som ikke skjønner engelsk. Det har nok med poltikk å gjøre samt det faktum at BIND og co bare støtter a-z, 0-9 og "-".

Quote:

3: to bokstaver er kun for land, hvor regjeringen i det landet har gått inn for opprettelsen av topp-domenet; slik som det skjedde når stortinget gikk inn for opprettelsen av norid.

Disse er definert i iso3166, og har lite med regjeringen å gjøre. F.eks Afghanistan hadde iallefall ikke internett i det hele tatt inntil taliban mistet makten, men et toppdomene har de hatt lenge. I tillegg har faktisk Jan Mayen / Svalbard, Bouvetøya, Antarktis osv eget toppdomene.

Quote:

uninett.no har gigabit internett-forbindelse; jeg regner med at uio også har det; de har i hvertfall 155Mbit

Uninett har 2x2.5gbit til nordu.net i stockholm. i tillegg så driver de som kjent nix1/2 og bix, iallefall på nix1og2 har de gigabit. UiO har også gigabit.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-18 18:55, skrev sumptrollet:

Quote:

Den 2002-09-18 09:42, skrev laaknor:

IEEE lager nettverksstandarder, domener har de afaik ingenting med å gjøre. Jeg tror det er IANA som kjører mye av showet med domener.

IANA var det. Meg og forkortelser går dårlig sammen :razz:

Quote:

Nja, det er jo _endel_ mennesker i verden som ikke skjønner engelsk. Det har nok med poltikk å gjøre samt det faktum at BIND og co bare støtter a-z, 0-9 og "-".

I verden, ja; på nettet lærer man seg det ganske fort (med unntak av i Kina, da; hvis de fortsatt har satt opp sitt eget internett som de hadde tidligere på 1990-tallet :razz:

Quote:

Disse er definert i iso3166, og har lite med regjeringen å gjøre. F.eks Afghanistan hadde iallefall ikke internett i det hele tatt inntil taliban mistet makten, men et toppdomene har de hatt lenge. I tillegg har faktisk Jan Mayen / Svalbard, Bouvetøya, Antarktis osv eget toppdomene.

Hmmm. Det viste jeg ikke. Var sikker på at det søknaden til *IANA*/internic måtte være fra regjeringen for å hindre at hvem som helst opprettet topp-domene for landet... *lese ISO3166*

Quote:

Uninett har 2x2.5gbit til nordu.net i stockholm. i tillegg så driver de som kjent nix1/2 og bix, iallefall på nix1og2 har de gigabit. UiO har også gigabit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...