voluz Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hei! Har de siste par årene kjørt webserver på maskinen min, som folk har kunnet nå som en hvilken som helst vanlig webserver. Opplevde etter jul en del problemer med nettverket (trådløst) og oppgraderte i den forbindelse firmware i Netopia-routeren (den man fikk med fra NextGenTel). Bytta i samme omgang internt trådløst nettverksutstyr, og kjører nå en Linksys WRT54GS som router og en Linksys WAP54G som repeater i kjelleren. Alt fungerer perfekt foruten at jeg ikke får åpnet porter. Webserveren virker bl.a. ikke lenger. Da jeg gjorde endringer både på Netopia og med det trådløse nettverket samtidig vet jeg ikke hvor feilen er. Har åpnet porter i Netopia-routeren slik: 192.168.1.102 er den lokale PC'n som kjører webserveren. Har også disable'a firewall-funksjonaliteten i Linksys-routerne. Hvor er feilen? I NextGenTels Netopia-router (etter firmware-upgrade) eller i forbindelse med overgangen til Linksys trådløst utstyr? Kjørte Asus før... Noen som har løsning? Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 For å være sikker er det enkleste å flytte serveren til Netopiaen og prøve der. Lenke til kommentar
magio Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Sett dem som akksesspunkt og slå av nat og DCHP i linksys'ene. Da skal alle pc'ene få 10.0.0.x ip. Hvis du skal ha det som det er nå må du åpne portene i netopia'en til linksys ruteren og åpne portene i nat derfra og ut til pc'ene. Endret 12. februar 2006 av magio Lenke til kommentar
voluz Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Sett dem som akksesspunkt og slå av nat og DCHP i linksys'ene. Da skal alle pc'ene få 10.0.0.x ip. Hvis du skal ha det som det er nå må du åpne portene i netopia'en til linksys ruteren og åpne portene i nat derfra og ut til pc'ene. 5593706[/snapback] Hm... oppdaget det ja. Etter innlegget mitt har jeg endret Netopia-config til å route det jeg vil til Linksys (som nås på 10.0.0.6 fra Netopia), og SÅ router Linksys ting videre til den PC'en jeg vil. Og det funker jo, men nå routes jo alt to ganger... Neppe sånn det skal være, selv om det fungerer. Sånn er det nå: Prøvde å deaktivere DHCP-server i Linksys og sette Linksys sin lokale IP adresse til 10.0.0.2, men da gikk alt shais og jeg måtte resette routeren for å få tak i den igjen... Endret 12. februar 2006 av voluz Lenke til kommentar
magio Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 I min Asus trådløse ruter har jeg satt den som aksesspunkt med nat og dchp av. Har gitt den ip'en 10.0.0.10 og jeg selv har ip'en 10.0.0.2 og alt fungerer smertefritt. Nå er altså "router" delen av routeren av og den bare "viderekobler" alt. Lenke til kommentar
el_torro Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Hvis netopia har adressen 10.0.0.1 og det står en linksys bak denne har den mest sannsynlig fått 10.0.0.2 av DHCP. Logg deg derfor inn i linksys og sett "internet IP Address" til 10.0.0.2 og pek porter på lokalnettet ditt videre inn til vertsmaskinen eller serveren under Applications & Gaming til 192.168.1.102. Altså port 80 fra Netopia skal peke først til 10.0.0.2, dernest port 80 til 192.168.1.102 fra linksys. Et forslag er også å låse 192.168.1.102 mot MAC-adressen til nettverkskortet så denne ikke blir delt ut til en annen maskin. Edit; husk også å åpne for port 80 i filterset og ikke bare i NAT da alle porter under 1024 må åpnes her for at de skal bli tilgjengelig via umaskert IP. Endret 14. februar 2006 av el_torro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå