katrine86 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Tenker nå på å kjøpe et av Sonys mini DV-kameraer, men går meg vill blant alle de tekniske spesifikasjonene... Hva vil det si at et kamera har 14 biters DXP? Hva er forskjellen på micromv- og dv-inn/utgang? Hvordan blir det med lydinngang, videoinngang og S-video-inngang i forhold til disse? Har det egentlig noe med hverandre å gjøre? Hva menes med Burst-opptak? På forhånd takk for hjelpen, som dere nok skjønner er jeg helt ny innenfor dette området.. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Hva vil det si at et kamera har 14 biters DXP? http://www.sonystyle.com/intershoproot/eCS...p/14bitdxp.html Hva er forskjellen på micromv- og dv-inn/utgang? Hvordan blir det med lydinngang, videoinngang og S-video-inngang i forhold til disse? Har det egentlig noe med hverandre å gjøre?MicroMV og (mini)DV er to ulike opptaksformat. Begge tek opp på kassett, men MicroMV har mindre kassettar, og komprimerer opptaka til MPEG2 (om eg ikkje tek heilt feil), medan miniDV bruker DV AVI. Av desse er miniDV det beste formatet, pga. komprmieringsmetode. Komprimeringmetoden gjer og redigeringa vanskelegare. MicroMV er eit format som vert mykje mindre brukt, so det vil kanskje vere vanskelegare å få tak i kassettar. MicroMV/DV-inn/ut er den porten som vert brukt for å overføre video mellom kamera og PC. Alle DV-kamera har DV-ut, men det er ikkje alle som har DV-inn, som ein treng for å spele video tilbake på tape. Tilsvarande for MicroMV-kamera og portar. Lydinngang og S-video-inn/ut er ikkje relatert til den inngangen. Hva menes med Burst-opptak? Det er ein funksjon som gjer at ein kan ta mange stillbilete etter kvarandre med små intervallar. Dei bileta vert lagra på minnekortet. Edit: Fiksa URL. Endret 12. februar 2006 av incanus Lenke til kommentar
katrine86 Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Takk for hjelpen, ble litt klokere nå.. Men hvilken funksjon har da lydinngangen, videoinngangen og S-videoinngangen? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Lydinngangen er til for å kople til ein ekstern mikrofon, om ein ynskjer det. Video- og S-video-inn/ut kan vere for å vise video på TV og konvertere analoge signal (frå t.d. ein vanleg videospelar) til digitale signal. (DV = Digital Video) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Du sier ingenting om ca. pris, men med mindre du ser etter proff-kamera til 15.000: Ville også tatt en titt på Panasonic sine 3CCD kamera. 3CCD er en teknikk som i de fleste tilfeller slår 1CCD teknikk som brukes i alle konkurrentenes tilsvarende kamera. Søk på Panasonic her på forumet, så finner du ut hvorfor så mange foretrekker dette merket. Lenke til kommentar
katrine86 Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg tenkte i utgangspunktet på et kamera til mellom 3000 og 7000 kr. Det viktigste er at det gir gode opptak i dårlig lys, da det stort sett skal brukes til filming i en mørk ridehall. Jeg har prøvd å sammenligne Panasonic sine kameraer med de Sony har i samme prisklasse, og fått inntrykk av at Sony sine kameraer gir mye bedre tilkoblingsmuligheter med tanke på DV-inn osv. Har Panasonic noen spesielle kameraer du vil anbefale? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Nye GS-300 tror jeg vil koste rundt 7000 kroner, og vil ha DV-inn. Denne modellen kan anbefales Lenke til kommentar
BMP Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Det jeg liker utrolig godt med sony sitt kamera er touchscreen, den er utrolig deilig å ha når du skal gjøre forandreinger mens du filmer etc. Har testet både canon og et JVCcam men er ikke imponert over de. (de jeg testet til rundt 7 - 9000,-) Ellers når det gjelder 3CCD så kan du få problemer innendørs og jeg vil si at for oss amatører er det ikke et must men generelt sett får du nok finere bilder/film. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Touchscreen... for meg er dette faktisk en del mer kronglete enn vanlig menystyring, samt at skjermen fortere får riper og stygge merker, slites raskere og man får fettmerker på skjermen hele tiden. Canon er heller ikke jeg imponert over. Både Sony og Panasonic tar betraktelig bedre bilder enn dette. JVC skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner godt nok til merket. At 3CCD yter dårligere innendørs enn 1CCD er stort sett bare en myte nå om dagen. Har sammenligned 3CCD kamera fra Panasonic til 5000 mot 1CCD kamera fra f.eks Canon til 8-9000 kroner, og Panasonic kameraet yter fortsatt bedre innendørs. Sammenligner man med Canon kamera til samme pris, er forskjellen gedigen... Canon kameraet hakker, har etterslep og mye støy, der Panasonic kameraet ikke har problemer i det hele tatt. Sammenlignet med Sony til et par tusen mer, yter det minst like bra. Allikevel er det utendørs og i god belysning man ser den største forskjellen. Driver ofte med diverse sammenligninger, da kunder gjerne vil se forskjell i bildekvalitet på forskjellige kamera. De fleste går ut med Panasonic etter å ha testet det mot andre kamera (vi fører Canon, Sony og Panasonic der jeg jobber). Lenke til kommentar
Fossen Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Har trua på Panasonic, problemet er at jeg vil ha et kamera som kan gjøre ekte widescreen opptak. Det sånn at de fleste sitter med widescreen tv'er? og det beste må da være å ha et kamera som takler dette? .Har noen av panasonic sine kameraer dette? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Har trua på Panasonic, problemet er at jeg vil ha et kamera som kan gjøre ekte widescreen opptak. Det sånn at de fleste sitter med widescreen tv'er? og det beste må da være å ha et kamera som takler dette? .Har noen av panasonic sine kameraer dette? 5606100[/snapback] De nye har til og med widescreen-skjerm. Så det burde ikke være noe problem (GS-280, GS-300, GS-500) Lenke til kommentar
BMP Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Ved et 3CCDvalg eller semi / proffkamera er det uten tvil Panasonic jeg ville valgt, men når prisen er mellom 3000 - 7000 mener jeg at man får utrolig mye kamera for pengene med Sony og Carl Zeiss optikk! Jeg har hatt mitt i 3 år nå og det er ikke en ripe i skjermen. Både jeg og kona bruker dette daglig og har hatt det med oss på mange reiser både innlands og utenlands. Har filmet runst 50 taper á 90 minutter og er superfornøyd. Har helelr ikke det problemet som andre kameraer kan ha med å ikke finne pcen etc. Skal du vurdere noe annet mener jeg spørsmålet ville vært om du skulle gått for et HDcam med interminne/disk men det blir fort endel dyrere. Fordelen er at det er fremtiden..... bmp Endret 14. februar 2006 av BMP Lenke til kommentar
Fossen Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Har trua på Panasonic, problemet er at jeg vil ha et kamera som kan gjøre ekte widescreen opptak. Det sånn at de fleste sitter med widescreen tv'er? og det beste må da være å ha et kamera som takler dette? .Har noen av panasonic sine kameraer dette? 5606100[/snapback] De nye har til og med widescreen-skjerm. Så det burde ikke være noe problem (GS-280, GS-300, GS-500) 5606189[/snapback] Tenkte sevfølgelig ikke på skjermen på kameraet, men at kameraet skal kunne ta opp i ekte widescreen format. Det må ta være et must, om man ikke sitter med en gammel rør tv da. Spm er om Panasonic sitt billigste 3ccd kam. har en slik funksjon ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Ettersom de har widescreen skjerm, skulle man jo tro at de har det. Ville vært dumt å ikke gjøre det. Finner ikke noe spesifikt om det i spesifikasjonene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå