DementedAlbino Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg skal nå formatere alle diskene mine, og partisjonere dem på nytt. Jeg er litt usikker på hvordan jeg vil få best mulig orden md hensyn til partisjoner, så jeg vil gjerne ha litt tips fra dere andre her på forumet. Hvordan har dere partisjonert diskene deres? Har dere en til filmer, en til musikk osv, eller har dere en stor partisjon som dekker alt som er å dekke. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Jeg har en harddisk til filmer (200gb) også hadde jeg en partisjon på 100gb med musikk.. Men slettet en del jeg ikke hørte på etter en stund.. og en del til spill osv. Hadde helt rotete system før..Skal fikse alt igjen over helgen ;p Endret 12. februar 2006 av espennyh Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg har 4 disker, og 5 partisjoner.. C: disken har en partisjon på 30GB for windows, og en partisjon med resten av harddisken. Deretter en partisjon per harddisk. Liker ikke å ha for mange partisjoner, blir bare rot. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg har en partisjon pr harddisk. Det hadde nok vært lurere å ha en til os+vanlige programmer og en til spill og downloads for å unngå fragmentering av os-partisjonen. Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg har 2 partisjoner. C: på ca 40GB for OS og programmer D: på ca 80GB for downloads, musikk osv Får jeg OS problemer og må installere det pånytt så mister jeg ikke det på D: disken Ciao Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 C: - Raptor 74Gb - Winxp 64 bit D: - Wd S-ata 250 Gb - Archives E: - Wd S-ata 200 Gb - Film F: - Wd S-ata 320 Gb - ISO G: - Wd S-ata 320 Gb - Serier H: - Wd S-ata 320 Gb - Tegnefilm Hvorfor dele opp når du kan ha flere disker. Om OS disken kneler helt så har eg resten på andre disker. Tar backup en gang i mellom til D:. Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 disk1: C: osdisk ca 6Gb E: Programmer ca 6GB F: Spill ca 58 Gb disk2: D: Temp ca 4 Gb brukes til vekslefila G: Dokumenter ca 25 Gb H: Musikk ca 25 Gb I: Spillcder ca 90Gb J: Diverse: ca 85 Gb Skjult partisjon til imagefiler av osdisken Er ganske fornøyd med dette oppsettet og har hatt lite problemer med det Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Hvordan lager mann en skjult partisjon, og hvordan kan en hente fram imaget igjen når partisjonen er skjult? Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hvorfor dele opp når du kan ha flere disker.Om OS disken kneler helt så har eg resten på andre disker. Tar backup en gang i mellom til D:. 5591887[/snapback] Vell har også en 160GB ekstern backup disk..... Laster ikke så mye mere. Om jeg gjør det så slettes filmen så fort den er sett! Ciao Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Deler mine i to for det meste..av og til legger jeg inn en 5-10 GB partisjon til en eventuell fremtidig linux-install Lenke til kommentar
Neverio Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 min disk. c:/ - 97gig d:/ - 51 gig i tilleg til dette har jeg også 2 eksterte hardisker Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hvordan lager mann en skjult partisjon, og hvordan kan en hente fram imaget igjen når partisjonen er skjult? 5595003[/snapback] jeg for min del bruker et backup program som heter acronis true image, det fikser alt automatiskt ganske greit og enkelt Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 En ting, hvordan gjøre så ting "auto lagres" på D: hvis du bruker C: som partisjon for Windows? Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 c: = windows d: = programmer (innstalerte programmer) g: = games (innstalerte spill) i: = install m: = media (alt mulig) Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 250 Gb fordelt på 3 partisjoner. C: = 30 gb (Programmer og OS) D: = 30gb (Spill) E: = 170 gb (Mp3, Filmer, Install osv) Har hatt den inndelingen i noen år, og det funker fint. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg skjønne at folk har en egen partijson som system disk, men hva er det å tjene på å ha instalerte programmer på en partisjon, og spill på en annen? Jeg har de siste gangene laget en c: partisjon på ca 40 GB. Denne dekker da windows, alle programmene jeg benytter meg av, samt de 2-3 spillene jeg bruker. Å lage image av disken blir vel også mye enklere når en har alt på en partisjon, framfor å skulle ta image av tre partisjoner. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Fordelen med en kompakt systempartisjon er at man unngår fragmentering - dvs. å ha programmer man av/installerer ofte, og TEMP og cache filer på egen/egne partisjoner. Det er ingen fordel å ha swapfila på egen partisjon hvis partisjonen er på samme disk, da er det like greit å velge like verdier for min/max størrelsen og ha fila på c:. I forhold til sikkerhetskopiering er fordelen med flere partisjoner at man kan la være ta image av partisjoner for temp-filer. Men nå vil jeg anbefale å klone disker istedet for å bruke image, siden det alltids er en mulighet for at et image kan bli korrupt. Men jeg er enig i at avanserte såkalte "partisjons-strategier" har lite for seg. Endret 14. februar 2006 av substeve Lenke til kommentar
kvase Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 en hendig veileder Partisjonering for Windows. ligger her. http://www.win-xp.no/index.php?name=Sectio...rticle&artid=48 Lenke til kommentar
MagE Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Synes det er mye bedre og ha så få partisjoner som mulig. Blir bare rot ellers. Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 C: OS og programmer D: Spill og download E: Musikk F: Lagring av alle mulige filer. Også har jeg en ekstern harddisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå