rockybalboa Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 hei noen som vet hvordan dem regner ut hvor mange terraflops en pc yter? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 er usikker jeg, men tror det har noe med hvor mange instruksjoner en enhet klarer å gjøre iløpet av en viss tid Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (Instruksjonsfrekvens / Instruksjoner_per_flop) * Antall_prosessorer Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Man regner ikke ut, man måler. Man kjører x antall Floating Point Operations (flyttallsutregninger) gjennom systemet og ser hvor lang tid den bruker på det. Deretter tar man antall_flyttallsoperasjoner / sekunder, og får dermed antall_flyttallsoperasjoner per. sek (FLOPS = Floating Point Operations per Second). Feynman: Det er vel andre ting enn kun prosessoren som spiller inn. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Feynman: Det er vel andre ting enn kun prosessoren som spiller inn. 5594846[/snapback] Når man bruker flere prosessorkjerner vil måten man fordeler oppgavene på ha en del å si. Men jeg ser ikke så mye annets om skal innvirke på den teoretiske hastigheten. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Men det er jo antallet flytepunktsopperasjoner per sekund man skal måle, ikke hvor effektiv oppgavefordelingen er. Oppgavefordelingen er jo bare en faktor som bestemmer nettopp hvor mange FLOPS man kan oppnå. F.eks RAM I/O båndbredde er jo også en faktor som spiller inn ved måling. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Størrelse på datasett er jo også viktig - prosessorer med store cache-minner vil like seg med store datasett, mens jeg vil tro de med mindre cache vil greie seg bedre dersom det er mange små datasett hvor en med stor cache vil gjøre mange misser og generellt kansje laste inn for mye Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Feynman: Det er vel andre ting enn kun prosessoren som spiller inn. 5594846[/snapback] Når man bruker flere prosessorkjerner vil måten man fordeler oppgavene på ha en del å si. Men jeg ser ikke så mye annets om skal innvirke på den teoretiske hastigheten. 5595224[/snapback] Ahh... den teoretiske ytelsen ja. Om man måler i virkeligheten spiller ting som minne, båndbredde, brikkesett osv. også inn. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Feynman: Det er vel andre ting enn kun prosessoren som spiller inn. 5594846[/snapback] Når man bruker flere prosessorkjerner vil måten man fordeler oppgavene på ha en del å si. Men jeg ser ikke så mye annets om skal innvirke på den teoretiske hastigheten. 5595224[/snapback] Ahh... den teoretiske ytelsen ja. Om man måler i virkeligheten spiller ting som minne, båndbredde, brikkesett osv. også inn. 5600118[/snapback] Nå tenkte jeg mest på litt skikkelige tallknusere. Siden det er ALU'en som utfører operasjonene syns jeg det er riktig å se på dem først. Minne, cache-minne, I/O, OS, osv. kan skaleres utifra dette. Man kan gjøre et godt estimat utifra dette, men det er nå når ting settes ut i live at svaret kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå