mkon Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Kirka sug, Gud sug.,...... Vi fjerner begge......så kan vi bruke penga på fiber og raske servere :!: Hail all mighty 1000101001010010011 Endret 18. februar 2006 av darkz Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 La religionen være det den var ment som; krykker for svake mennesker som har problemer med å holde seg på beina. 5626384[/snapback] Religion er nok mer politisk enn du tror Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) La religionen være det den var ment som; krykker for svake mennesker som har problemer med å holde seg på beina. 5626384[/snapback] Religion er nok mer politisk enn du tror 5626399[/snapback] Tro gjør man i kirka Ps. Du kan heller ikke vite hva jeg tror Endret 18. februar 2006 av T-Solberg Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 En bitteliten avsporing som slo meg:Hvordan blir andre trossamfunn enn statskirken finansiert? (Dvs. Frikirker, islam/jødedom i Norge osv.) 5623271[/snapback] Har du over et gitt antall medlemmer så tror jeg du får støtte per medlem. Noe ala samme opplegget rundt politiske parti. Edit: Også verd å vite er at et trossamfunn kan opprettes bare det består av minst 2 personer og dere har noe "gyldig magisk" å tro på. Dette er et lite triks som du kan bruke for å slippe militærtjeneste, da det står i loven at prester fra trossamfunn skal slippe. (correct me if im wrong) 5623559[/snapback] Så staten støtter både Fri-kristne, jødiske og muslimske kirker selv om vi har én statskirke? Så om vi skiller stat og kirke vil den protestantiske kirken fremdeles få støtte fra staten om reglene forblir uendret. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 En bitteliten avsporing som slo meg:Hvordan blir andre trossamfunn enn statskirken finansiert? (Dvs. Frikirker, islam/jødedom i Norge osv.) 5623271[/snapback] Har du over et gitt antall medlemmer så tror jeg du får støtte per medlem. Noe ala samme opplegget rundt politiske parti. Edit: Også verd å vite er at et trossamfunn kan opprettes bare det består av minst 2 personer og dere har noe "gyldig magisk" å tro på. Dette er et lite triks som du kan bruke for å slippe militærtjeneste, da det står i loven at prester fra trossamfunn skal slippe. (correct me if im wrong) 5623559[/snapback] Så staten støtter både Fri-kristne, jødiske og muslimske kirker selv om vi har én statskirke? Så om vi skiller stat og kirke vil den protestantiske kirken fremdeles få støtte fra staten om reglene forblir uendret. 5626654[/snapback] Jepp, de fleste store tro-samfunn får økonomisk støtte fra staten. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Den store forskjellen er at satskriken får store fine kirkebygg, som faktisk også pusses opp på statens regning. Skulle alle store trossamfunn få pusset opp byggene sine på statens regning hadde det blitt dyrt kan man tro. Forøvrig er jeg av den formening at stat og kirke absolutt burde skilles da jeg ikke ønsker at et trossyn skal dominere i skolen fordi kirken har den possisjonen i Norges sata som den har idag. Det er jo ikke religionsfrihet når elver blir pålagt å gå på påskemsse i kirken, og den eneste måten å få slippe det på er å søke om å slippe. Jeg synes faktisk at det heller burde ordnes slik at de som ville i påskemesse kunne søke om å få være med. Slik ville ingen føle seg diskirminert og alle villeblitt glade og fornøyde. Og at 70% av statsborgerne i Norge er innmeldt i statskriken betyr ikke at så mange faktisk bruker krikrene, går der om søndagene og faktisk bryr seg om det. Nei, det er bare en masse mennesker som er for lat til å melde seg ut. Desuten vet folk at for å få en verdig begravelse må man være med i statskirken slik at man kan få et bygg som ikke ser helt forjævlig ut. Nå gikk jeg veldig mye imot det denne tråden tydeligvis var startet for. nemlig å få grunner til hvorfor man ikke bør skille stat og kirke. Men jeg fant ingen grunner til det, så slik er nå det. ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå