Gå til innhold

min bestefar - portrett

hardmongo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser faktisk ganske så bra ut, tross i at det blir litt mye tomhet med så mye sort bakgrunn. Prøv gjerne med litt beskjæring på venstre side og se om ikke det forbedrer litt. Spander heller ørlite ”tomhet” over ”stjerten” i øvre kant av bildet.

Ellers synes jeg det blir noe for mye kontrast mellom hudtoner på hånden og i ansiktet. Det gjør at hånden kommer litt vel mye frem og stjeler fokus. Bildet er noe mørkt/dunkelt i karakteren, så jeg tror jeg ville ha foretrukket at hånden var noe mørkere, ikke nødvendigvis at ansiktet var lysere.

Sånn småteknisk sett så er kontrasten på brillens refleksjon (venstre side) såpass fokus-søkende for blikket at jeg ville ha tonet høylyset noe ned, gjerne også fjernet den ene (innerste) buen, så ikke brillen virker som den er i mange lag. Og viss jeg hadde tatt helt av hadde jeg ant. vis også fjernet den siste fliken av skjorte-ermet som fikk være med på bildet, så armen fikk fortsette ”naken” ut av bildeflaten.

Lenke til kommentar

setter pris på kritikken din, autodictat. la faktisk ikke merke til de tre buene i brilleglasset før du nevnte det.

legger her ut en versjon med et par endringer;

1. kuttet det litt mer på venstre side.

2. har tonet ned høylyset i "buene", og fjernet en av dem. er ikke en fan av å fjerne ting i ettertid, men en bue i brilleglasset er så lite..

3. har også brukt burn tool på hånden. er litt usikker på det, siden han nettop har kommet hjem fra thailand, og innsiden av hånden naturligvis er endel lysere.. men siden jeg har brukt så sterke kontraster ble det nok best når den ble litt mørkere.

4. gjort bakgrunnen til høyre helt sort.

prøvde å klippe bort snippen, men da blir bildet ganske tungt nede. men jeg er med på tanken din.. det med "stjerten" var egentlig ganske synd.. da jeg ikke la merke til den i søkeren, ble den kuttet..

post-80057-1139788640_thumb.jpg

Endret av hardmongo
Lenke til kommentar

Du tok nok ørlite for godt i på brillekanten, for nå forsvinner brillen så godt som helt i bakgrunnen. Hånden er definitivt mindre forstyrrende nå, men virker noe flat/enstonet. Stjerten er forøvrig enkel å ordne på (for meg i alle fall). Gi beskjed hvis du vil ha litt hjelp med de to sistnevnte justeringene.

Lenke til kommentar

legger ut en ny versjon igjen.. grunnen til at jeg ikke fjernet snippen, eller laget ny stjert, var at jeg ikke hadde lyst å manipulere dette bildet.

men nå har jeg gjort det, og jeg synes det ble jo mye bedre..

har også prøvd å få litt mer liv i hånden..

stjerten er forresten kopiert fra et annet bilde av ham

post-80057-1139793021_thumb.jpg

Endret av hardmongo
Lenke til kommentar

Der ja, det ble veldig bra. Føler ikke toppen er avkuttet lengre, og skinnet i høyre brilleglass er ikke så blikkfang lenger heller.

Hånden skiller seg heller ikke så mye ut lengre, passer mer inn i helheten.

Mangler bare ramme og innpakningspapir nå, så har du fin gave til han ;)

Endret av agony
Lenke til kommentar

Jeg får gå litt mot strømmen å forvirre litt mer da........ :!:

Et flott portrett som passer godt i s/hv. Liker at blikket er litt fjernt og mot den tomme siden av bildet. Helt greit med luft her. Bra belysning, så resten er kun pirk.

Jeg er en av dem som ikke synes det gjør noe at toppen er kuttet. Ville nok likt det bedre uten luft over, synes det blir litt tettere på. Nå får du nest høyest score........for å nå helt opp burde brillene vært høyere eller lavere synes jeg. Ørliten justering av kameravinkel så ikke øynene hadde blitt delt i to.

Men et bra portrett...... :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tenker; den hånden må vekk. "Tenkeren" i portrettsammenhenger er helt utslitt. Dessuten fordreier den ansiktet.

Rett opp ryggen, opp med hodet (se opp og frem) det er et portrett en bestefar verdig.

Jeg likte godt at det er i sort/hvitt, og ellers et rent og "ryddig" bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...