Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs antenne for ca 100 meter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvor mye du vil legge i det.

Jeg vil nå påstå at det er kraftig overkill med en antenne over 9 dbi på et nettverk under 100 meter fri sikt.

Kommer jo litt an på om du vil ha perfekte signal og god båndbredde eller ikke.

Jeg har kobla på broderen på nettverket og han bruker kun en 2dbi antenne som står utendørs. Med denne og en joika kakeboks for å retningsbestemme signalene får han stabilt over 11Mbps linje på 50 m avstand hvor signalet går gjennom ytterveggen.

Jeg vil anbefale denne 6dbi Cnet antenne (RP-sma kontakt)

Lenke til kommentar

"Jeg har kobla på broderen på nettverket og han bruker kun en 2dbi antenne som står utendørs. Med denne og en joika kakeboks for å retningsbestemme signalene får han stabilt over 11Mbps linje på 50 m."

På 50M bruker dere direktiv antenne (joikaboksen gir dere kanskje 5-10dB ekstra?)

Hvorfor anbefaler du han en dårligere løsning på 100M ?

Lenke til kommentar

Den gir ikke så mye forsterkning, da det er en skikkelig jalla løsning!

Antennen er i utgangspunktet en 2dbi, men jeg har bort et hull i blikkboksen og satt antennen gjennom dette. Dette gav et utbedring av signalet fra 20% signaler, til ca 30.

...men jo, det blir jo litt feil å dra inn den joika-kake boksen med mindre han går for en lignende løsning, og det bør han jo ikke hvis han skal ha stabilt 54Mbit.

My bad!

Apropo hva er egentlig fordelen med å ha høy båndbredde på nettverket om man ikke overfører mye store filer mellom maskinene?

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
Den gir ikke så mye forsterkning, da det er en skikkelig jalla løsning!

Antennen er i utgangspunktet en 2dbi, men jeg har bort et hull i blikkboksen og satt antennen gjennom dette. Dette gav et utbedring av signalet fra 20% signaler, til ca 30.

...men jo, det blir jo litt feil å dra inn den joika-kake boksen med mindre han går for en lignende løsning, og det bør han jo ikke hvis han skal ha stabilt 54Mbit.

My bad!

Apropo hva er egentlig fordelen med å ha høy båndbredde på nettverket om man ikke overfører mye store filer mellom maskinene?

5597027[/snapback]

Router med 11Mbit trådløst overfører i praksis 3-6Mbit mens 54Mbit overfører 10-30Mbit.

Dette er ved ideelle forhold, og rimelig sterkt signal.

En 'pringles' antenne gir ved perfekt konstruksjon over 10dBi, så det kan være en god løsning. PS: Ikke bruk 'norske' pringles bokser til dette.

http://www.resultspk.net/hackwireless/0596...p-5-sect-4.html

Lenke til kommentar

Vær obs på at du kun har en 2dbi antenne (hvis du bruker original antenne fra router) i motsatt ende. Dette gir en skjevhet i signal styrken. Du mottar mao alle signaler som routeren sender, men alle signaler fra kortet ditt når kanskje ikke fram til routeren.

...Så vidt jeg har forstått.

Da antar jeg at du kan du få ustabilitetsproblemer selv om du oppfatter at du har gode signaler.

Likevel, jeg tviler på at dette blir et stort problem for deg.

Lenke til kommentar

Det blir ikke noe skjevhet ;) Det verste som kan skje er at den rundstrålende antennen mottar mere støy fra omgivelsene.

Hvis noe skal være 'skjevt' i en radiolink må det være enten større effekt på den ene senderen eller større støynivå ved den ene antennen.

En radiolink beregnes ut av effekt på sendere, følsomhet på mottakerene og antennegain (hvis vi ser bort fra tap i antennekabler mm). Det man normalt kan gjøre mest ut av på WLAN er alså antennegain og kanskje utgangseffekt. Om du har en antenne med 20dB gain og en med null, vil dette gi samme signalresultat som to antenner med 10dB hver. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...