PMnormal Skrevet 12. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg ønsker med denne tråden å promotere en utstilling som man kan se i Kopervik Kulturhus. Den hadde åpning i dag, og de som stiller ut er Eva Kirstine Vikshåland (keramikk), og sønnen Jarle Vikshåland (foto). Jarle er en av mine gamle venner, og derfor stakk jeg innom galleriet under monteringen i går. Han har studert under Morten Krogvold, både her hjemme og i Marocco. Til daglig er han ingeniør i Oslo, men på fritiden tar han flotte miljøbeskrivelser og stilleben med Mamya 67 mellomformat i s/h. Håper dere liker bildet av han, og at dere også blir inspirert til å besøke utstilling deres i Kopervik. Jeg vet det er mange spirende fotokunstnere på Haugalandet (Hei Kimare og Kattekwinnen), så noen fra distriktet får i alle fall anledningen. Flott håndarbeid med kamera og i mørkerom (bruker baryttpapir som gir en nydelig fernish) kan gi inspirasjon til noen og enhver. "Kontraster" i Kopervik Kulturhus fra i dag og de neste to ukene, her representert ved fotokunstneren Jarle Vikshåland fra Visnes, tolket av PMnormal Enjoy. Lenke til kommentar
eitp Skrevet 12. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) DER har du tatt et flott bilde, PMnormal. Dette var et portrett som formidler noe om motivet. De bildene jeg har sett fra de gi det siste, synes jeg har vært nokså inkjevetta. Men du kan tydeligvis ikke avskrives... Utstillingen du nevner virker interessant, og hvis noen vil se bilder av en annen fotograf med utstilling i distriktet (Rogaland, i alle fall), kan jeg anbefale utstillingen til Rune Johansen på Hå gamle prestegård. Den avsluttes 19. februar (altså bare neste lørdag og søndag igjen). Klikk på navnet hans for å se en presentasjon av en del av hans arbeider (med musikk!). Tekst og bilde hentet fra Galleri Bodøgaard "Rune Johansen er født i Bodø i 1957, bor og arbeider i Oslo, men reiser til sitt sommerhus i Steigen så ofte det lar seg gjøre. Han er internasjonalt anerkjent for sine særegne fotografier, og slo for alvor igjennom med bildene av nordnorske interiører. Johansen har hatt flere oppdrag for store trendmagasiner som Fjords og Wallpaper, er innkjøpt av Museet for Samtidskunst og har hatt en rekke utstillinger i inn og utland. I 2004 ga han ut boken "Hiv mannskiten" med egne fotografier. Han arbeider med ny bokutgivelse, er aktuell med stor utstilling i Trondheim Kunstmuseum og ikke minst som jubileumskunstner med stor utstilling i Galleri Bodøgaard under musikkfestuka." Tor Endret 12. februar 2006 av eitp Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) DER har du tatt et flott bilde, PMnormal. Dette var et portrett som formidler noe om motivet. De bildene jeg har sett fra de gi det siste, synes jeg har vært nokså inkjevetta. Men du kan tydeligvis ikke avskrives... Tor 5593420[/snapback] Man bør vite at jeg jobber etter mine egne dogmebegreper for tiden. Det betyr at et bilde skal tas, etterbehandles og publiseres innen 48t (maks en uke). Det er øvelser for min egen del, som jeg deler med mine venner på akam.no Derfor kan man oppleve både skitt og kanel fra min side for tiden, og innimellom et arkivbilde. Gleder meg over varierende kritikker, så skriv/men alt dere vil om mine arbeider Edit: Stilig bidrag, selv om det ikke er fra deg, Tor. Endret 12. februar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
eitp Skrevet 12. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2006 Det er alltid lurt å sette seg mål, og dine høres fornuftige ut. Det er sånn en utvikler seg. Selv tok jeg ett bilde hver dag i ett år. Det var stress, men også belønnende. Sjekk resultatet her - hvis du gidder! http://www.pbase.com/toreide/first_year Tor Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2006 Det er sant, eitp. Etter for mange år med samme tekniske fotografi, følte jeg at jeg hadde stagnert. Derfor gav jeg meg selv nye dogmer å jobbe etter, og føler at det er enormt utviklende. Det anbefales både for erfarne og nybegynnere å sette grenser for sin arbeidsmetode i perioder. I flere år vandret jeg rundt med målsøker hver dag. Den 40mm'eren lærte meg mye mer en slr-utstyret mitt kunne lære meg. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 12. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2006 Som jeg sa på PM (en normal en som sådan) er dette et flott portrett. Spot-ene på veggen bak passer fint inn og gir en kul belysning og stemning. Liker også at det er mye luft og at ting i bakgrunnen vises. Perfekt når det er snakk om en utstilling. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. februar 2006 Ja, dette er pressefoto. Strengt tatt det eneste jeg kan, sukk... Lenke til kommentar
