Gå til innhold

Enkel bilderedigering. Gratis, med raw

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en gammel laptop som ikke klarer all verden, men vil gjerne kunne gjoere bittelitt med bildene mine. Ikke store greiene, men enkle ting som curves, levels, skarphet etc.

Jeg skal ikke legge penger i dette, saa det maa vaere gratis og tilgjengelig paa nettet. Rawfunksjon er et must. Er ikke viktig med mange funksjoner, men kan ikke vaere helt strippet.

Maskinkrav saa lave som mulig.

PS: Jeg har proevd cPicture, men har problemer med raw-funksjonen samt at jeg ikke finner andre redigeringsmuligheter enn en automatisk "better image"-funksjon som gir en helt syk oppskarpning, fargemetning og kontrast samt gjerne brenner ut alt som kalles himmel. Kan dog hende jeg har gaatt glipp av noe.

Paa forhaand takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rawshooter Essentials er en gratis raw-converter for windows. Sikkert et godt sted å begynner, men har ikke prøvd den selv. Merk at denne dog bare er for RAW-filer (tror jeg:))

En annen ting, du sier at du sitter på en gammel laptop, RAW krever en del maskin for at det skal være "behagelig" å jobbe med.

Edit:

Hvis du vil ha et gratis program som minner en del om Photoshop kan du prøve ut Gimp. Har heller ikke brukt dette noe særlig selv, men det skal visst være veldig bra.

Endret av joostein
Lenke til kommentar

enig i ovenstående til raw.

kig på www.photofiltre.com til resten.

kopieret fra min hjemmeside:

Er du ikke til den langvarige og omstændige redigering med arbejde i flere lag og div. værktøjer, som kræver et grundigt studie af manualen, så er Photofiltre måske programmet for dig.

Når man har åbnet et billede med programmet, så er der nogle knapper foroven hvor man kan justere det mest almindelige: Farver, gammalys, kontrast, skarphed og brightness. De er lavet så det sker i passende "trin" og man behøver stort set ikke gå ind menuerne for at justere sine billede. Der er mulighed for at fortryde sine valg, hvis man konstaterer det ikke var det rigtigt.

Under "Tools" er der via "Automate/ Batch" mulighed for at ændre en hel mappe med billeder f.eks. så de passer til hjemmesider.

Et par andre nyttige funktioner findes under menuen "Image". Billedet kan roteres valgfrit med "Rotate". Med "Crop" beskæres billedet, når man har markeret det, som skal med. Billedstørrelsen kan justeres med "image size" (f.eks. til brug på hjemmesider sættes bredden til max 8-900 pixel - eller højden til 700 pixel, hvis billedet er højere end det er bredt) Inden billedet gemmes har man mulighed for at vælge, hvor meget det skal komprimeres (jeg bruger 80-90 % så fylder billedet som regel 100-150 KB).

Jeg bruger selv Canon EOS 350D og gør næsten altid følgende med billederne: Jeg åbner billedet, beskærer det under "Image", trykker en gang på "skarphedsknappen" (det takkede juletræ) og går så op i "Adjust", hvor jeg giver den en streg til højre i lys og 1-3 streger til højre i kontrast. Til slut justerer jeg størrelsen og giver et tryk til på "skarphedknappe". Der er forskelle, men det er nogenlunde standard og giver et godt resultat.

Selvfølgelig er der mange andre muligheder i programmet, men det er op til den enkelte at sætte sig yderligere ind i det han/ hun skal bruge.

Jeg har er faldet for photofiltre af flere årsager. Det er gratis, det fylder ikke meget og frem for alt så er det hurtigt i forhold til de store og mere omfattende programmer.

Lenke til kommentar

Jeg har store problemer jeg. Rawshooter ser filene, men de blir plutselig "korrupte" en etter en i hoey fart, etter ca. 10 sekunder i programmet. Jeg ser alle bildene som thumbnails, og kan se stor versjon, men etter faa sekunder blir de til en serie svarte og hvite lodrette striper, en etter en. Skjoenner ingenting.

Dropper raw for oeyeblikket jeg. JPG gir i de fleste tilfeller tilfredsstillende resultater uansett.

Photofiltre-tingen likte jeg derimot svaert godt. Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...