Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

klippe nettverkskabel i 2 og lodde sammen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal legge opp nettverkskabel til min dsm-320 mediesenter, fordi det er litt for ustabilt med det trådløse nettet vårt. Eg har ikkje tilgang på tang for å montere kontaktene på ledningen, og å bore eit hull i veggen som er stort nok til kontaktene er uaktuelt.

Men er det mulig å ta en ferdig kabel, klippe den i to, tre den gjennom et ite hull i veggen og så lodde sammen ledningane igjen? Evt. bruke sukerbiter eller noke til å skøyte dei.

Eller blir det berre dårlig?

Det å bruke sukkerbiter blir vel omtrent det samme som eit patchepanel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under 5 kroner meteren, ved kjøp av 100m rull (eller 300m)....f.eks. elkjøp tar ca. 12,- per.meter. (om de ikke tar mer nå)

ca. 700,- (inkl.mva) for 300m og ca. 300,- for 100m (inkl.mva)

(priser hentet fra komplett.no)

ps! tang koster ca.: 250,- (inkl. mva.) for en som tar rj45,rj12,rj11

plugger: ca. 250,- for 100 stk. (40,- for en 10 pack)

Endret av dudsi
Lenke til kommentar
Men får sjå om eg finn ei datasjappe i byn som kan selge meg 15 meter kable til en billig penge.

Gjør det, for om du klusser med "egne fargekoder" og sukkerbiter på en kabel av den lengden får du rimelig sikkert en kabel som blir minst like ustabil som det trådløse du har problemer med.

Lenke til kommentar
Om de folka som jobber der stoler på deg, så kan du jo få låne med deg tanga hjem igjen. :)

5593819[/snapback]

Det hadde jo vert en mulighet, men det skal vel noke til at dei leverer ut utstyr på den måten...

Blir vel heller biltema ja.

Endret av Fatboy
Lenke til kommentar
Det hadde jo vert en mulighet, men det skal vel noke til at dei leverer ut utstyr på den måten...

Hva om du deponerer noe penger som du får igjen når du returnerer tanga?! Sånn at hvis du ikke kommer tilbake med den så har du betalt for den, og kommer du tilbake med den så har du betalt 25-50 spenn i leie..

Endret av Autodidact
Lenke til kommentar

hmm.. god ide! skal ta meg ei runde ein av dei neste dagane og sjå om eg finn ein aktuell butikk i sentrum.. Tar gjerne imot tips til plassar i bergen som driv med data installasjon eller liknande, då eg ikkje er så godt kjent her.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ingen som har foreslått modulærkontakt?

5593914[/snapback]

Problemet her er jo da at han bør bruke kronetang, noe eg mistenker han ikke har, siden han ikke har modulærtang :thumbup:

Og modullærkontaktene er ofte dyrere en plugger, samt kroneverktøyet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...