Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan bittorent "knele" router?

Anbefalte innlegg

Jeg kjører nettverk med LinkSys WRT54G med firmware fra Sveasoft. Firmware Version: Alchemy-V1.0 v3.37.6.8sv

Jeg opplever noen ganger (kanskje én gang i mnd.) at routeren blir "ustabil" og treig. Restarter jeg den, så er den fin igjen.

Usikker her, men jeg mener dette skjer når jeg kjører bittorrent.

For øyeblikket kjører jeg µTorrent, men jeg har kjørt mange andre klienter før uten at jeg har merket noen forandring på routeren.

Mener jeg leste et sted en gang at bittorrent kan generere så mye trafikk, at routeren kunne knele. Ikke nødvendigvis stor fart, men mye frafikk (?)

Stemmer dette, og er det noen måte jeg kan unngå dette på?

(uten å slutte med bittorrent, da)

1. Setting i bittorrent?

2. Setting i routeren?

3. Setting i WindowsXP?

Det er kanskje ikke så ille å måtte restarte routeren én gang i mnd, men jeg synes det er én gang for mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
med mindre du har mer enn 50 mbit internettlinje er det vel fysisk umulig at internettrafikk skal bli et problem for ruteren?

5591283[/snapback]

Bull...

Jeg knela routeren 4 ganger pr. dag med standard 4mbit...

Problemet er at originalfirmwaren gjerne ikke like alle forespørslene som torrent sender. Den blir varm, treg og går til slutt i lås. Eneste måten jeg fikk ordna dette problemet på var å flashe den til DD-WRT firmware. Da sluttet den å gå i lås.

Problemet er ikke at det er så mange megabyte som går igjennom routeren, men at det er så utrolig mange forespørsler.

Lenke til kommentar

hos meg så var det to ting som gjorde at jeg mistet nettet stadig vekk med bittorrent: 1. altfor mange porter som åpnet i forhold til hva winxpsp2 var satt til (?) brukte denne patchen:http://www.lvllord.de/

2. modemet fra tele2, etter at jeg slo av NAT og Ruter funksjonen på denne har linja blitt dønn stabil

edit: har selv wrt54g (med Firmware Version : v4.30.1, HyperWRT 2.1b1 +tofu12) og den fungerer utmerket her. Forresten så blir wrt54g aldri lunken hos meg engang

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Mye interessant her. :love:

Ser ut som jeg gjør følgende:

1. Laster ned denne patchen fra http://www.lvllord.de/

Takk for tipset, modellmakt :thumbup:

2. Bytter firmware fra Alchemy-V1.0 v3.37.6.8sv til enten DD-WRT eller HyperWRT2.1b1 tofu12.

Takk for interessant link som forteller om problemet, Kimmer :thumbup:

Men... noen som har testet både DD-WTR og HyperWRT2 som kan fortelle meg kort om (evt.) de store forskjellene? :hmm:

Fra før er jeg veldig glad i funsjonen som gir fast IP etter mac adresse. Håper disse to her har denne muligheten. Hater å sette fast IP på selve maskinene.

Lenke til kommentar
Fra før er jeg veldig glad i funsjonen som gir fast IP etter mac adresse. Håper disse to her har denne muligheten. Hater å sette fast IP på selve maskinene.
hva heter settingen / menyvalget hos deg?

5591779[/snapback]

Under Administration og Management.

Der står det (bl.a.)

Static Allocations:

( Format: IP MAC Hostname )

Lenke til kommentar
Dette kan enkelt løses ved å sette antall maks porter til 4096 i firmwaren.

TCP og UDP timeout setter du til 120 sec.

5592752[/snapback]

Hvordan fungere dette?

Kan du forklare litt hva som skjer ved disse settingene , og hvordan dette påvirker trafikken.

Evt. ulemper ved dette oppsettet?

Lenke til kommentar

WRT54G(S) har problemer med P2P applikasjoner fordi routeren holder alle porter åpne mot IP-adresser og holder tilkoblingen til disse adressene åpne i opptil 5 dager, så hvis du bruker P2P programer hvor du er tilkoblet mange brukere, vil du i løpet av kort tid oppleve en enorm reduksjon i hastighet og respons over internett.

Dette kan løses på et par måter:

1. Legg inn DD-WRT og still inn TCP/UDP timeout til 120s og maks porter til 4096 (www.dd-wrt.com)

2. Legg inn HyperWRT og kjør nvram-patch fra uTorrent sin FAQ på internett.

Personlig kjører jeg DD-WRT og er storfornøyd.

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem med en Draytek Vigor 2600Ge, jeg slo av DHT i uTorrent og reduserte net.max_halfopen fra 8 til 5, og nå er alt ren og skjær velstand. Har en mistanke om at det var DHT som ødela i utgangspunktet. Max global connections står på 200, men det er da mer enn nok til å maxe min 2mbits linje.

Lenke til kommentar

Jeg knelte routeren våres en D-link 624 når jeg brukte bittorrent med 600tilkoblinger..

routeren tok en reeboot og den starta opp på nytt og alt var helt fint igjen.

Lenke til kommentar

Har samme problemet, men også ett til , vet ikke om det henger sammen med topic eller er off, men hver gang hus telefonen ringer, og noen tar opp røret så disconnecter alt, men funker igjen rett etterpå. kan det være modemet eller rett og slett adsl linja som er feil?

Lenke til kommentar
hver gang hus telefonen ringer,  og noen tar opp røret så disconnecter alt, men funker igjen rett etterpå. kan det være modemet eller rett og slett adsl linja som er feil?

5615661[/snapback]

Defekt eller feilmontert splitter vil jeg tro, splitteren skal inn på linja før _alle_ telefoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...