Zafar Iqbal Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Som emnet sier. Fikk en pc som jeg skulle fikse for en kompis. Abit kd7- g. Etter å målt strøm fra psu fant jeg ut at den ikke ga noen utslag. Bestilte ny strømforsyning. 1. monterte psu. Startet pcen ingen ting skjedde sort skjerm. Men fikk lyd fra både psu hovedkort og hd. 2. Reesatte biosen startet på nytt. Fikk oppstarts bildet med muligheten til å gå inn på biosen. Men fikk feilen "cmos checsum error - default loaded". søkte på hw og fant artikler hvor folk haddde skrevet om cpu. Justerte cpu hastigheten ned og restartet. 3. Når jeg restatert skjedde det ingen ting helt dødt som da jeg fikk pcen i utgangspunktet. Noen som har forslag til hva som kan vøre feil? Er det hovedkortet, og hva er det som gjør at psu slutter å fungere? Trodde det kun var en måte å ødelegge en psu på og det var ved overspenning eller lynnedslag? Åpnet den gamle psu av en eller anne merkelig grunn var sikkringen like hel der? Men psu fungerer ikke?. Takknemldig for forslag. Endret 13. februar 2006 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
Patz Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Har du prøvd å jumpstarte PSU? Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Har du prøvd å jumpstarte PSU? 5592535[/snapback] Hmm, Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Setter en binders inn i pin 14 og 15 Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Setter en binders inn i pin 14 og 15 5592940[/snapback] Sorry ble litt avansert for meg det der? Binders i pin 14 og 15 på hva? Mener du hovedkabelen som går fra psu til hovedkortet? Noen som kan fortelle hvordan det gjøres i detaljer:) Endret 12. februar 2006 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Pin 14 og 15 i ATX kabelen(den som går fra PSU til hk , den med masse pins) se her Litt ned i tråden ser du et bilde, som viser hvilke pins du skal kortslutte Endret 12. februar 2006 av Patrick.M Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 på den hovedkabelen er det en grønnledning (PS_ON) denne skal du kortlsutte med en binders til en svart ledning (jord) og pin 14 = ps on pin 15 = jord Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) på den hovedkabelen er det en grønnledning (PS_ON) denne skal du kortlsutte med en binders til en svart ledning (jord) og pin 14 = ps on pin 15 = jord 5594450[/snapback] Hei der, takk dere. Søkt og fant innlegget du henviste til ovenfor. Når jeg satt binders i pin 14 og 15 som du anbefalte fikk jeg strøm og cdromene men ikke hd . Men når jeg satte den i hovedkortet igjen og startet er det like dødt. Endret 12. februar 2006 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
Patz Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Dersom CD-ROM starter, men ikke HDD på samme strømkabel må det jo nødvendigvis være feil på HDD. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Dersom CD-ROM starter, men ikke HDD på samme strømkabel må det jo nødvendigvis være feil på HDD. 5594603[/snapback] Men hd startet jo før psu sluttet å virke. Da kom det jo lyd fra hden. Andre ting jeg kan teste. Har fosøkt med den samme kabelen som står i cdromen fungerte ikke da heller nei. Men hd kan man altid fikse (kjøpe ny). Men er det noen som kan hjelpe meg med hva som gjør at psu ikke starter? Den funker tydeligvis når jeg tar en jumstart eller? Endret 12. februar 2006 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 den kan jo ha tatt knekken når psu sluttet og gi den strøm.. skedde med en gammel wd disk jeg hadde... Lenke til kommentar
Patz Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Prøv å måle alle spenninger med et multimeter. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) den kan jo ha tatt knekken når psu sluttet og gi den strøm.. skedde med en gammel wd disk jeg hadde... 5594662[/snapback] ok så hd kan ødelegge en psu altså. Men hvordan skjer det egentlig? Som jeg sier ovenfor fungerte hd etter at jeg byttet psu førstegangen. Men bør ikke psu starte dersom jeg tar ut strømkabelen til hd. For den gjør ikke det. Har også koblet av alle enheter og fosøkt å starte, men psu startet ikke da heller. Testet også en jumpstart på den gamle psu det fungerte det ikke i det hele tatt. Endret 12. februar 2006 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Prøv å måle alle spenninger med et multimeter. 5594682[/snapback] Ok vet hvor du vil hen med dette. Målt all spenninger med et multimeter, strøm på alle kablene fra psu en. Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor pcen ikke starter og hvorfor jeg ikke får bios vindu? Burde vel fått det selv om hd er gåen. Hei, 13.02.06.Testtet på nytt i dag. Tokut hardiskens ide kabel og ga den ekstern strøm som ikke kom fra psu da fungerte de så ingen ting galt med hardiskene. Endret 13. februar 2006 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Prøv å måle alle spenninger med et multimeter. 5594682[/snapback] Ok vet hvor du vil hen med dette. Målt all spenninger med et multimeter, strøm på alle kablene fra psu en. Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor pcen ikke starter og hvorfor jeg ikke får bios vindu? Burde vel fått det selv om hd er gåen. Hei, 13.02.06.Testtet på nytt i dag. Tokut hardiskens ide kabel og ga den ekstern strøm som ikke kom fra psu da fungerte de så ingen ting galt med hardiskene. 5594822[/snapback] Kan jeg her konkludere med at hovedkortet og biosen er gåen, og eventuelt kjøpe nytt hovedkort? Eller lar det seg løse på noen måte? Har lyst på å være 100% før jeg går og kjøper et nytt hovedkort. PSU ser jo ut til å ha det bra, men det må være hovedkortet som ikke gir et riktig singal?? Noe som hindrer psu i å lever strmm til alle enheten på pcen føler jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå