Gå til innhold

Hvordan deler dere opp diskene deres?

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå formatere alle diskene mine, og partisjonere dem på nytt.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg vil få best mulig orden md hensyn til partisjoner, så jeg vil gjerne ha litt tips fra dere andre her på forumet.

Hvordan har dere partisjonert diskene deres? Har dere en til filmer, en til musikk osv, eller har dere en stor partisjon som dekker alt som er å dekke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C: - Raptor 74Gb - Winxp 64 bit

D: - Wd S-ata 250 Gb - Archives

E: - Wd S-ata 200 Gb - Film

F: - Wd S-ata 320 Gb - ISO

G: - Wd S-ata 320 Gb - Serier

H: - Wd S-ata 320 Gb - Tegnefilm

Hvorfor dele opp når du kan ha flere disker.

Om OS disken kneler helt så har eg resten på andre disker.

Tar backup en gang i mellom til D:.

Lenke til kommentar

disk1:

C: osdisk ca 6Gb

E: Programmer ca 6GB

F: Spill ca 58 Gb

disk2:

D: Temp ca 4 Gb brukes til vekslefila

G: Dokumenter ca 25 Gb

H: Musikk ca 25 Gb

I: Spillcder ca 90Gb

J: Diverse: ca 85 Gb

Skjult partisjon til imagefiler av osdisken

Er ganske fornøyd med dette oppsettet og har hatt lite problemer med det :)

Lenke til kommentar
Hvorfor dele opp når du kan ha flere disker.

Om OS disken kneler helt så har eg resten på andre disker.

Tar backup en gang i mellom til D:.

5591887[/snapback]

Vell har også en 160GB ekstern backup disk..... Laster ikke så mye mere. Om jeg gjør det så slettes filmen så fort den er sett! :)

Ciao

Lenke til kommentar

Jeg skjønne at folk har en egen partijson som system disk, men hva er det å tjene på å ha instalerte programmer på en partisjon, og spill på en annen?

Jeg har de siste gangene laget en c: partisjon på ca 40 GB. Denne dekker da windows, alle programmene jeg benytter meg av, samt de 2-3 spillene jeg bruker.

Å lage image av disken blir vel også mye enklere når en har alt på en partisjon, framfor å skulle ta image av tre partisjoner.

Lenke til kommentar

Fordelen med en kompakt systempartisjon er at man unngår fragmentering - dvs. å ha programmer man av/installerer ofte, og TEMP og cache filer på egen/egne partisjoner. Det er ingen fordel å ha swapfila på egen partisjon hvis partisjonen er på samme disk, da er det like greit å velge like verdier for min/max størrelsen og ha fila på c:.

I forhold til sikkerhetskopiering er fordelen med flere partisjoner at man kan la være ta image av partisjoner for temp-filer. Men nå vil jeg anbefale å klone disker istedet for å bruke image, siden det alltids er en mulighet for at et image kan bli korrupt.

Men jeg er enig i at avanserte såkalte "partisjons-strategier" har lite for seg.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...