Gå til innhold

Hvorfor bør ikke statskirken skilles?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Også lurte jeg på om, går noe av skattepengene til statskirken?

Så klart. 2 milliarder blir brukt årlig for å bygge nye og/eller restaurere kirker (i følge hedning.no). Er vel også skattepengene som betaler prestene og biskoppene?

Selv kan jeg ikke komme på noen grunner for at statskirken skal bestå.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Enkelte vil ikke skille stat og kirke fordi de mener politikerne bør kontrollere kirken og bestemme over den. Hvis kirken "privatiseres" så vil ikke lenger politikerne kunne tvinge de til å følge det som er politisk korrekt.

Jeg mener det er tull fordi politikerne har ingen ting med hva mannen i gata vil tro på. Skill stat og kirke, for så å innfør medlemsavgift; jeg hadde betalt den.

Lenke til kommentar

Nå lurte han jo på grunne til å IKKE skille stat og kirke da. Umiddelbart kan jeg tenke meg f.eks. disse argumentene:

Ved å skille stat og kirke åpnes det for mindre politisk kontroll av kirken, som dermed kan utvikle seg i en mer fundamentalistisk retning. For eksempel utnevning av biskoper som i dag har visse politiske undertoner...

Det kan også hende at kirken blir splittet opp i mange mindre kirkesamfunn og dermed mister noe av sin styrke.

Videre kan det hende at dersom stat og kirke splittes, vil mange melde seg ut, og kirken mister inntekter og makt.

Ulempen med at kirken mister styrke, er at mer ekstreme livssyn har potensiale til å vokse seg relativt sterkere.

Personlig mener jeg som flesteparten her gir uttrykk for, at det er på tide å skille stat og kirke i Norge, med de fordeler og ulemper det måtte medføre.

Lenke til kommentar

Eneste saklige grunnen til å beholde statskirken og kristendom, er for å ha et gyldig religiøst grunnlag til å holde andre mere ekstreme religioner i en fortsatt minoritet.

Det aller beste ville vært hvis all organisert religion i hele verden forsvant i morgen (imo).

Lenke til kommentar
sant sant.

hva vil denne setningen si?:

”Den kristne formålsparagrafen i skolen er en av de mest diskriminerende konsekvensene av det offentlige religionsvesenet.”

5599742[/snapback]

Det betyr vel det at faget heter "Kristendom" og ikke "religion", at man som utgangspunkt skal ha kristendom i dette faget, og selvom man kan få velge det vekk og f.eks ha livssyn istedet, så er dette noe selv eleven/foreldre må ta initiativet til.

Skulle det vær ikke-diskriminerende, måtte skolen kallt faget "religion", hvor så alle elever kunne velge hvilken religion de ville gå inn på i dybden i dette faget, enten via skilte klasser (på samme måte som fransk vs tysk i ungdomskolen), eller ved gruppearbeid / mere selvstendig studie-ansvar til eleven i disse timene, slik at det må være opp til eleven selv å studere i dybden den religionen de ønsker, eller å studere dem alle og dermed studere religion som konsept i forskjellige samfunnet.

Kan sammenlignes litt med IE i Windows og det EU klager på. Selvom man har muligheten til å velge noe annet enn IE i Windows, må man selv ta initiativet til det, og IE er det som blir levert som standard. Det er diskriminerende uten nødvendigvis å nekte tilgangen til noe annet, bare gjør det vanskeligere å få tilgang til noe annet siden man ikke får det levert på et sølvfat automatisk.

(Bortsett fra at IE/windows situasjonen er noe helt annet egentlig, siden Apple gjør f.eks akkuratt det samme i mye sterkere grad, og i tillegg nekter tilgang til andre ting på f.eks hardware, enda så klager ingen inn Apple av den grunn.)

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
En bitteliten avsporing som slo meg:

Hvordan blir andre trossamfunn enn statskirken finansiert?

(Dvs. Frikirker, islam/jødedom i Norge osv.)

5623271[/snapback]

Har du over et gitt antall medlemmer så tror jeg du får støtte per medlem. Noe ala samme opplegget rundt politiske parti.

Edit:

Også verd å vite er at et trossamfunn kan opprettes bare det består av minst 2 personer og dere har noe "gyldig magisk" å tro på. Dette er et lite triks som du kan bruke for å slippe militærtjeneste, da det står i loven at prester fra trossamfunn skal slippe. (correct me if im wrong)

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

Politikk og religion har overhodet ingenting med hverandre å gjøre. Derfor bør kirke og stat skilles. Jeg synes de religiøse fanatikerne har fingrene sine borti alt for mye som det er.

La religionen være det den var ment som; krykker for svake mennesker som har problemer med å holde seg på beina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...