Tøråsen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 For en liten stund siden byttet jeg ut cpu-kjøleren (stock) min med en Thermaltake Sonic tower og en 120mm vifte. Men det hjalp ikke stort mer enn kansje 2-3 grader, hvorfor skjedde dette?? Jeg har en pentium 4 2.8Ghz socket 478, mer specs finner dere i profilen min mvh Marius Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Ny CPU kjøler hjelper jo lite vis temp i kabinettet ditt generelt er høy. Vifter klarer ikke å gjøre luft noe særlig kaldere av seg selv. Hvordan er kjølingen din ellers da? Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Det jeg har har vifter er: 2stk 120mm vifter som fulgte med kabinettet, en 80mm vifte i PSU`n og stock vifta på skjermkortet.. Er litt surt for det ble jo 550kr rett i dass egentlig Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Retning på vifter i kabinettet og på kjøleren har en del å si også... Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Da jeg satte på kjøleren, fikk jeg den ikke til og passe "riktig" vei, altså så den blåser bakover, men oppover, hvis dere skjønner.. Sikkert der en del av problemet ligger... Lenke til kommentar
andreg Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Virker rart at ikke tempraturen falt mere enn det der... Hva slags kjølepasta brukte du når du satte på kjøleren, og er du sikker på at du la på kjølepastaen riktig? Fjernet du restene av gammel pasta godt nok før du la på ny? Dersom ikke kjølepastaen sørger for skikkelig kontakt mellom CPU kjernen og kjøleren vil du ikke få full effekt den nye kjøleren din. Selv har jeg som regel brukt Arctic Silver ArctiClean til å fjerne gammel kjølepasta, men kondensfjerner gjør vistnok samme nytten. Til kjølepasta vil jeg anbefale Arctic Silver 5. Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Brukte den kjølepastaen som fulgte med kjøleren. Tror da jeg la på riktig. Fjernet kansje ikke den gamle kjølepastaen godt. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hvis jeg forstod forklaringen din av hvordan viften på CPU kjøleren er satt opp, så er det jo ikke rart. Viften må jo blåse PÅ kjøleren for å ha noe særlig effekt. Iallefall sånn min logikk er da Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Viften blåser på kjøleren den... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 hmm, den står oppå og blåser ned? Da vil den blåse varmere luft enn vis viften stod under (varm luft stiger) Viften vil faktisk og blåse i "motvind" (varm luft stiger) Men, hmm. Hvor god er viftene i kabinettet da? Lenke til kommentar
andreg Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det er vel ikke noen måte å sette viften oppå eller under på denne kjøleren, den må uansett stå på en av sidene. Se f.eks. hvordan viften er montert på det andre bildet i denne artikkelen. Slik jeg forstår det så har trådstarter satt kjøleren den andre veien, slik at viften blåser mot strømforsyningen. Om det er slik han har satt det så kan jeg ikke se at effekten skal være så mye dårligere enn på det bildet. Til trådstarter: er reduksjonen på 2-3 grader ved belastning eller er det ved idle? Dersom det er ved idle trenger ikke dette være så altfor galt, ettersom den største forskjellen med ny kjøler vil være synlig under belastning. Personlig ville jeg nok forventet litt mere reduksjon uansett, men dette er jo avhengig av hvilke tempraturer du hadde fra før også da. Jeg ville trolig forsøkt å sette den på igjen uansett for å se om det ble noe bedre på andre forsøk, det kan jo være den ikke sitter helt som den skal... Kan ikke uttale meg om hvordan den kjølepastaen som følger med er, evt. om den trenger lang tid før den oppnår maks effekt... Å fjerne all gammel pasta med f.eks. litt kondensfjerner først kan nok også være en god ide. Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 hmm, den står oppå og blåser ned? Da vil den blåse varmere luft enn vis viften stod under (varm luft stiger) Viften vil faktisk og blåse i "motvind" (varm luft stiger) Men, hmm. Hvor god er viftene i kabinettet da? 5593877[/snapback] Den står nede og blåser opp.. Viftene i kabinettet der de som fulgte med dette kabinettet.. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hva er dine temp før og etter? Load eller idle? Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Det er vel ikke noen måte å sette viften oppå eller under på denne kjøleren, den må uansett stå på en av sidene. Se f.eks. hvordan viften er montert på det andre bildet i denne artikkelen. Slik jeg forstår det så har trådstarter satt kjøleren den andre veien, slik at viften blåser mot strømforsyningen. Om det er slik han har satt det så kan jeg ikke se at effekten skal være så mye dårligere enn på det bildet. Til trådstarter: er reduksjonen på 2-3 grader ved belastning eller er det ved idle? Dersom det er ved idle trenger ikke dette være så altfor galt, ettersom den største forskjellen med ny kjøler vil være synlig under belastning. Personlig ville jeg nok forventet litt mere reduksjon uansett, men dette er jo avhengig av hvilke tempraturer du hadde fra før også da. Jeg ville trolig forsøkt å sette den på igjen uansett for å se om det ble noe bedre på andre forsøk, det kan jo være den ikke sitter helt som den skal... Kan ikke uttale meg om hvordan den kjølepastaen som følger med er, evt. om den trenger lang tid før den oppnår maks effekt... Å fjerne all gammel pasta med f.eks. litt kondensfjerner først kan nok også være en god ide. 5594108[/snapback] Det er når jeg hører på musikk, spiller cs og ser på film. Jeg spiller nesten aldri.. Skal ta og fjerne gammel kjølepasta en dag til uka for å se om det hjelper.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå