Gå til innhold

Hacking og linux

Anbefalte innlegg

Visst du har tenkt til å stenge folk ute pga. noe tragisk kan du ALDRI bli moderator på noen så helst forum :!:

Jeg vet at man må lære alt, jeg ville bare vite hvordan prosessen foregikk

Jeg vet man må lære alt om Nettverk, alt om webprogrammering, Phyton, c++ etc, kunne linux inn og ut osv.

Slutt å vær så spydige så er dere godt på vei til å bli voksene ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor langt du kommer med å kunne XHTML, men det er en helt annen sak. Kanskje vi her på forumet skulle samarbeidet om å fått opp en honeypot som folk kunne fått prøvd seg. Kan kjøre en stable Debian med Apache, proftpd, ssh, php og mysql. En relativt standard webserver, med andre ord.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hadde vert veldig fett visst vi kunne fått til en sånn honeypot  :thumbup:

Men jeg må først kjøpe bøker på bokkilden for 1500 kr og lese dem, de skal ikke bli så vanskelig siden jeg er veldig intressert. :)

5592397[/snapback]

Herregud, ta et hint da :!:

Cracking er ikke noe man leser seg til, det er noe man lærer av nysgjerrighet. Man lærer seg hvordan systemet er oppbygget, hvordan ting i det fungerer.

Det er det samme med en proffesjonell innbruddstyv, du raner ALDRI en bank uten å vite hvordan banken er inni, hvordan ting fungerer, hva slags prosedyrer de har osv.

Have fun :)

Lenke til kommentar

Jeg ER veldig nygsjerrig på hvordan ting er bygget opp og fungerer, det hjelper ikke bare å sitte på google, man må også kunne litt, man bør jo kunne ett programmeringsspråk, bash, webprogramming, man må jo lese dette for å lære om dens arkitektur og hvordan den fungerer , eller?

:hmm:

Endret av linuxmakke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg ER veldig nygsjerrig på hvordan ting er bygget opp og fungerer,  det hjelper ikke bare å sitte på google, man må også kunne litt, man bør jo kunne ett programmeringsspråk, bash, webprogramming, man må jo lese dette for å lære om dens arkitektur og hvordan den fungerer , eller?

:hmm:

5592502[/snapback]

Du bør kunne flere programmeringsspråk, eller i det minste det grunnleggende.

Et eksempel er om du vil inn på en server. Denne serveren kjører webserver med PHP, og tilbyr sine brukere et galleri hvor de kan laste opp bilder. Personen som skrev dette galleriet var ikke særlig smart, så han "glemte" å kun tillate bildefiler. Da kunne du ha lasta opp en php-fil som kjørte systemkommandoer og ødela masse. Dette er et enkelt eksempel på hvordan du kunne gjort det, men det er sjelden det er så simpelt.

Lenke til kommentar

Ta en titt på denne siden:

http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

Jeg har prinsippielt noe imot personer med "tux" eller "linux" i nick, men skal holde meg borte fra en flame.

Personlig finner jeg Gentoo en meget brukbar destro dersom man skal hacke GNU, men Ubuntu er forsåvidt også en brukbar distro, og anbefales til de som ikke allerede har fått på plass litt av mentaliteten bak å hacke et fritt OS (i motsetning til å "bare" bruke et fritt OS).

Hackthissite er forsåvidt brukbare, sammen med de andre URL'ene dersom du ønsker å finpusse litt på enkel kodelesing/skrivning. Kjøp noen bøker om XHTML/PHP/JavaScript og du har forsåvidt en god basisforståelse av hvordan man kan løse disse oppgavene. Eller man kan alltids benytte forum, google osv. - og lære on-demand ;-)

linuxmakke, noen tips. Les litt rundt på forumene, og holdt kjæft for alt i verden den første tiden, samt skrift til et mer brukbart nick, og du vil raskt lære mye, og falle glatt inn i internetts sosiale samfunn. En tråd som denne ville meget raskt blitt kraftig flamed en rekke andre steder. Ikke forvent like god behandling andre steder på internett.

Dersom du ønsker å sklt. "hacke" etter windows-måten (dvs. simpel prebuilt windows-trojanere-"cracking"), lek med Sub7 elns. i windows med en kompis. Ikke forvent å lære noe som helst isåfall.

Alt i alt, lykke til med GNU/Linux fra meg :)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor langt du kommer med å kunne XHTML, men det er en helt annen sak. Kanskje vi her på forumet skulle samarbeidet om å fått opp en honeypot som folk kunne fått prøvd seg. Kan kjøre en stable Debian med Apache, proftpd, ssh, php og mysql. En relativt standard webserver, med andre ord.

5592286[/snapback]

Hadda vært artig, men utvisning hvis man bruker 0day exploits!

Lenke til kommentar
Visst du har tenkt til å stenge folk ute pga. noe tragisk kan du ALDRI bli moderator på noen så helst forum :!:

Jeg vet at man må lære alt, jeg ville bare vite hvordan prosessen foregikk

Jeg vet man må lære alt om Nettverk, alt om webprogrammering, Phyton, c++ etc, kunne linux inn og ut osv.

Slutt å vær så spydige så er dere godt på vei til å bli voksene ;)

5592245[/snapback]

Virkelig? Hvis jeg tenker meg raskt om så er dette det eneste forumet jeg er på der (tydeligvis) å spørre om sånt tull er tillatt. Siden du er så ivrig i å lære deg å irritere andre med cracking så kan du vel først lære deg hva "linux" virkelig er. Som en annen sa her: voks opp.

Lenke til kommentar

Hacking = En interese av security og nettverk, men hacking oppfattes galt mange forbinder hacking med "Bryte seg inn".

Man skulle gjerne tro dette, men det er faktisk ikke slik det du søker etter heter cracking.

Hvis du har så veldig lyst og være 1337 kan du vell begynne med LMR..

Altså det jeg sier les en tjukk bok om nettverk og sikkerhet.

EDIT: og ja hvem har sagt til deg at linux er så perfekt til cracking.. som overnevnet her Voks opp!

Endret av KentS
Lenke til kommentar
Kanskje vi her på forumet skulle samarbeidet om å fått opp en honeypot som folk kunne fått prøvd seg.

5592286[/snapback]

Hadda vært artig, men utvisning hvis man bruker 0day exploits!

5593588[/snapback]

Skulle ikke hatt noen 0-dagershull, nei. Poenget må jo være å ha en server som er satt opp med programvare som ligger stable og har gjort det en stund. Som Debian 3.1.
Lenke til kommentar

Lurer på om ISP-en min reagerer hvis jeg setter opp en. Kunne gjort det, men jeg vil jo helst ikke sette opp min egen PC med mine private data på. Har også en FTP-server som folk bruker ganske hyppig.

Setter jeg opp en annen server her, bør jeg jo ta backup av dataene mine ganske jevnlig.

Burde vi hatt et CMS til å kjøre oppå Apache, PHP og MySQL? Som MediaWiki, Wordpress, phpBB2 eller noe lignende?

Lenke til kommentar

Hihi, artig skrue gitt. men men, noe å lese kan man alltid vise vei til.

http://tigerteam.se/dl/papers/intro_to_shellcoding.pdf

Som du sikkert snart finner ut, så trenger du å kunne en del koding, inkludert litt assembly for i hele tatt å forstå hva som skjer der..

http://www.unixwiz.net/techtips/sql-injection.html

Her vises det et enkelt angrep mot en webserver. Her trenger du å vite litt om webapps og sql for å forstå hva som skjer.

http://www.cgisecurity.com/articles/xss-faq.shtml

Litt info om cross site scripting, alias XSS

og til sist:

http://www.garykessler.net/library/crypto.html

An Overview of Cryptography

Så er det vel opp til leseren hva han vil gjøre med denne informasjonen.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Syns trådstarter kan avklare hva han mener når han skriver hacking.

Du kan lese deg litt opp på definisjonene på DENNE SIDEN, linuxmakke.

SÅ leser du gjennom sida som Cwest linker til. Det er en ordre!

Ta en titt på denne siden:

http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

5593502[/snapback]

Problemet her i denne tråden er alle som blander begrepene hacker og cracker, eller som jeg liker å sammenlikne de med: godt og ondt :)

"Anger, fear, aggression, to crack others computers; the dark side of the Force are they."

Hvis linuxmakke virkelig snakker om å bryte seg inn i andres maskiner og være til generell pest og plage, send moddene på'n og steng tråden.

Hvis linuxmakke har et genuint ønske om å bli hacker som i ordets sanne betydning trenger han fornuftige og vennlige råd, noe han ikke har fått av alle i denne tråden. Dere vet selv hvem dere er så sett dere sjøl i skammekroken :p

Som regel er det en fordel for alle parter å avklare meningen bak en persons innlegg og ikke tro det værste med en gang.

Noen burde latt linuxmakke forklare seg før de slang ut litt eder og galle.

Og noen kan holde cracker snakket sitt for seg sjøl.

Nok en gang:

Les denne siden og http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html.

Cheers

Lenke til kommentar
Lurer på om ISP-en min reagerer hvis jeg setter opp en. Kunne gjort det, men jeg vil jo helst ikke sette opp min egen PC med mine private data på. Har også en FTP-server som folk bruker ganske hyppig.

Setter jeg opp en annen server her, bør jeg jo ta backup av dataene mine ganske jevnlig.

Burde vi hatt et CMS til å kjøre oppå Apache, PHP og MySQL? Som MediaWiki, Wordpress, phpBB2 eller noe lignende?

5595290[/snapback]

Hmm, kan du avtale med de at det skal fåre gå noe sånt da?

Cms er jo nesten et must, Det som også hadde vært gøy var en NT boks ;)

Lettest og komme seg inn med dårlig php kode.

Endret av hero_ruler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...