Liquid_Crystal Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Fant en treffende tittel som sier det meste. Hva bruker du? Hvorfor? Har hørt en hel del men har aldri fått med meg hva som stemmer, hvis vi snakker bildekvalitet og gjengivelse av det originale bildet. Hva er da best av crt og lcd? og hvorfor? Hva er det tekniske som gjør det ene bedre enn det andre? Endret 12. februar 2006 av Liquid_Crystal Lenke til kommentar
Liquid_Crystal Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg bruker crt fordi det virker som det er bedre bilde og det faktum at jeg ikke har råd til en lcd. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Mine meninger: *LCD gir høyere oppløsninger og større bilde (rent fysisk ja, CRT kommer i maks 36 tommer som jeg har sett). LCD gir helt flimmerfritt bilde, og flott stillbilde for f.eks. PC. *CRT gir bedre farger, kontrast og sortnivå, og henger bedre med i svingene i kjappe bevegelser. Innsynsvinkelen er fenomenal. CRT er ikke behagelig å bruke med PC, og ikke behagelig å sitte nært (flimring). Jeg synes CRT er å foretrekke om man ikke trenger stort eller høyoppløselig bilde (selvfølgelig, siden det er det jeg mener er pluss og minus her). Dessuten er LCD altfor dyre i forhold til hva man får. Jeg venter på SED før jeg kjøper meg flatskjerm Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Bruker LCD HD TV og meget fornøyd. Brukes hovedsakelig til DVD titting (mye av det), og til X-Box 360. Med riktige kabler gir TV`en utoligt fin og skarp bilde. Når jeg gikk fra CRT til LCD var det en stor overgang. Var både positive og negative fordeler med LCD. Bildet var ikke like bra som på en CRT osv, men etter å ha lekt meg med innstillingene til LCD-TV`en skifta vanlig SCART kabel fra DVD til TV til en Component kabel så har jeg ikke lyst til å gå tilbak etil min gamle CRT-TV. Fordeler: *En LCD-Tv 32" veier som regel mellom 16-18kg sammelignet med enkelte CRT 32" som kan veie opp i mot 60kg. *Tilater høy oppøsning og HD *Mange tilkoblingsmuligheter Ulemper: *Noe etterslep på enkelte modeller Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg bruker LCD både på TV og PC, da dette er det desidert mest behagelige å se på. Jeg har en Philips 32" LCD-HDTV som er helt super, 8ms responstid, klar og fin i fargene og helt kurant, kunne aldri i livet tenkt meg å bytte tilbake. Det samme gjelder PCen min, hvor jeg har en Dell 20" 2005FPW-skjerm, hvor jeg heller aldri kommer til å gå tilbake til 4:3 / CRT. Jeg jobber med data 10 timer om dagen + det jeg måtte finne på hjemme, så for meg er det å ha en LCD-skjerm mye, mye, mye mer behagelig enn en CRT-skjerm (slik det var før :|) Lenke til kommentar
Fusheeker Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hadde lenge planer om å bytte ut min 21-tommers CRT med en 32-tommers LCD av et eller annet anerkjent merke. Samsung var vel mest aktuelt. Endte opp med å beholde 21-tommeren, og kjøpte meg LCD-projektor fra Panasonic. Kunne ikke vært mere fornøyd med det. Har nå en enkel liten TV til vanlig, "casual" TV-titting, men om jeg skal se på film, se sport, spille dataspill etc, så får jeg et fabelaktig bilde på 80-90 tommer på veggen. I tillegg kan TV-en brukes som monitor for å gjøre lydinstillinger etc. samtidig som jeg bruker projektoren. Svaret på spørsmålet ditt blir derfor "ja takk, begge deler". (Selv om det neppe vare projektorer du tenke på når det gjaldt LCD.) Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg har det forsåvidt på samme måte som Fusheeker. Bruker en 29" 4:3 CRT til vanlig tv-titting, og prosjektør (80" 16:9 og 87" 4:3) for store programmer (vel, fotballkamper da), filmer og spilling (dette er enda en anledning til å skryte hemningsløst av Pro Evolution Soccer 5 <- jeg elsker deg). Skal ha flatskjerm med tiden, men jeg synes en prosjektør gir mye mer for pengene, og at bildet på dagens LCD ikke er bra nok for bevegelige bilder. Det kan vel også sies at jeg bruker en LCD-skjerm til PC'n, og aldri vil gå tilbake til CRT der. Men etter kategori-plasseringen av innlegget tenkte jeg at det gjaldt "stuebruk". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå