orjanbeats Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg har hørt at hvis man har store partisjoner med fat32 så er cluster size så mye som 4 mb... Dvs at alle filer under 4 mb automatisk bruker 4 mb plass... Er dette tilfelle? Og hvis det er slik, hvor små partisjoner må jeg dele inn i for at det ikek skal være så stor cluster size? Jeg trenger å ha det i fat32 grunnet det gjelder en ekstern harddisk som skal brukes sammen med Mac OS X... Og det takler ikke ntfs. Takk for svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det stemmer. Mer info her: http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/partFAT32-c.html Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hva med UDF formatet? http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Disk_Format Det er lesbart av alle operativsystemer, men krever dessverre ekstra programvare for at windows skal kunne skrive til UDF. UDF blir blant annet brukt på DVD video (UDF/ISO faktisk) og fungerer utmerket på vanlige DVD'er i stedet for ISO, man kan jo og ha filer større enn 2GB som er maks ved bruk av ISO systemet. Når det gjelder FAT32 så er ikke cluster størrelsen det største problemet ved store partisjoner. Når partisjonene blir store får du forferdelige tilgangstider pga. fragmenterte filer (dette er en svakhet i FAT systemet), og generelt sett ræva ytelse. Personlig så ville jeg aldri hatt en FAT partisjon større enn 20-30GB. --- Forresten, hva med å bruke mac filsystemet (hva det nå heter igjen?)?. Det finnes programvare for windows som kan skrive og lese fra det filsystemet (mye brukt før iPod kom i windows versjon med fat32 system). www.google.com Det du kan gjøre er at du har en liten partisjon på noen få MB til å holde på programvaren som gjør at windows kan se den/de partisjonene. Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Skjønte ikke helt det der... Hvis jeg har en FAT32 partisjon på 250 GB, hvor stor blir cluster size'en da? Og hvor små må partisjonene være for at ikke cluster size'n skal gå helt bananas? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det er ingen fast sammenheng mellom størrelse på partisjon og cluster. Men hvis du velger mindre cluster så øker størrelsen på FAT, og da bruker du ganske mye RAM. Du får altså mye bortkastet diskplass og en treg disk. FAT32 er gått ut på dato for lenge siden. Mer her: http://www.project9.com/fat32/ Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Takk hårek. Tresprit: Mac-formatet heter HFS+. Ja jeg har tenkt på å lage en liten partisjon i fat32 med Macdrive, som gjør at windows kan lese den. Kanskje dette er den beste løsningen? Og angående UDF: det stod ikke noe om at mac os x støttet dette nativt... Os 9, men ikke os x. Endret 12. februar 2006 av orjanbeats Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå