Gå til innhold

Tips til innkjøp av nytt stash

Anbefalte innlegg

hei, folkenes, har postet noen spm her tidligere med stort hell, og vil derfor spørre dere om noen tips til nytt stash!

En kompis skal oppgradere sin PC, dvs. vi kjøper det meste nytt utenom følgende:

- skjermkort

- lydkort

- cdrom/floppy

- skjerm

- tastatur/mus

Han skal dermed ha:

- cpu (intel p4 2.0 boxed, 1595,- hos komplett)

- hovedkort

- ram (512 mb hvis budsjettet tillater det)

- harddisk (fortrinnsvis 120GB , til 1383,-)

- kabinett m/strømforsyning

Budsjettet er på kr. 5000,- og jeg vil gjerne handle hos Komplett.no, da jeg har handlet mye av dem og er fonøyd.

Maskinen skal i all hovedsak brukes til lydproduksjon (cubase/reason/fruityloops osv.)

Hovedkortet bør ha LAN og usb2.0 , men IKKE lyd/skjermkort.

Som dere ser er det kun cpu'en som er bestemt.

Det som forvirrer mest er en passende hovedkort/ram kombo, da jeg ikke er helt inne med de forskjellige DDR-Ram typene, og usikker på om vi skal kjøpe DDR eller SDRam.

Vi har altså ca 2000,- til RAM , hovedkort og kabinett, men harddisken kan måtte vike litt, hvis det skulle være nødvendig.

Ok, da ser jeg fram til mange gode tips!

hilsen

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det jeg har kommet fram til:

Intel Pentium 4 2.0 GHz Boxed PC400 - Socket PGA478, 512kB "Northwood" = 1 595,00

2 * 105276 DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5- Minne 184-P (for DDR-PC266MHz) = 1 082,00

111083 Asus P4S533 Hovedkort for S478/P-4,LAN- SIS645DX, ATA/133, ATX Retail, DDR-Ram = 1 013,00

111122 Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM - Special Edition 8MB cache WD800JB = 1 105,00

105216 In-Win Midi tower ATX IW-S506 Grey- (Retail) m/250W Power = 550,00

Totalt: 5 345,00

Hva tror dere om denne sammensetningen?

Trond

Lenke til kommentar

Det er bra ut det, men personlig vile jeg valgt et HK med Intel chipsett. Asus P4B533 er bra og det er sikkert et kort som MSI 845E MAX også. Sistnevnte koster 971.-. Dersom du ser etter ATA133, så er ikke det så betydningsfult som du kanskje skulle tro. ATA 133 var simpelthen noe Maxtor innførte for å få støtte for større HDer(over 130 GB), ytelsesforskjellen er minimal ettersom om det ikke er kontrolleren som er flaskehalsen lengre. 137 GB problemet tror jeg er løst, jeg ser bla WD har disker uten støtte for dette som er større enn 137GB. Dog tror jeg som en nevnte at du kanskje kan spare penger på å kjøpe det en annen plass, mpx er billige og bra, det samme er ps-data(litt dyrerere enn mpx).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...