Spenol Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Ifølge VG anklager nå EU Danmark for "rasisme mot muslimer": http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=160332 Jeg forstår ikke helt anklagen. Hvilken rase tilhører muslimer? Går det også an å bli anklaget for rasisme mot kristne? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hva er det Danmark har gjort da? Er den danske regjering rasister fordi en avis eller to skriver noe muslimer (som verken er en rase eller en truet gruppe) ikke liker, og som heller ikke bryter med noen lov Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 At EU støtt og stadig skal blande seg inn i alt de ikke har noe med irriterer meg grundig. Jeg var tidligere for EU, men har snudd til de grader i de siste par årene pga hvordan de har holdt på. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Går det også an å bli anklaget for rasisme mot kristne? Selvsagt ikke, i likhet med at det ikke går an å bli anklaget for mannsdiskriminering. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Muslimer kan fort bli en "rase" om man ser på dem som en rase. Derfor kan man bli beskyldt for rasisme om man setter alle muslimer i bås og ser på dem og behandler dem som mindreverdige mennesker i forhold til f.eks. hvite dansker. Dog finner jeg det merkverdig at det er i nærheten av rasisme å trykke Muhammed karikaturer. Det har ingenting med rasisme å gjøre. Også verdt å nevne at EU også har støttet Danmark i denne konflikten, spesielt med tanke på boikott aksjonene. En boikott av Danmark blir regnet som en boikott av EU. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Muslimer kan fort bli en "rase" om man ser på dem som en rase. Derfor kan man bli beskyldt for rasisme om man setter alle muslimer i bås og ser på dem og behandler dem som mindreverdige mennesker i forhold til f.eks. hvite dansker. 5592252[/snapback] Er jeg da rasist hvis jeg mener et undertrykkende samfunn er mindreverdig et demokratisk samfunn? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Muslimer kan fort bli en "rase" om man ser på dem som en rase. Derfor kan man bli beskyldt for rasisme om man setter alle muslimer i bås og ser på dem og behandler dem som mindreverdige mennesker i forhold til f.eks. hvite dansker. 5592252[/snapback] Er jeg da rasist hvis jeg mener et undertrykkende samfunn er mindreverdig et demokratisk samfunn? 5592284[/snapback] Nei. Hvor nevnte jeg samfunn? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Muslimer kan fort bli en "rase" om man ser på dem som en rase. Derfor kan man bli beskyldt for rasisme om man setter alle muslimer i bås og ser på dem og behandler dem som mindreverdige mennesker i forhold til f.eks. hvite dansker. 5592252[/snapback] Er jeg da rasist hvis jeg mener et undertrykkende samfunn er mindreverdig et demokratisk samfunn? 5592284[/snapback] Nei. Hvor nevnte jeg samfunn? 5592341[/snapback] Min feil. Slett gjerne innlegget om du vil fordi jeg bomma helt. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Det slår meg at anklagen om rasisme kanskje bare er taktisk spill fra EU. Som kjent har landene som eier EU (Storbritannia, Frankrike og Tyskland) store muslimske befolkninger, og som vi har sett eksempel på i Frankrike er det stor fare for voldelige opptøyer fra innvandrerdelen av befolkningen, som så vidt jeg forstår er overveldende muslimsk. Jeg antar at myndighetene i disse landene nå frykter voldelige opptøyer som følge av Mohammed-karikaturene, og derfor prøver å roe gemyttene til sine muslimske landsmenn. Om dette virkelig er taktikk fra EU, er det kanskje smart taktikk på kort sikt, men det er i så fall et skritt tilbake for ytringsfriheten og et signal om at trusler om vold hjelper. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg forstår ikke helt anklagen. Hvilken rase tilhører muslimer? Går det også an å bli anklaget for rasisme mot kristne? 5591160[/snapback] Ordene rasisme og diskriminering brukes om hverandre i dagens samfunn. Ikke at det bryr meg så voldsomt, begge deler er like ille og går i grunnen ut på det samme. At man utsetter en gruppe, som regel en minoritet, for ting man ikke godtar for sine egne. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 irriterende med misledende overskrifter det er ett Eu organ som heter Europeiske Kommisjonen mot Rasisme og Intoleranse (ECRI) som legger frem en rapport med kritikk av publiseringen av muhammed bildene og innsatsen den danske regjeringen gjør mot innvandring. De sier med andre ord ikke at danmark er rasistisk. kanskje hvis vi får ett riktig grunnlag å diskutere på kan vi oppnå noe med diskusjonen. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 irriterende med misledende overskrifter det er ett Eu organ som heter Europeiske Kommisjonen mot Rasisme og Intoleranse (ECRI) som legger frem en rapport med kritikk av publiseringen av muhammed bildene og innsatsen den danske regjeringen gjør mot innvandring. De sier med andre ord ikke at danmark er rasistisk. kanskje hvis vi får ett riktig grunnlag å diskutere på kan vi oppnå noe med diskusjonen. 5592676[/snapback] Det står svart på hvitt i den artikkelen at denne "kommisjonen" oppfordrer den danske regjeringen til å slå hardt ned på diskrimineringen av muslimer. I neste setning står det at denne rapporten kommer som kritikk av muhammed-bilder. Hva skal jeg tro da? Slik jeg forstår artikkelen oppfordrer EU danmark til å straffe redaktører som ikke har brutt noen lover. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det står svart på hvitt i den artikkelen at denne "kommisjonen" oppfordrer den danske regjeringen til å slå hardt ned på diskrimineringen av muslimer. I neste setning står det at denne rapporten kommer som kritikk av muhammed-bilder. Hva skal jeg tro da? 5592739[/snapback] Det er VG som skriver det da. VG er like troverdig som Se&Hør som igjen er like troverdig som en full finne. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Ordene rasisme og diskriminering brukes om hverandre i dagens samfunn. Ikke at det bryr meg så voldsomt, begge deler er like ille og går i grunnen ut på det samme. At man utsetter en gruppe, som regel en minoritet, for ting man ikke godtar for sine egne. 5592638[/snapback] Hm... høres jo nesten ut som hvordan ikke-muslimer skal behandles iflg koranen? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 At EU støtt og stadig skal blande seg inn i alt de ikke har noe med irriterer meg grundig. Jeg var tidligere for EU, men har snudd til de grader i de siste par årene pga hvordan de har holdt på. 5591417[/snapback] Samme her. De har kanskje et overgrodd byråkrati som har sluppet opp for fornuftige ting å bruke penger på. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Ordene rasisme og diskriminering brukes om hverandre i dagens samfunn. Ikke at det bryr meg så voldsomt, begge deler er like ille og går i grunnen ut på det samme. At man utsetter en gruppe, som regel en minoritet, for ting man ikke godtar for sine egne. 5592638[/snapback] Hm... høres jo nesten ut som hvordan ikke-muslimer skal behandles iflg koranen? 5593197[/snapback] Og poenget var? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Og poenget var? 5593526[/snapback] Vet ikke, jeg liker å påpeke det selvfølgelige. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeez, så teit! Det er jo i de arabiske landene at det nå utøves akti rasisme mot dansker, nordmenn, franskmenn osv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå