Gå til innhold

Radeon 9000 vs 8500... (128mb)


jamez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men, egentli...

DX9...trenger man det? (enda?)

til den tid kjøper man vel et nytt og raskere kort uansett...

 

så 8500 er raskere... da tror jeg det er tingen...

 

er de ekstra par-tre hundre kronene for 128mb framfor 64mb verdt det da?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-17 23:22, skrev mad_arab:

r9000 har ikke noen dx9 funksjoner, det er en strippet utgave av r8500 som er billigere å produsere, og litt tregere.


 

9000 har ingen DX9 funksjoner som sagt før.

Den har 1TMU i motsetning til R200 som har 2TMUs. Begge har 4 Pixel Pipes.

 

Hastigheten for Radeon9000er på 275/275.

 

Forskjellene mellom RV250 og R200 er:

 

1TMU mindre

Fullstream

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere. Radeon 8500 er endel raskere enn Radeon 9000. Både Radeon 8500 og Radeon 9000 har full støtte for DirectX 8.1. Bare Radeon 9700 har for øyeblikket full støtte for DirectX 9.0.

 

Spesielt i høyere oppløsninger (1024*768 ->) vil tilogmed Radeon 8500LE være endel raskere enn Radeon 9000.

 

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware...deon9000/3.html

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-09-18 11:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 11:04, skrev ExcaliBuR:

Forskjellene mellom RV250 og R200 er:


1TMU mindre

Fullstream


 

Ikke for å pirke, men det er flere forskjeller enn det.

1 vertex shader mindre (men dog raskere enn R200 sin dual vertex shader)

6 textures per texture unit (R200 har 3)

Trueform er kun hardware assist, meste av jobben skjer i software.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 12:47, skrev MistaPi:

Quote:


Den 2002-09-18 11:04, skrev ExcaliBuR:

Forskjellene mellom RV250 og R200 er:


1TMU mindre

Fullstream


 

Ikke for å pirke, men det er flere forskjeller enn det.

1 vertex shader mindre (men dog raskere enn R200 sin dual vertex shader)

6 textures per texture unit (R200 har 3)

Trueform er kun hardware assist, meste av jobben skjer i software.

 

 

Ikke for å pirke :wink:, men det er ikke helt korrekt det du sier der.

 

Grunnen til 6 Textures pr. pass er fordi den gjør en loopback på en gang i pixel pipen, derfor er multitexturing betydelig tregere enn på R200, siden den har en TMU. Pluss at den må loope. Dermed kan man si at det egentlig ikke er noen forbedring fra R200, da den klarer 3 per pass. Og, den må også kjøre teksturen en gang til, men den får hjelp fra en ekstra TMU i forhold til RV250. Og, RV250 HAR 2 Vertex Shadere:

 

http://www6.tomshardware.com/graphic/02q3/...7181/index.html

 

Jeg tviler at Tom's Hardware poster feil når det gjelder "hard facts".

 

Rett meg hvis feil. (Men ikke bitch eller flame :smile:)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 13:35, skrev ExcaliBuR:



Ikke for å pirke :wink:, men det er ikke helt korrekt det du sier der.


Grunnen til 6 Textures pr. pass er fordi den gjør en loopback på en gang i pixel pipen, derfor er multitexturing betydelig tregere enn på R200, siden den har en TMU. Pluss at den må loope. Dermed kan man si at det egentlig ikke er noen forbedring fra R200, da den klarer 3 per pass. Og, den må også kjøre teksturen en gang til, men den får hjelp fra en ekstra TMU i forhold til RV250.


 

Hvor har du lest dette? Etter det jeg har skjønt er 6 textues pr. pass en delvis kompensering for kun 1 TMU. Men uansett så endrer det ikke på at RV250 greier 6 textures pr pass :smile:

 

Quote:


Og, RV250 HAR 2 Vertex Shadere:




Jeg tviler at Tom's Hardware poster feil når det gjelder "hard facts".


 

Ikke ifølge bl.a Firingsquad og Hot Hardware.

 

"ATI has removed one of the vertex shaders present in the original RADEON 8500. Instead of implementing the dual vertex shaders present in RADEON 8500, ATI has decided to go with a single, optimized shader (which is actually borrowed from the RADEON 9700). While RADEON 8500 was capable of processing up to 65 million triangles/second via its dual pipelines, RADEON 9000 can output 75 million with its single vertex pipeline."

-Firingsquad

 

Quote:


(Men ikke bitch eller flame :smile:)



 

Det har jeg vel aldri gjordt.. ikke på dette forumet ihvertfall :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 15:20, skrev MistaPi:

Hvor har du lest dette? Etter det jeg har skjønt er 6 textues pr. pass en delvis kompensering for kun 1 TMU. Men uansett så endrer det ikke på at RV250 greier 6 textures pr pass :smile:


 

Jo, men det jeg sier (som kom VELDIG klnete fram når jeg tenker meg om, hehe) var at det tar en viss tid med loopback, og det krever båndbredde. Med loopback kan man i teorien kjøre en pixel med uendelige mange tekstures uendelig mange ganger.

 

Quote:


Den 2002-09-18 15:20, skrev MistaPi:

Ikke ifølge bl.a Firingsquad og Hot Hardware.


"ATI has removed one of the vertex shaders present in the original RADEON 8500. Instead of implementing the dual vertex shaders present in RADEON 8500, ATI has decided to go with a single, optimized shader (which is actually borrowed from the RADEON 9700). While RADEON 8500 was capable of processing up to 65 million triangles/second via its dual pipelines, RADEON 9000 can output 75 million with its single vertex pipeline."

-Firingsquad


 

Hmm... jeg skal leite meg fram på ATi's side om whitepapers... men siden PS og VS kalles Smartshaders i ATi's 'term', og denne er beholdt i RV250 slik som den er i R200 (Noe ATi har uttalt i pressekonferanser) så BURDE det være det samme som i R200... Skal sjekke =)

 

Quote:


(Men ikke bitch eller flame :smile:)



 

Det har jeg vel aldri gjordt.. ikke på dette forumet ihvertfall :smile:

 

Jeg refererte generelt sett til de alle =) Har sett tendenser her på forumet til at det kan bli flaming og/eller bitching =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...