Gå til innhold

Skal ha nytt P4-opplegg, trenger litt tips

CrackaBoi

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøper nytt P4-opplegg, men er ikke helt into det nye 533bus-greiene- Hva er forskjellen på de nye Intelchipsetene?

Hvilket HK bør jeg kjøpe?

Hvordan RAM trenger jeg?

Har tenkt på følgende opplegg:

- P4 northwood 2.53Ghz

- Asus P4B533 Hovedkort for S478/533 mhz

I845E, ATA/100, ATX, USB2.0, DDR

- PC2700 DDR-RAM

takker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg skjønner ikke helt hvorfor dere er så hissige på agp 8x, tror du virkelig at et gfxkort trenger denslags båndbredde? den internebåndbredden på kortet teller ørten ganger mer.

kjøp et i845g kort, og kjør på med 333mhz. Hva slags ram skal du ha? hadde vært en fordel med en brikke som greier cas2 (2-2-2-5) i ddr333.

Lenke til kommentar

Har ikke i845G innebygget grafikkort? Det har jeg ingen bruk for, har jo et GeForce 4. Er det da noe poeng med i845G?

Hvordan RAM jeg skal ha kommer jo an på hvilket HK jeg velger. Er det ikke sånn at hvis jeg velger et HK som støtter de nye 533mhz-couene må jeg ha PC2700 DDR RAM?

takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Håper det er ok at jeg låner tråden din litt Pirate :smile:

Lider også valgets kvaler mht valg av hovedkort, men heller vel imot et i845g basert kort.

Det jeg lurer litt på er hvordan er det integrerte grafikk-kortet ytelsesmessig i forhold til et Gforce 3 Ti-200 som jeg har pr i dag?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

P4 -nei, ikke radiokanalen.

Hei, kunnskaps-orakler.

Jeg sitter selv og vurderer Pentium 4, kanskje 2,53GHz PC533, tenker at I850 med Rdram1066 er litt overkill for lommeboka, men frister gjør det.

Jeg har nå AMD XP1800, 256mb pc266 DDR-ram, Asus GF4 Ti4600 kort, Asus (761) hovedkort. Men, hvordan er det med kabinett? Jeg har nå en fulltower, 300W, med plass til 7 vifter. Kan dette brukes på P4?

Og hvorfor er enkelte kabinetter både ok for AMD og P4 mens andre ikke?

Anyone?

Selv får jeg 8600 på 3DMarks2001SE, er det lite under WinXP med mine specs? Står at Fastwrites ikke er "enabled", er dette viktig?

Syn-Sam.

Lenke til kommentar

Sneppen: Har dessverre ingen dyptgående kunnskap om i845g hovedkortenes oppbygning, men den grafikkchipen kommer du nok til å ende opp med å disable uansett. Jeg fikk problemer med å overklokke når jeg brukte den så der er noe krøll. Den kræsjet etter 4-5 sekunder når jeg hadde klokket opp bussen litt. Med eget grafikkort kræsjet den altså ikke. Dette var på et epox hovedkort. Ellers så skal ytelsen være mest lik et geforce2 mx kort (mener jeg å ha lest et sted) så det ti-200 kortet vil være mye bedre.

Ellers vil jeg si at the Pirate har et alvorlig problem. Du er nok dessverre litt hardwarefil. Du tenker på å oppgradere når du allerede har en pentium 4 2,4 GHz (overklokket). Begynner du å slite litt med ytelsen i wordpad? :grin:

Lenke til kommentar

Meg bekjent er det ikke kabinettet, men strømforsyningen som er OK for P4. P4 skal ha en egent liten kvadratisk kontakt til hovedkortet i tillegg til den "vanlige". Dog leverer Asus hovedkort som kan benytte en vanlig strømkontakt i steden for, dvs av samme type som går til HDer etc. Det er begge deler, jeg tror Asus sin løsning har begrensninger, men husker ikke helt hvilke.

Jeg tviler egentlig på om i850 er noe å satse på, ytelsen er ikke så mye bedre enn 845E med DDR ram og 533 MHz buss. I tillegg er vel i845E(EP kommer vel snart) bedre oppdatert mht funksjoner?

Lenke til kommentar

Radiokanalen P4 liker ikke jeg heller ... Grøsser når jeg hører stemmen til Leif Erik Forberg ....

Pentium 4 derimot, den liker jeg.

Syn-Sam: Jeg kommer til å kjøpe 2,53 GHz, 533 FSB, PC1066, og syns det blir sånn passe dyrt. Jeg har jo ikke bruk for skriver og sånt, så da omplasserer jeg bare de pengene som kunne være tiltenkt det ... :smile:

P4 trenger litt mer strøm enn andre prosessorer, så derfor må man ha en spesiell strømforsyning. Det problemet løser Asus på en del av sine hovedkort, så da kan du fortsatt bruke den gamle strømforsyningen. Jeg har tenkt å kjøpe Asus P4T533-C, med LAN og digita lydutgang. Jeg kommer foreløpig til å klare meg med 512 MB RAM.

Eneste du må huske på er at du må ha et hovedkort med 850E, og ikke bare 850, for de gamle støtter ikke 533 MHz FSB.

Lenke til kommentar

OK, det ser ut som om dette er det jeg trenger:

Asus P4B533-E med i845G

P4 2.54Ghz med 533 bus

512 MB PC2700 DDR RAM

Passer de bra sammen? Er det noe jeg mangler eller noe jeg burde bytte ut?

En ting til, Komplett har ikke 533-CPUene inne, er det viktig at jeg kjøper en sånn? Hvor stor er forskjellen?

takker

Lenke til kommentar

ASUS P4B533 er veldig bra HK, du får dem i litt forskjellige versjoner med raid av forskjellige typer etc. Hvilken versjon du velger må avhenge av hvilke behov du har.

Jeg har ikke sjekket i min egen BIOS om det går an å låse dette, men det gjør det sikkert. Asus har reklamert for kortet som veldig overklokkingsvennlig.

Jeg ser også at komplett har ført opp 3 nye skjermkort med i845PE og i845GE chipsett, disse er verd en titt. P4PE står det at de heter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...