Gå til innhold

Skal ha nytt P4-opplegg, trenger litt tips

CrackaBoi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk for hjelpen gutta, da blir det Asus P4B533-V med en 533CPU.

Apropos kenguru: Hvordan er min 3Dmark 2001SE score på 11500 poeng med mitt oppsett som er P41.6@ 2.24, 512mb ddr ram, GF4 ti4200 overklokket. Er det bedre enn normalt? Dårligere? Konge? Superkonge? Middels?

takk for respons

Lenke til kommentar

E versjonen har vel raid og litt annet stasj som V versjonen ikke har. V er vel ikke er "bedre" HK enn E, tipper litt annen BIOS er det som utgjør offisiell DDR333 støtte. Chipsettene er ellers like, bortsett fra integrert skjermkort, som ikke er noen direkte fordel dersom man ikke har tenkt å bruke dette. Slike HK er ofte billige, nettopp fordi de er beregnet for et "low-cost" markedssegment som ikke har så store behov for ytelse(derav integerert skjermkort). Dog betyr ikke dette at disse HKene er dårligere enn andre, dvs dersom man setter det opp riktig. Og i dette tilfelle, høres det ut som om han kanskje får mer utav det enn noe annet kort på markedet i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

The Pirate,

Altså jeg bygger ikke ett slikt system bare for å kjøre 3DMark... Regner med at jeg får rundt 12-13000 poeng. Skal man få høyere enn det trenger man i850E + PC1066 RDRAM og Radeon 9700 PRO ville jeg tro.

Elling,

Tja kommer sikkert an på hva som er integrert på kortet vel. P4B533-V har ikke RAID kontroller f.eks.

Lenke til kommentar

Elling det kan nesten virke som du kverulerer med oss her... Ja jeg vet at P4B533-V bare støtter DDR266 offesiellt. Men hvis du har lest mange tester av i845x chipset baserte kort på nettet, så vet du at i845G har uoffesiell støtte for DDR333, noe i845E IKKE har.

Burde da være lett å velge...

Lenke til kommentar

Det er ikke meningen å kverulere. Jeg ønsker bare å gjøre et best mulig kjøp selv.

Jeg skjønner bare ikke at den uoffisielle støtten til i845G er _bedre_ enn den uoffisielle støtten til i845E, ettersom jeg regner med at det innebærer overklokking av FSB for å kjøre DDR333 på begge chipsettene. Begrepet "uoffisiell støtte" blir jo stort sett brukt når det i viser seg at overklokkingen gir et stabilt resultat.

Lenke til kommentar

Så vanskelig det skal være da....

Kun i845g støtter ddr333 for alle p4 cpu'er. det vil si.

ved 100(400)mhz fsb: 3:5 (100/166)

ved 133(533)mhz fsb: 4:5 (133/166)

4:5 finnes ikke på i845e.

Du kan riktignok bruke 3:4, som brukes for å kjøre ram på 133 ved 100mhz fsb, men 4:5 er veldig grei å ha ved større fsb hastigheter, da 3:4 gir veldig høy minnefrekvens, som neppe alle moduler klarer.

Det anbefales helt klart å ha 4:5 divideren tilgjengelig ved klokking, den gir mange flere muligheter for å tweake minnet til max hastighet uten at det går utover hva du kan klokke prosessoren til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...