Gå til innhold

Byggern kan du hjele meg


Boralis

Anbefalte innlegg

sitter som sagt med et hk som gir meg problemer da det ikke godtar minnet høyere enn 333 ,når jeg da skal klokke prosessorn må jeg velge minnet i 1:1 noe som vil si at hvis jeg kjører på 2,25 blir jo minnet under 300 og da taper jeg jo der,det jeg ville spørre deg om er:hvordan er dette på asus p4b533v kan man der kjøre minnet på 400

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betroz har rett i det han sier. Du kan se minneinstillingene som finnes på P5B533v kortet på vår test av kortet.

 

Du har faktisk 4 forskjellige MEM/FSB dividere å velge blandt (Det er viktig å ikke blande FSB/MEM og MEM/FSB, dette er det velgig mange som gjør). På dette kortet kan du velge 3/4, 1/1, 4/3 og 5/4. Dersom du kjører FSB hastigheten på 150MHz, vil du da kunne velge hastighetene DDR225, DDR300, DDR400 og DDR375 slik du ser på dette bildet. Vi kjørte en del tester med hastigheter over DDR400, og kortet fungerte knirkefritt. (Du trenger bios versjon 1004 beta 104 eller nyere for å få 4/3 muligheten, det er pr. skrivende stund ingen offisiell bios som støtter denne muligheten)

 

Men du har faktisk de samme valgene på hovedkortet som du har i signaturen din! Forskjellen er at du ikke har alle disse valgene samtidig på dette kortet. (Jeg har Epox 4g4a+ hovedkortet i testmaskinen). Som default har mulighet til å sette MEM/FSB divider som 5/4 på hastigheter over 133MHz. Dersom du ikke har dette valget, trenger du sannsynligvis å oppdatere biosen (jeg kjører bios 2822).

 

Så kommer trikset for å aktivere 4/3 MEM/FSB muligheten: Ved å sette jumperen på hovedkortet på 100MHz FSB, kan du velge minnehastigheten til 4/3 av FSB hastigheten. Du kan nå sette FSB på f.eks 150MHz, du vil da kjøre minnet på 4/3 hastighet, som altså er det samme som DDR400 :smile: Problemet er bare det at Epoxkortet vi har slettes ikke er stabilt på DDR400 hastighet, i motsettning til Asuskortet.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg kan se har du helt klart et hovedkort som er av en klasse under resten av maskinen.

 

Hovedkortet støtter i utganskpungtet ikke mer en PC2100 ram og Corsairs kjører PC3200

I tilleg så har du heller ikke AGP 8X, ettersom du har ATI Radeon 9700 så er det jo ganske mye penger rett i dass på AGP 4X.

 

Du bør finne deg et nytt hovedkort som har bl.a. AGP 8X og som støtter PC3200 minne, til nå kan man kun ha en minnemodul på 200 MHz. Det ser iallfall ut som om du har penger til å invistere i nytt hovedkort. EPoX kortet kan du bare hive på dynga. :grin:

Lenke til kommentar

Tusen takk byggern da bestiller jeg asus kortet,når det gjelder de innstillingene du nevner så er disse på kortet men uansett hvilken av dem jeg brukker så kræsjer hk et med en gang minneytelsen går over 333

men atter en gang takk for hjelpen jeg ringer psdata i morgen tidlig så har jeg kortet i overmorgen kl 0900

Lenke til kommentar

Chief, det er ingen hovedkort som i dag fungerer bra på AGP8x i kombinasjon med dagens ATI Radeon 9700. Dette gjelder også ditt hovedkort (Vi har prøvd).

 

Dessuten kan snekker'n få temmelig heftige resultater med den kombinasjonen han nå har. Vi fikk over 16000 poeng på 3Dmark2001 med en tilsvarende maskin. Vi hadde forresten en svakere prosessor en det snekker'n bruker.

Her kan du se resultatet vi fikk

 

Så Chief, akkurat nå tror jeg faktisk du uttaler deg mot bedre viten :smile:

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-17 19:44 ]

Lenke til kommentar

Det å sette FSB på 150MHz, som med DDR gir effekten av 300MHz, bare for å få minnehastigheten opp i 200MHz DDR, eller som sagt, effekten av det dobbelte.

 

Jeg skulle da tro at det man ønsket var å få data fortest mulig fra minnet og over til prosessoren. Da måtte det jo være bedre å sette opp FSB enda litt til, og heller kjøre minnet litt lavere. Det må jo bli FSBen til prosessoren som er flaskehalsen, og ikke hastigheten på minnet skulle man tro. Det kommer jo uansett ikke data til prosessoren fortere enn FSBen til prosessoren tillater.

 

Tar jeg feil?

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Byggern: Jeg sitter på løsningen under men finner ikke Intel INF Update Utility filen noe sted, har du en link?? Ellers skal jeg prøve å finne beta versjonen: Fikk Pcen idag og skjermkortet overrasker meg;har smørt tyntlag med AS3 på både CPU og GPU og skjermkortet kunne kjøre 3dmark uten problemer på 295 på kjernen og 615 på minnet.(drit idet som står under.) 1,8@2,52 men jeg har lyst til å tyne samsung minnet!! så hvis noen kan gi meg et svar på det over hadde det vært fint

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-17 22:04, skrev Ko_deZ:

Det å sette FSB på 150MHz, som med DDR gir effekten av 300MHz, bare for å få minnehastigheten opp i 200MHz DDR, eller som sagt, effekten av det dobbelte.

.....

.....

Tar jeg feil?


 

Litt vanskelig å forstå 100% hva du mener, men jeg vil allikevel si: Ja, du tar feil :smile: Jeg tipper du blander med et AMD system. P4 prosessorene har "quad pumped" bus. Tenk deg derfor at prosessoren "snakker" i 4 kanaler, mens en AMD prosessor "snakker" i 2 kanaler. Den effektive bushastigheten på et P4 system som sviver på 150MHz FSB blir derfor 4x150MHz=600MHz. Du får derfor en stor gevinst av å kjøre DDR minnet på 200MHz(400MHz DDR) på et P4 system. Som du ser så er den effektive bushastigheten på prosessorene i dette tilfellet 50% høyere enn minnet.

 

 

Quote:


Den 2002-09-18 02:22, skrev Skallbaink:

Byggern: Jeg sitter på løsningen under men finner ikke Intel INF Update Utility filen noe sted, har du en link??


 

Du finne driverene på denne linken

 

 

Så over til litt skrytemodus:

Kjello2, jeg slår deg så vidt med et Ti4200 :smile:

 

 

Edit: Skrivefeil

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-18 09:11 ]

Lenke til kommentar

jeg trodde ddr400 var 2x200mhz jeg....

 

og ddr 333 var 2x166 osv...

 

seløv kjører jeg på 170mhz på fsb, med de raskeste cas instillingene p4b533 kortet mitt har (1.5-2-2-5) samt justert opp agp/pci ett par mhz (virker dønn stabilt her, og litt raskere og, ikke mye, men såpass at benchmarkene merker det)

 

har en 2.266 @ 2.899 mhz, får den ikke noe høyere med de cas instillingene da men, jeg klarer meg som den står...

 

men tok jeg feil med ddr tingen ? (da vil det si at jeg kjører på ddr 340 da (2x170) eller siden det er p4 170x4 680 qdr) ?

 

Sikkert jeg som er på bærtur å samler danglebær nå ...

Lenke til kommentar

ok jeg stiller prosessore på 150x21=3150

da skulle vel minnehastigheten bli 150:4x5=187,5

ganger jeg det med 2 blir hastighetn 375 på minnet

altså jeg kjører på 3,13 med en minnehastighet på 375 dette skulle ikke vere noe problem masinen starter og fungerer perfekt helt til jeg feks starter 3d mark da låser den seg setter jeg minnehastigheten til under 333funker alt bra.hva er det som skjer er det minnebrikken det er feil på eller hva

 

[ Denne Melding var redigert av: Snekker`n på 2002-09-19 20:42 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...