kak Skrevet 13. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2006 Er det noe galt med pressefoto, PMnormal? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. februar 2006 Er det noe galt med pressefoto, PMnormal? 5596488[/snapback] nei, jeg skulle bare ønske jeg var flink til mer enn det Legger med et bilde fra åpningsdagen også. Her er utstiller sammen med sin bedre kjente billedkunstnerbror, Knut André Vikshåland. Han er mer kjent for sin bruk av pensler på lerret. Bildene er tatt med samme bakgrunn, men forskjellig utsnitt på forskjellige dager. Legg merke til at lyset i bakgrunnen er forandret. Jeg var heldig med det første bildet. Jeg kom nemlig noen timer før spot'ene ble satt opp skikkelig. Lenke til kommentar
kak Skrevet 13. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2006 Glemte å si noe om bildene: Bilde nr 1 så er førsteinntrykket mitt at jeg gjerne ville hatt kunsten/gjenstandene litt lengre opp i bildet, men man ser at bildene forløpig bare står på gulvet, og at bildet er tatt før utstillingen er klar. Ett bra bilde som man iløpet av en karriere som pressefotograf rekker å ta noen av! Må innrømme at jeg likte det at spot'ene ikke var helt justert enda, og bildet mer sjarm enn ett "striglet" bildet ville hatt! Bilde nr 2 er også bra, her ser vi at kunsten har blitt hengt opp og er der vi forventer at den skal være! I dette bildet synes jeg at fargetemperaturen er litt for varm for min smak, og jeg ville derfor justert den litt ned (kaldere). Jeg vet dog ingenting om hvordan lyset ser ut i dette lokalet i virkeligheten. Fint smil på Jarle Vikshåland mens Knut André Vikshåland virker litt mer skeptisk. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. februar 2006 Skeptisk, fyllesyk, whatever Du har forøvrig rett med hensyn til wb. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 13. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2006 Nå kan jeg endelig skryte uhemmet av deg PMnormal! Jeg "kokte jo over" når jeg kritiserte blomsterbildet ditt i en tidligere tråd og syntes du oppførte deg oppblåst. Da hadde jeg ikke sett noe særlig av de eldre bildene du hadde tatt, heller ikke visste jeg at din "speisalitet" var portretter og pressefoto. Dette bildet er rett og slett veldig bra. 1. Et pent blikk 2. Et ellers følelsesladet ansikt 3. Klær tar ikke fokus bort fra det karakteristiske ansiktet 4. Morsom bakgrunn med kunst som ikke har kommet seg på vegg enda (work in progress) 5. Pent lys, stilige lysflekker på veggen i bakgrunnen Etter 5min med ganske intens studering kom jeg fram til at det eneste jeg setter fingeren på er et par ganske lyse flekker i pannebrasken hans som jeg kanskje ville gjort en liten tanke mørkere i PS. Det første bildet er forresten milevis penere enn nummer 2. Knut André Vikshåland "ødelegger" bildet for min del, selv om det ellers er meget pent. Behagelig bokeh på bakgrunnen. Og forøvrig litt varmt som kkristi presiserte. Hvordan lyset egentlig er i lokalet synes jeg forøvrig ikke så veldig relevant. Utstillingen du nevner virker interessant, og hvis noen vil se bilder av en annen fotograf med utstilling i distriktet (Rogaland, i alle fall), kan jeg anbefale utstillingen til Rune Johansen på Hå gamle prestegård. Den avsluttes 19. februar (altså bare neste lørdag og søndag igjen). Klikk på navnet hans for å se en presentasjon av en del av hans arbeider (med musikk!). Tekst og bilde hentet fra Galleri Bodøgaard "Rune Johansen er født i Bodø i 1957, bor og arbeider i Oslo, men reiser til sitt sommerhus i Steigen så ofte det lar seg gjøre. Han er internasjonalt anerkjent for sine særegne fotografier, og slo for alvor igjennom med bildene av nordnorske interiører. Johansen har hatt flere oppdrag for store trendmagasiner som Fjords og Wallpaper, er innkjøpt av Museet for Samtidskunst og har hatt en rekke utstillinger i inn og utland. I 2004 ga han ut boken "Hiv mannskiten" med egne fotografier. Han arbeider med ny bokutgivelse, er aktuell med stor utstilling i Trondheim Kunstmuseum og ikke minst som jubileumskunstner med stor utstilling i Galleri Bodøgaard under musikkfestuka." Tor 5593420[/snapback] Rune Johansen tar fantastiske bilder. Boka "Hiv Mannskiten" er et studium av nordnorge i seg selv. Fantastisk bok som får en spirende fotografjypling til å tenke i nye baner hva angår portretter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå