Gå til innhold

Hvordan slå av admin passord på min mac

Defo

Anbefalte innlegg

Hei. Har en mac hvor jeg er lei av å må kontrolere alt jeg gjør ved å skrive inn admin passord osv.

Er det en måte jeg kan få slått av dette på? Eventuellt ikke ha noe admin passord i det hele tatt?

Takker for svar. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Har en mac hvor jeg er lei av å må kontrolere alt jeg gjør ved å skrive inn admin passord osv.

Er det en måte jeg kan få slått av dette på? Eventuellt ikke ha noe admin passord i det hele tatt?

Takker for svar.  :roll:

5592661[/snapback]

Det er nettopp dette du bør være takknemlig over! Det er takket være måten UNIX (og også Mac OS X) er bygget på at f.eks. virus og trojanere er ufarlige på Mac. For hver forandring eller automatisk installasjon man foretar seg på en Mac kreves det superbrukerrettigheter (administrator).

Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig. Jeg ville søkt og lest om "sudo" som er metoden OS X benytter når du må taste inn passordet.

Men som sagt, å gjøre dette er som å tegne en stor blink i panna. Du slår da av sikkerheten og gjør maskinen din på mange måter like sårbar som om du skulle kjørt Windows.

Lenke til kommentar

Ja det er mulig.

Før jeg gir deg metoden vil jeg bare på det aller aller høyeste advare deg mot å gjøre dette da det går på bekostning av din egen og maskinens sikkerhet.

Dette er ikke lurt å gjøre fordi andre kan lettere ødelegge maskina for deg da, de får også lettere kontroll over den.

Nå er du advart, så ikke kom å klag hvis det skulle skje noe med din maskin fordi jeg skal og kan ikke holdes ansvarlig. Du gjør dette på egen risiko.

Finn fram en terminal og skriv følgende:

export EDITOR=nano && sudo visudo

Finn følgende linje:

# User privilege specification

root ALL=(ALL) ALL

%admin ALL=(ALL) ALL

Endre til:

# User privilege specification

root ALL=(ALL) ALL

%admin ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

Gå så ut ved å trykke ctrl x og y og enter til slutt. Skriv sudo -K

Skriv så sudo ls, får du ikke beskjed om passord da så gratulerer.

Hvis ikke så editer root brukeren din også.

OBS: Dette er utrygt og anbefales som sagt ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...