div_ Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Har telenor adsl.... og trådløs router....nå er jeg kobla opp mot internett uten å gjøre det via online adsl... skal det være sånn??. kobler jeg meg opp på normal måte, eller får jeg en GIGA regning. Er det mulig å koble opp på normal måte med routeren tilkonlet..liker ikke at linja kanskje er oppe hele tida!! valgte pppoe tilkobling fordi jeg kobler opp med passord og brukernavn .håper det er riktig. vet ikke isp og alt det der fikk ikke noe skriv fra telenor om det (det er en belkin wireless router) Hjelp? <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: div_ på 2002-09-17 18:23 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: div_ på 2002-09-17 18:24 ] Lenke til kommentar
Chief Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Litt usikker på hva du mener, men sånn jeg ser det så får du ingen giga rekning. Ettersom du kobler til med ADSL lingen din, så kan ikke Telenor sende rekning på mer en du skal ha. Om du er redd for problemer med at lingen er oppe hele tiden kan du kjøre i gang en Firewall, dette kan du lett laste ned, eller om du kjører XP så ligger det integrert i OS. ISP står for øvrig for Internet Service Provider og i ditt tilfelle er dette Telenor (usikker på om det har noe å si). Lenke til kommentar
div_ Skrevet 17. september 2002 Forfatter Del Skrevet 17. september 2002 håper det fordi når routeren var på, åpnet jeg bare exploreren og startsiden ramlet ned....oppkoblingen til telenor var ikke oppkoblet i det heletatt?? siden jeg ikke har mye greie på akkurat dette bekymrer det meg litt....har firewall: norton ,og en som er innebygget i belkin routern. 'Er det slik oppkoblingen oppfører seg når en router er tilkoblet (at jeg ikke trenger ikke logge inn på telenor adsl fordi den "alltid" er oppe når maskin er på?) hva med "static" og "dynamic" protocoll...VET at jeg får annen ip hver gang jeg logger på har sjekket det! er det mulig og konfigurere router etter static/dynamic protocoll istedenfor "pppoe" i bruksanvisningen stod det om du måtte skrive bruker og passord så logget du deg på med pppoe noen flere med peiling?? Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Linjen din må ha hvert oppe ellers hadde du ikke kommet på nettet hvis det er det du er bekymret for og når det gjelder PPPoE så er det en innpakkings metode routeren din bruker for å route IP pakkene mellom ISP og deg (PPPoE = Point to Point Protocol over Ethernet) og forandrer du den får du ikke internet. Så du behøver ikke å bekymre deg. btw: du er ikke på nettet hele tiden for når du ikke sender noe request så vill routeren din koble deg av etter en stund. :smile: Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 19:04, skrev div_:håper det fordi når routeren var på, åpnet jeg bare exploreren og startsiden ramlet ned....oppkoblingen til telenor var ikke oppkoblet i det heletatt??siden jeg ikke har mye greie på akkurat dette bekymrer det meg litt....har firewall: norton ,og en som er innebygget i belkin routern.'Er det slik oppkoblingen oppfører seg når en router er tilkoblet (at jeg ikke trenger ikke logge inn på telenor adsl fordi den "alltid" er oppe når maskin er på?)hva med "static" og "dynamic" protocoll...VET at jeg får annen ip hver gang jeg logger på har sjekket det! er det mulig og konfigurere router etter static/dynamic protocoll istedenfor "pppoe"i bruksanvisningen stod det om du måtte skrive bruker og passord så logget du deg på med pppoenoen flere med peiling?? Hei, det du opplever nå er helt normalt når du har router. Nå er det routern som holder koblinga tilgjengelig hele tiden. Sånn er default hos f.eks. NextGenTel. Og glad er jeg for det ! Begynne å ringe opp en ISP med brukernavn og passord ?? Det var sånn det var i gamle dager det.. :wink: Nei takk - ikke meg. Det er sikkert greit med en software firewall som ZoneAlarm eller Norton Personal Firewall. Det hjelper litt. Bare du ikke blir paranoid (som enkelte kaller det her) av diverse pop-up'er som dukker opp. Det hender du får spørsmål om et eller annet program skal få koble seg til internet eller ikke. Som regel vet du jo hva du skal svare. Ellers så kommer det noen advarsler om at "noen" har prøvd å koble seg til en eller annen port, noe du som regel kan se trygt bort ifra. Det er svært sjelden at dette virkelig er noen som SKAL inn på din pc. Lenke til kommentar
div_ Skrevet 17. september 2002 Forfatter Del Skrevet 17. september 2002 TAKK for svarene!!!!! en ting til: så selv om telenors adsl "krever oppringing" og routeren min gjør at jeg ikke ringer opp ,men bare går inn på internett når jeg åpner browseren ,vil forstatt alt gå som normalt?.og regninga forbli normal?? ingen overaskelser?? [ Denne Melding var redigert av: div_ på 2002-09-17 20:10 ] Lenke til kommentar
sarha Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Du får kun månedsavgiften for ADSL (350 ->500+) for bruk av Internett. Telefonbruk belastes som vanlig. Med andre ord: Ingen overraskelser. Lenke til kommentar
div_ Skrevet 18. september 2002 Forfatter Del Skrevet 18. september 2002 vel da er jeg overbevist....Takker igjen for hjelp! :smile: :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå