Gå til innhold

Overføre filer mellom 2 maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du burde lese stickyen i kategorien Nettverk der denne tråden hadde passet bedre.

 

For å koble fra en pc til en HUB/Switch/Router må du bruke en vanlig TP kabel.

 

For å koble fra PC til PC må du bruke en krysset TP kabel.

Du må også passe på at begge pc'ene er i samme IP område og på samme subnet.

 

Det letteste for deg ville nok vært å koble begge maskinene til routeren slik at DHCP serveren kir deg korrekte innstillinger. Dersom du har noen firewaller kan det hende du må gi tillatelse for kommunikasjon over nettverk ellers får du ikke kontakt.

 

mvh.

Valentino

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt va du har problemer med. Du spør hvilken kabel du må bruke, men det virker ikke som om det er det du sliter med.

 

Dersom du forteller i detalj hva du har gjort, hvor du sitter fast og hva du ønsker å gjøre så kan folk hjelpe deg lettere.

 

Har du lest den tråden jeg ba deg lese, og ble du noe klokere av det?

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt va du har problemer med. Du spør hvilken kabel du må bruke, men det virker ikke som om det er det du sliter med.

 

Dersom du forteller i detalj hva du har gjort, hvor du sitter fast og hva du ønsker å gjøre så kan folk hjelpe deg lettere.

 

Har du lest den tråden jeg ba deg lese, og ble du noe klokere av det?

 

mvh.

Valentino

5592797[/snapback]

 

Har lest tråden og prøver dette.. Gir svar om det gikk eller ikke..

Lenke til kommentar

Har gitt samme navn på begge maskinene, den gamle maskinen fant den nye på "Vis Datamaskiner i Arbeidsgruppen", men fikk ikke tilgang. Den nye maskinen fant ingen maskiner der. Har kjørt "opprette en ny kobling" på nettverksoppgaver på begge maskinene, der fant de ingen av maskinene. Hvis jeg prøver "overføre filer og innst.. " og da velger direkte kabel, finner ikke maskinene hverandre. De bare står å søker lenge uten at det skjer noe..

Lenke til kommentar

hvilke IP'er og subnet har maskinene?

 

Har begge maskinene faktisk delt en mappe?

 

Har du gitt tilgang i firewallen?

 

Hvordan har du koblet maskinene sammen?

 

 

Tror du har mulighet for konflikt på nettverket om begge maskinene har samme navn. Sett de gjerne i samme arbeidsgruppe, men med forskjellig navn.

 

Har du aktivert gjestekontoen i Pro maskina?

Lenke til kommentar
hvilke IP'er og subnet har maskinene?

 

Har begge maskinene faktisk delt en mappe?

 

Har du gitt tilgang i firewallen?

 

Hvordan har du koblet maskinene sammen?

 

 

Tror du har mulighet for konflikt på nettverket om begge maskinene har samme navn. Sett de gjerne i samme arbeidsgruppe, men med forskjellig navn.

 

Har du aktivert gjestekontoen i Pro maskina?

5593763[/snapback]

 

ip adressa på xp pro er: 10.0.0.3 på xp home er den 10.0.0.2

 

hadde ikke aktivert gjestkontoen (har gjort det nå)

 

har slått av firewallen

 

bruker kablenen jeg vanligvis bruker mellom ruteren og netverkskortet

 

hvordan 2 maskiner deler en mappe er jeg litt i tvil på, men prøvde å gå inn på egenskaper på en mappe og valgte "del mappen på nettverket"

 

leste i den guiden det var link til men fikk ikke til å skrive inn: "\\mshome" (som jeg kaller begge arbeidsgruppene), fikk bare feilmelding om det ikke fantes.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har uttrykkt meg litt utydelig å beklager for dette.

de 2 maskinene skal ikke dele en mappe, men en mappe hver.

Slik som du har gjort det med å velge "del mappen på nettverket" er rett. Bare pass på å ha gjort det på begge maskinene.

 

ang. \\mshome så vil nok ikke det fungere uansett såvidt meg bekjent.

den korrekte bruken av kommandoen er \\maskinnavn på den andre maskina eller \\ip på den andre maskina. Om du sitter på 10.0.0.3 og vil koble til den andre skriver du bare \\10.0.0.2

 

Den kabelen du bruker mellom pc og router er en TP kabel. Det du trenger for å koble to pc'er sammer er en krysset TP kabel, eller twisted pair om du vil. Pga. dette tror jeg ikke du kommer til å få nettverktet til å fungere, men du kan prøve ping kommandoen i "cmd" for å se om det er noe som helst kontakt.

bare skriv ping "ip på den andre maskina".

 

Jeg tror at du må bytte kabel for å koble mellom de 2 maskinene, eller du kan skaffe en helt lik kabel og koble begge maskinene gjennom routeren.

 

Håper dette hjalp.

 

MVh.

Valentino

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Eg skjønnar det og som at du berre koblar ein kabel direkte mellom maskinane dine, dette vil som Valentino seier ikkje fungere. Har aldri høyrt om at det har vore mogleg før. Sjekk om routeren din har innebygd switch, dersom ikkje er ein kryssa kabel ei greie løysing. Evt kan ein altid høyre med venner om dei har noko du kan låne for å sjekke om det fungerer.

Lenke til kommentar

Prøvde å skrive inn ip adressa i adresse-feltet og det funket, men bare å overføre fra den nye til den gamle. den nye maskinen finner den gamle, men klarer ikke å gå inn på de delte mappene slik som den gamle maskinen gjør.

 

Prøvde også å skrive "ping ip..." på cmd, var bare den gamle som mottok fra den nye men ikke omvendt..

 

Det står på "Lokal tilkobling" på den gamle maskinen "begrenset eller ingen forbindelse" (har deaktivert brannmuren!)

Lenke til kommentar

ip-adressene du har brukt høres ok ut. (10.0.0.2 /255.255.255.0 og 10.0.0.3 / 255.255.255.0) Bare aktiver gjestekontoen på begge PC-er, så tenker jeg at det fungerer fint. om firewall er avskrudd så skal det være nok å skrive \\"ip adresse til annen PC" for å få opp delte mapper på den andre PC-en..

 

Noe som "alltid" fungerer bra er å sette samme brukernavn og passord på begge PC-ene. Da kommer du inn "med en gang" , men du "må" (går ann å endre) ha passord på brukeren for å få lov til å koble til fra en annen PC.. Dette fungerer ofte bedre enn å bruke gjestekontoen..

 

 

et tips til.. Om brukeren du har (etter mitt råd.. :) ) opprettet på begge PC-er har administrator-rettigheter så kan du skrive \\"ipadresse"\c$ og/eller \\"ipadresse"\d$ for å komme inn på c og d-stasjon på den andre PC-en.. dette uten å ha opprettet noen deling for disse mappene.. dette fordi disse mappene er delt automatisk i Windows (skjulte administrative delinger)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...