Gå til innhold

hvordan regnes terraflops ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man regner ikke ut, man måler.

Man kjører x antall Floating Point Operations (flyttallsutregninger) gjennom systemet og ser hvor lang tid den bruker på det. Deretter tar man antall_flyttallsoperasjoner / sekunder, og får dermed antall_flyttallsoperasjoner per. sek (FLOPS = Floating Point Operations per Second).

 

Feynman: Det er vel andre ting enn kun prosessoren som spiller inn.

Lenke til kommentar

Men det er jo antallet flytepunktsopperasjoner per sekund man skal måle, ikke hvor effektiv oppgavefordelingen er. Oppgavefordelingen er jo bare en faktor som bestemmer nettopp hvor mange FLOPS man kan oppnå.

 

F.eks RAM I/O båndbredde er jo også en faktor som spiller inn ved måling.

Lenke til kommentar

Størrelse på datasett er jo også viktig - prosessorer med store cache-minner vil like seg med store datasett, mens jeg vil tro de med mindre cache vil greie seg bedre dersom det er mange små datasett hvor en med stor cache vil gjøre mange misser og generellt kansje laste inn for mye

Lenke til kommentar
Feynman: Det er vel andre ting enn kun prosessoren som spiller inn.

5594846[/snapback]

Når man bruker flere prosessorkjerner vil måten man fordeler oppgavene på ha en del å si. Men jeg ser ikke så mye annets om skal innvirke på den teoretiske hastigheten.

5595224[/snapback]

Ahh... den teoretiske ytelsen ja. :p

Om man måler i virkeligheten spiller ting som minne, båndbredde, brikkesett osv. også inn.

Lenke til kommentar
Feynman: Det er vel andre ting enn kun prosessoren som spiller inn.

5594846[/snapback]

Når man bruker flere prosessorkjerner vil måten man fordeler oppgavene på ha en del å si. Men jeg ser ikke så mye annets om skal innvirke på den teoretiske hastigheten.

5595224[/snapback]

Ahh... den teoretiske ytelsen ja. :p

Om man måler i virkeligheten spiller ting som minne, båndbredde, brikkesett osv. også inn.

5600118[/snapback]

Nå tenkte jeg mest på litt skikkelige tallknusere. Siden det er ALU'en som utfører operasjonene syns jeg det er riktig å se på dem først. Minne, cache-minne, I/O, OS, osv. kan skaleres utifra dette. Man kan gjøre et godt estimat utifra dette, men det er nå når ting settes ut i live at svaret kommer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...