Πεισιθάνατος Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg postet et humoristisk bilde i humor-kategorien her på forumet for litt siden. (Link.) Og idag hadde noen lagt meg til på MSN for å kommentere akkurat dette. Denne "noen" introduserte seg overhodet ikke, men la meg kun til på MSN for å si til meg at jeg åpenbart er rasist når jeg poster slike bilder. Jeg er visstnok en også respektløs idiot. Jeg har gjort en forferdelig handling ved å hotlinke et slikt bilde fra et annet sted. Vedkommende mente at det var rasistisk å fremstille muslimene slik. Hvor rasismen kommer inn kan jeg ikke forstå, da dette er en tegning som fokuserer på religion (og delvis på politikk). Jeg vil påstå at vedkommende overreagerer en smule, og har for lite å ta seg til. Her er noe av hva personen skrev: Du viser at muslimer går og trakkaserer jøder og at de blir suur når noen tegnet Muhammad som en hyggelig mann. Det er veldig arrogant av deg å poste et slikt bilde, du bør vite hvorfor de reagerte og det var ikke på grunn av at de tegnet han som en hyggelig fyr. Kommentarer? Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Som du sier, fyren kan ikke ha mye å ta seg til nei. :!: Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det bildet der eier da. Har hengt det opp i klasserommet jeg. ^^ Lenke til kommentar
Silje: Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Altså, muslimene bryr seg ikke om hvordan Muhammad blir tegnet i det hele tatt, de bare liker ikke at han blir det. Synes denne saken er ganske vanskelig, for tegneren burde kanskje ikke tegnet han, siden muslimene er så strengt i mot det. Burde respektert dem. På den annen side har han jo ikke gjort noe ulovlig, og det hele var bare ment som en spøk. Uansett, det var ikke poenget her. Poenget ditt var vel heller ikke å fornærme noen, og jeg vil si at du hadde all din rett til det. Humor som spøker med aktuell politikk/aktuelle nyheter er kjempemorsomt. Synes innlegget ditt bare var morsomt jeg, og er overbevist om at det var slik ment også! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Altså, muslimene bryr seg ikke om hvordan Muhammad blir tegnet i det hele tatt, de bare liker ikke at han blir det. Synes denne saken er ganske vanskelig, for tegneren burde kanskje ikke tegnet han, siden muslimene er så strengt i mot det. Burde respektert dem. På den annen side har han jo ikke gjort noe ulovlig, og det hele var bare ment som en spøk. Uansett, det var ikke poenget her. Poenget ditt var vel heller ikke å fornærme noen, og jeg vil si at du hadde all din rett til det. Humor som spøker med aktuell politikk/aktuelle nyheter er kjempemorsomt. Synes innlegget ditt bare var morsomt jeg, og er overbevist om at det var slik ment også! 5593258[/snapback] Jo, de gjør det. Muhammed er malt og tegnet flere ganger opp gjennom årene. Det er et bilde av Muhammed i en norsk KRL-lærebok blant annet. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det du sier der Silje stemmer ikke i det hele tatt. Det står ingen ting mot avbilding av Muhammed i Koranen han er et svært populært motiv blandt sine egne kunstnere. Lenke til kommentar
Silje: Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Trodde de syntes det var helt forferdelig jeg. Min feil. Beklager. Endret 12. februar 2006 av Silje: Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det var et morsommt bilde, så ikke noe galt i det. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det du sier der Silje stemmer ikke i det hele tatt. Det står ingen ting mot avbilding av Muhammed i Koranen han er et svært populært motiv blandt sine egne kunstnere. 5593282[/snapback] Hmmm, såvidt jeg har fått med meg så er hele opplegget at "mohammed" ikke skal avbildes i hele tatt... Lenke til kommentar
Silje: Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det gikk jeg rundt og innbilte meg og. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 I Koranen står det vel kun noe som kan tolkes i retning av at man ikke skal tilbe et bilde, for da skal Allah (merk, allah ikke muslimene), straffe deg til du klarer å gi liv til bildet, og du skal aldri klare å gi liv til bildet (videokamera, anyone?). At han ikke skal avbildes er det mange som mener, men det står ikke noe eksplisitt sted i muslimenes hellige skrifter, afaik. Lenke til kommentar
blured Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Tror grunnen til at man ikke skal avbilde Mohammed er at man ikke vet hvordan han ser ut. Dermed kan man heller ikke lage et bilde av ham heller... Lenke til kommentar
Silje: Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 De kan vel ikke akkurat være likegyldige til avbilding av Muhammad,heller, etter de bildene som vi har sett på TV. De har reagert nokså kraftig, muslimene! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det du har gjort, er så sette et sinne i sving, og da kommer det gjerne masse dumme ting ut av kjeften på noen (les: fingrene). Personlig så mener jeg at det er på tide at folk tar et hint. Til og med redaktøren til Magazinet har endelig fått med seg at dette var en unødvendig sak. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Det du har gjort, er så sette et sinne i sving, og da kommer det gjerne masse dumme ting ut av kjeften på noen (les: fingrene). Personlig så mener jeg at det er på tide at folk tar et hint. Til og med redaktøren til Magazinet har endelig fått med seg at dette var en unødvendig sak. 5593634[/snapback] Mener du at jeg skal be om unnskyldning for å ha postet et slikt bilde? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 ForbudetInnsendt av: Spectator, 09/02 - 2006 kl. 19:21 Kan du forklare meg hvor det står at Mohammed ikke skal avbildes. Er det Guds ønske, eller er det en verdslig tolkning. Hele denne europeiske kunsthistorie er full av Mohammed bilder. Skal disse brennes eller deponeres i museumsmagasinene? Er det mulig for muslimer som har valgt å bosette seg i Europa å akseptere vår billedtradisjon?" Hei Det står ikke spesifikt at man ikke skal avbilde Profeten, men det finnes mange berettninger fra Profeten at man ikke skal avbilde det som har sjel. Her er det ulike tolkninger og noen mener det dreier seg om statuer. Selve troskjernen i Islam er at Gud selv ikke kan settes inn i tid og rom eller en form derfor lager man ikke gudebilder fordi dem kan bli gjenstand for guds tilbedelse fremfor Gud selv. Man kan aldri yte Gud rettrferdighet ved å gi Ham en tenkt form. Mohammed er ikke en gud men et menneske. Siden han var den som formidlet islam ville det blitt galt å avbilde mannen som knuste avgudsstatuer for at man skulle henvende seg direkte til Allah. Han selv likte heller ikke å ha forheng hjemme med figurer på. Det eneste han godkjente var figurer som barn leker med. Neste punkt er respekten for Profeten. Det er ikke lov å forulempe Profeten og karikaturer er en type forulempelse som man ikke kan gjøre uten å pådra seg synd. På bakgrunn av trosbekjennelsen i Islam. Det finnes ingen annen guddom enn Allah og Muhammed er Hans Sendebud og troen på den ene Gud samt at man ikke skal forulempe Profeten og det generelle forbudet mot å lage statuer og bilder er det konsensus blant lærde at man ikke skal avbilde Profeten. Bildene som har blitt laget i regi av muslimske kiunsntere er forskjellige. Mange viser ikke Profetens ansikt, noen er sterkt stiliserte i formen, noen er vakre portretter. Innenfor sunni islam er det ikke akseptert å avbilde Profeten selv om kunstnere har gjort det. Hilsen Karima Solberg Frembringer dette for å kanskje få klarhet i det med avbilding av profeten.. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Mener du at jeg skal be om unnskyldning for å ha postet et slikt bilde? 5593642[/snapback] Jeg syns ikke du skal gjøre det. Syns det var et artig bilde, og de som tar seg nær av det der, tåler faen meg lite. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Nei, man skal ikke avbilde ham, men om andre lager bilder skal man vel ikke mase med det, det er tross alt DE som kommer til helvete, så den som ler sist ler best. Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Block him FTW! Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det du har gjort, er så sette et sinne i sving, og da kommer det gjerne masse dumme ting ut av kjeften på noen (les: fingrene). Personlig så mener jeg at det er på tide at folk tar et hint. Til og med redaktøren til Magazinet har endelig fått med seg at dette var en unødvendig sak. 5593634[/snapback] Mener du at jeg skal be om unnskyldning for å ha postet et slikt bilde? 5593642[/snapback] Nei! post et til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå