dasskongen Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Hvordan setter jeg opp en *.dass server? Slik som norid har gjort med .no? MVH Dass Kongen ------------------------------------------- Pass på dasset ditt! Lenke til kommentar
dasskongen Skrevet 17. september 2002 Forfatter Del Skrevet 17. september 2002 Dette var kansje et dumt spørsmål men vet dere hvilke program man trenge får å kjøre en slik server? Kan man bare starte det sånn uten videre? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Akkurat som Norid gjorde med .no domenet må du gjøre med .dass-domenet ja. D.v.s. du må starte firmaet/organisasjonen Dassid Først da er det mulig. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Du kan *ikke* få toppdomenet "dass", i likhet med andre toppdomener slik som no, com, net, osv. [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-09-17 22:21 ] Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 18:37, skrev dasskongen:Hvordan setter jeg opp en *.dass server?Slik som norid har gjort med .no?MVHDass Kongen-------------------------------------------Pass på dasset ditt! Det er ikke noe problem å gjøre det internt i ditt nettverk, men det kommer bare til å fungere med alle som bruker din dns server. Ellers er opprettelse av toppleveldomains noe som heldigvis :smile: ikke er tilgjengelig for privatpersoner. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 For det første: alle TLD's som skal registreres må gå igjennom IEEE, internic eller en av de organisasjonene som har med sånt å gjøre. 2: 3 eller 4 bokstaver skal være på engelsk slik at alle i hele verden kan skjønne hva "innholdet" i topp-domene skal være, f.eks. .com for kommersielt, .org for organisasjon, .edu for skoler osv. 3: to bokstaver er kun for land, hvor regjeringen i det landet har gått inn for opprettelsen av topp-domenet; slik som det skjedde når stortinget gikk inn for opprettelsen av norid. 4: DNS-server'ne som har ansvaret for domene må sitte på *skikkelig* internett-forbindelser og seff. faste IP-adresser. (her er server'ne for .no: no. nameserver = nn.uninett.no. no. nameserver = ifi.uio.no. no. nameserver = nac.no. no. nameserver = not.norid.no. no. nameserver = njet.norid.no. no. nameserver = slave1.sth.netnod.se. uninett.no har gigabit internett-forbindelse; jeg regner med at uio også har det; de har i hvertfall 155Mbit norid har rimelig sikkert gigabit You get the point? det er ikke noe man bare kan sette opp på sin 1Mbit telenor ADSL forbindelse..... Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 også .dass da... litt 14 år kanskje? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-18 09:42, skrev laaknor:For det første: alle TLD's som skal registreres må gå igjennom IEEE, internic eller en av de organisasjonene som har med sånt å gjøre. IEEE lager nettverksstandarder, domener har de afaik ingenting med å gjøre. Jeg tror det er IANA som kjører mye av showet med domener. Quote: 2: 3 eller 4 bokstaver skal være på engelsk slik at alle i hele verden kan skjønne hva "innholdet" i topp-domene skal være, f.eks. .com for kommersielt, .org for organisasjon, .edu for skoler osv. Nja, det er jo _endel_ mennesker i verden som ikke skjønner engelsk. Det har nok med poltikk å gjøre samt det faktum at BIND og co bare støtter a-z, 0-9 og "-". Quote: 3: to bokstaver er kun for land, hvor regjeringen i det landet har gått inn for opprettelsen av topp-domenet; slik som det skjedde når stortinget gikk inn for opprettelsen av norid. Disse er definert i iso3166, og har lite med regjeringen å gjøre. F.eks Afghanistan hadde iallefall ikke internett i det hele tatt inntil taliban mistet makten, men et toppdomene har de hatt lenge. I tillegg har faktisk Jan Mayen / Svalbard, Bouvetøya, Antarktis osv eget toppdomene. Quote: uninett.no har gigabit internett-forbindelse; jeg regner med at uio også har det; de har i hvertfall 155Mbitnorid har rimelig sikkert gigabit Uninett har 2x2.5gbit til nordu.net i stockholm. i tillegg så driver de som kjent nix1/2 og bix, iallefall på nix1og2 har de gigabit. UiO har også gigabit. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Quote: Den 2002-09-18 18:55, skrev sumptrollet: Quote: Den 2002-09-18 09:42, skrev laaknor: For det første: alle TLD's som skal registreres må gå igjennom IEEE, internic eller en av de organisasjonene som har med sånt å gjøre. IEEE lager nettverksstandarder, domener har de afaik ingenting med å gjøre. Jeg tror det er IANA som kjører mye av showet med domener. IANA var det. Meg og forkortelser går dårlig sammen :razz: Quote: 2: 3 eller 4 bokstaver skal være på engelsk slik at alle i hele verden kan skjønne hva "innholdet" i topp-domene skal være, f.eks. .com for kommersielt, .org for organisasjon, .edu for skoler osv. Nja, det er jo _endel_ mennesker i verden som ikke skjønner engelsk. Det har nok med poltikk å gjøre samt det faktum at BIND og co bare støtter a-z, 0-9 og "-". I verden, ja; på nettet lærer man seg det ganske fort (med unntak av i Kina, da; hvis de fortsatt har satt opp sitt eget internett som de hadde tidligere på 1990-tallet :razz: Quote: 3: to bokstaver er kun for land, hvor regjeringen i det landet har gått inn for opprettelsen av topp-domenet; slik som det skjedde når stortinget gikk inn for opprettelsen av norid. Disse er definert i iso3166, og har lite med regjeringen å gjøre. F.eks Afghanistan hadde iallefall ikke internett i det hele tatt inntil taliban mistet makten, men et toppdomene har de hatt lenge. I tillegg har faktisk Jan Mayen / Svalbard, Bouvetøya, Antarktis osv eget toppdomene. Hmmm. Det viste jeg ikke. Var sikker på at det søknaden til *IANA*/internic måtte være fra regjeringen for å hindre at hvem som helst opprettet topp-domene for landet... *lese ISO3166* Quote: uninett.no har gigabit internett-forbindelse; jeg regner med at uio også har det; de har i hvertfall 155Mbitnorid har rimelig sikkert gigabit Uninett har 2x2.5gbit til nordu.net i stockholm. i tillegg så driver de som kjent nix1/2 og bix, iallefall på nix1og2 har de gigabit. UiO har også gigabit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå